arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۷۸۷۵
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۰۹ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۶

سندروم تونل کارپال چیست؟ / بیماری مهمی که کاربران وسایل الکترونیکی را تهدید می کند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یافته های جدید محققان حاکی از ارتباط مستقیم استفاده از وسایل الکترونیکی مانند موبایل، کنسول های بازی، تبلت و کامپیوتر با "سندروم تونل کارپال" است.

به گزارش انتخاب به نقل از جماران؛ سندرم تونل کارپال (CTS) یک عارضه ی شایع در مچ و کف دست است که می تواند حرکات دست را مختل کند. این سندرم به دلیل فشار به عصب ابتدای کف دست (عصب مدیان) ایجاد می شود.

بر اساس تحقیقات جدیدی که میان دانشجویان انجام و نتایج آن در مجله عصب و ماهیچه منتشر شده، متاسفانه دانشجویانی که بیشتر از 5 ساعت با وسایلی مانند موبایل، تبلت، کنسو ل های بازی، و کامپیوتر در طول روز کار می کنند بیشتر در معرض این عارضه بوده اند تا افرادی که زمان کمتری را در استفاده از این وسایل صرف کرده اند.

تونل کارپال یک مجرای باریک و به پهنای انگشت شست، در زیر مچ دست است. این کانال از عصب مدیان و تاندون هایی که انگشتان دست را خم می کنند، محافظت می کند. فشار به این عصب می تواند باعث ضعف و درد مچ دست و کف دست شده و همچنین در برخی انگشتان بی حسی و سوزش ایجاد کند. این عصب ممکن است درون تونل کارپال تحریک شده و به آن فشار وارد شود که این عامل ممکن است منجر به سندرم تونل کارپال شود.

در سایز و شکل عصب مدیان افرادی که در این مطالعه حضور داشتند و به شکل افراطی از وسایل الکترونیک خود استفاده کردند، تغییراتی مشاهد شد و همچنین در رباط صلیبی هم تغییراتی مشاهد شد. متاسفانه این تغییرات و علائم، خبر از ابتلا و پیشرفت به این سندروم را به افراد می داد.

سندروم تونل کارپال معمولا به آهستگی و با علائمی مانند سوزش، خارش، سوزن سوزن شدن یا بی حسی در کف دست و انگشتان، شروع می شود. علائم این عارضه معمولا در طول شب شدید تر شده و خواب بسیاری از افراد مبتلا را مختل می کند. بسیاری از افراد احساس می کنند برای رهایی از علائم، باید دست خود را تکان دهند.

با پیشرفت سندرم تونل مچ دست، علائم آن در طول روز پدیدار شده و معمولا هنگام در دست داشتن اجسام مانند یک کتاب سنگین و یا برس مو، شدید تر می شوند. اگر فشار همچنان روی عصب باقی بماند، می تواند منجر به ضعف در دست و بی حسی پایدار تری گردد. در نتیجه آن ممکن است مثلا اشیاء را به طور غیر منتظره انداخته یا در گرفتن آن ها ضعیف باشید.


** نکاتی ساده اما مفید در جهت پیشگیری

 بر اساس یافته های محققان، تمام اعمالی مثل کشیدن، ضربه زدن، کلیک کردن، فشار دادن دکمه های وسایل بازی، موجب درد نه تنها در دست و مچ ها بلکه در مکان های دیگر بدن از جمله شانه، گردن، بالا و پایین کمر و آرنج نیز می شود.

همچنین کارهایی مانند پیامک زدن، بازی های کامپیوتری، تایپ کردن و موارد مشابه شامل حرکات تکراری بوده و هنگامی که این حرکات برای مدت طولانی انجام شود، می توانند باعث آسیب شوند.

- با توجه به افزایش و گسترش استفاده از دستگاه های الکترونیکی در میان برخی گروه های سنی، پیشنهاداتی برای کمک به پیشگیری از سندرم تونل کارپال ارائه داده شده است:

1. مچ دست خود را صاف نگه دارید؛ حفظ مچ دست در یک موقعیت صاف می تواند فشار بر عصب مدیان را کاهش دهد.

2. توجه به فرم و وضعیت و جلوگیری از اعمال فشار بیش از حد هنگام تایپ کردن؛ اگر باید برای مدت زمان طولانی از انگشت شست و سایر انگشتان خود استفاده می کنید، آنها را در موقعیت خمیده قرار ندهید. این توصیه به خصوص هنگام استفاده از تنها یک دست بر روی دستگاه، بسیار مهم است.

3. استراحت منظم؛ به طور منظم به دستان خود استراحت دهید و در طول استراحت، به آرامی دست ها (و بقیه بدن خود) را بکشید و آنها را از فعالیت مداوم باز دارید. توصیه شده که به میزان هر 30 دقیقه استفاده از دستگاه، 5 دقیقه را برای استراحت دستان و مچ کنار بگذارید.
نظرات بینندگان