arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۷۶۷۱
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۲۱ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۶

نیوزویک: ادامه بحران قطر از توانایی آمریکا برای مبارزه با داعش می کاهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نشریه آمریکایی نیوزویک روز دوشنبه در تحلیلی، از مناقشه قطر به عنوان یک عامل کاهنده توانایی های آمریکا برای مبارزه با تروریست های داعش نام برد.

به گزارش انتخاب، این نشریه در بخش دیدگاه خود آورده است:
 
« یکی از تاثیرات بسیار مهم تیرگی روابط قطر با کشورهای همسایه اش کاهش توان نظامی آمریکا در منطقه و در واقع تحلیل توان مبارزه با تروریست های داعش است.
 
علت این ضعف قدرت نظامی آمریکا بیشتر به سبب وجود پایگاه هوایی 'العُدَید' آمریکا در قطر است که هواپیماهای شناسایی و تجهیزات نظامی آن بهترین ابزار برای مبارزه با داعش در سوریه و عراق به شمار می رود.
 
براساس این تحلیل، موضوع تضعیف توان و فعالیت های نظامی آمریکا در منطقه زمانی جدی تر می شود که هیچ قرابت و وحدت رویه ای میان رفتار دونالد ترامپ، رییس جمهوری، وزارت امور خارجه و کنگره آمریکا بر سر موضوع مبارزه با داعش وجود ندارد، موضوعی که موقعیت شورای همکاری خلیج فارس را نیز متزلزل کرده است.»
 
به اعتقاد نویسنده، وجه نگران کننده موضوع زمانی رخ می نماید که چهار کشور محاصره کننده قطر یعنی عربستان، امارات متحده عربی، بحرین و مصر شروط 13 گانه ای را برای قطر تعیین کرده اند که دوحه هم آنها را رد کرده و هم از ابزارهای مالی خود برای تضعیف این شورا بهره جسته است.
 
این تحلیل با اشاره برخی از شروط 13 گانه ائتلاف ضد قطر، از جمله قطع رابطه با ایران، حذف پایگاه نظامی ترکیه، توقف حمایت از داعش و اخوان المسلمین و قطع حمایت از شبکه الجزیره، این شروط را تحقق ناپذیر خواند و اعلام کرد: با این وجود ترامپ در این مناقشه با جانبداری از ائتلاف ضد قطر، در حالی دوحه را حامی تروریسم می داند که منافع خود را نیز در خطر قرار داده است.
 
در کنار جانبداری رییس جمهوری آمریکا از ائتلاف ضد قطر، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا نیز به طور همزمان سعی کرد هرچه سریعتر این مسئله را حل کند، لذا بعد از دیداری که از کویت داشت، از عربستان به عنوان فرصت طلبی نام برد که با وارد کردن اتهاماتی به کشور همسایه (قطر) سعی دارد سیاست خارجی آن را عوض کند.
 
تحلیلگر نیوزویک معتقد است که این برخورد دوگانه آمریکایی ها (رییس جمهوری و وزیر خارجه) با شورای همکاری خلیج فارس و ادامه تیرگی روابط اعضای آن با هم چیزی جز افول و تضعیف توان نظامی آمریکا در منطقه به همراه نخواهد داشت.
 
چرا که تقویت موضع ائتلاف ضد قطر از سوی آمریکا موجب می شود آمریکا به راحتی نتواند از 11 هزار نیروی خود در پایگاه العدید قطر به عنوان قرارگاه مرکزی فرماندهی آمریکا (سنتکوم) برای مبارزه با تروریست های استفاده کند.
 
اگرچه برخی از مقامات آمریکایی اعلام کردند که این شکاف دیپلماتیک تاثیری بر تلاش های ضد داعش آمریکا نخواهد داشت، اما نباید فراموش کرد که همین شکاف بود که موجب شد کشورهای دوست قطر از جمله ایران و ترکیه از این فرصت برای شکستن حلقه محاصره قطر و حمایت از آن کشور بهترین استفاده را ببرند.
 
« وابستگی فزاینده قطر به ایران به طور خاص مایه نگرانی شدید آمریکا است چرا که واشنگتن تهران را عامل بی ثباتی در منطقه می داند.
پس تا زمانی که قطر در رفع نیازهای اولیه خود به طور روز افزون نیازمند کشورهای دیگر باشد بی تردید در مدیریت و تامین امنیت پایگاه های آمریکایی نیز چندان توانا نخواهد بود، این درحالی است که بیش از 40 درصد از نیازهای آذوقه قطر تا پیش از این از عربستان تامین می شد.»
 
این نشریه در ادامه مدعی شده است که پایگاه العدید از 29 ماه مه (اردیبهشت ماه) محل اسقرار 84 هزار 139 فقره مهمات برای مبارزه با داعش است و از همین پایگاه است که هر 10 دقیقه یک جنگنده برای هدف قرار دادن مواضع داعش در عراق و سوریه استفاده می شود!
نیوزویک در عین حال اعتراف می کند که، « از آنجایی که این پایگاه در عین حال محل آموزش شورشیان ضد دولتی سوریه و داعش بود به علت فوق، معلوم نیست آمریکا از این چگونه بتواند و یا بخواهد طبق برنامه های سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) از آن برای آموزش شورشیان استفاده کند.»
 
براساس این تحلیل، به دلیل وجود همین ناهماهنگی در موضع آمریکایی ها بود که وزیر خارجه آمریکا چندی پیش یادداشت تفاهمی را با دولت قطر برای مبارزه با تروریسم امضا کرد تا از تاثیرات منفی عملیات ضد داعش بکاهد، اقدامی که تیلرسون امیدوار است بتواند در حل بحران سیاسی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس موثر افتد.

براساس این تحلیل، تضعیف توانایی های نظامی آمریکا در منطقه در شرایط بحرانی اتفاق می افتد که از یک سو موصل در عراق آزاد شده و تنها شاهد پیشروی های داعش در رقه هستیم و در عین حال حمایت آمریکا از کردها نیز موجب شده تا روابط واشتگتن و آنکارا به تیرگی بیانجامد و لذا آموزش های ضدداعش نیز به چالش کشیده شود.

« از سوی دیگر در سوریه نیز نیروهای دولتی در منطقه مرزی با عراق به تحکیم مواضع خود می پردازند که خود یک چالش علیه آمریکا به شمار می رود.

به ویژه این که ایران نیز در پی تامین و تثبیت مواضع خود در این منطقه مرزی است که بتواند هم دو کشور عراق و سوریه را به هم وصل کند و هم از این طریق انتقال تسلیحات و نیروها به مواضع خود در منطقه را تسهیل کند.

در عین حال از سویی دیگر، امارات متحده عربی و عربستان فشار مضاعفی را بر آمریکا وارد می کنند تا با جانبداری از آنها در تضعیف قطر بکوشند.

در همین راستا یوسف العُطیبه سفیر امارات در واشنگتن از آمریکا خواست با خروج پایگاه نظامی خود در قطر از موضع آنها حمایت کند.

وی هشدار داد، تا زمانی که آمریکا از آن پایگاه نظامی استفاده می کند نمی تواند موضعی جدی در قبال قطر اتخاذ کند، پس واشنگتن در یک وضعیت بحرانی دیگر قرار گرفته است.

حتی جف دیویس، سرفرمانده پایگاه العدیب نیز معتقد است، با توجه به فشارهای منطقه ای، بحران های دیپلماتیک فعلی این قابلیت را دارند تا عملیات های آینده این پایگاه در معرض خطر جدی قرار گیرد، به همین دلیل ادامه و پیشرفت این بحران به نوبه خود در دراز مدت موجب تضعیف قابلیت و توانایی های آمریکا برای اجرای عملیات های نظامی در آینده می شود، لذا باید اقرار کرد که نقش قطر برای طرح مبارزه آمریکا با داعش بسیار حائز اهمیت است.»

براساس این گزارش، از آنجایی که ثابت شده است دولت امارات متحده عربی در هک کردن سایت قطری ها نقش داشته و اظهارات کذبی را به قطر نسبت داده است، از این رو هرگونه حمایت آمریکا از طیف ضد قطر در این مناقشه به معنی حمایت آمریکا از عاملیت اصلی این بحران است.

« اگرچه کشورهای شواری همکاری خلیج فارس به علت همین اشتباه اماراتی ها همچنان با هم درگیر هستند، اما این مسئله به طریق اولی منافع و توانایی های آمریکا را در خطر قرار داده است.»

به اعتقاد تحلیلگر نیوزویک، در این برهه حساس از زمان اختلاف نظر و روش دولت ترامپ، وزارت خارجه و کنگره آمریکا برای خود پیام روشنی دارد تا برای حفظ منافع دراز مدت آمریکا اقدامات وحدت بخشی در درون دستگاه دیپلماسی آمریکا رخ دهد.

پس هرچه مناقشه قطر بیشتر به طول بیانجامد بی تردید طرح مبارزه آمریکا علیه داعش را به طور جدی به خطر خواهد انداخت و در سطح گسترده تر به موقعیت آمریکا در منطقه که آبستن حوادث جدی تر است، بیشتر آسیب می زند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان