arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۸۰۰۹
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۸ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۶

فرماندهان عالی قوای سه گانه نظامی ترکیه برکنار شدند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرماندهان نیروهای سه گانه زمینی، هوایی و دریایی ارتش ترکیه در جریان نخستین جلسه شورای عالی نظامی این کشور در سال جاری میلادی برکنار شدند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، در جلسه شورای عالی نظامی ترکیه که امروز به ریاست بینالی یلدریم نخست وزیر و همه فرماندهان و وزرای نظامی و اعضای این شورا در کاخ چانکایای آنکارا برگزار شد، یاشار گول به عنوان فرمانده جدید نیروی زمینی، ویصل کوسه لن به عنوان فرمانده نیروی دریایی و حسن کوچوک آکیوز به عنوان فرمانده جدید نیروی هوایی ترکیه انتخاب و معرفی شد.

در این جلسه که ارتشبد خلوصی آکار رئیس ستاد ارتش ترکیه، بکیر بوزداغ، محمد شیمشک، فکری ایشیک، رجب آکداغ و هاکان چاووش اوغلو معاونان نخست وزیر و عبدالحمید گل وزیر دادگستری، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه، سلیمان سویلو وزیر کشور، نورالدین جانیکلی وزیر دفاع ملی و ژنرال صالح زکی چولاک فرمانده نیروی زمینی ارتش، دریادار بولت بوستان اوغلو فرمانده نیروی دریایی و ژنرال عابدین اونال فرمانده نیروی هوایی ارتش ترکیه حضور داشتند.

موقعیت ارتشبد صالح زکی چولاک فرمانده سابق نیروهای زمینی، ارتشبد بولنت بوستان اوغلو فرمانده سابق نیروهای دریایی و ارتشبد عابدین اونال فرمانده سابق نیروهای هوایی ترکیه با تصمیم ترفیع و یا انتصاب های جدید شورای عالی نظامی مشخص خواهد شد.

اعضای شورای عالی نظامی قبل از برگزاری اجلاس به ریاست بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه آرامگاه رهبر کبیر آتاترک را زیارت کردند.

بینالی یلدرم نخست وزیر در دفتر ویژه میثاق ملی در آرامگاه آتاترک چنین نوشت: برای ارتقای جمهوری ترکیه که بر پایه های مستحکم و تزلزل ناپذیر استوار ساخته اید، بر اهداف تمدن معاصر با قاطعیت به تلاش های خود ادامه می دهیم.

اجلاس شورای عالی نظامی ترکیه که قبلا در ریاست ستاد مشترک ارتش ترکیه برگزار می شد، برای سومین بار در خارج از قرار گاه نظامی و در کاخ چانکایا برگزار شد.

تصمیمات اجلاس شورای عالی نظامی ترکیه در پی تصویب از سوی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری به شکل رسمی اعلام و ابلاغ می شود.

سال گذشته در همین ایام، مدت ماموریت فرماندهان قوای سه گانه که با پیشنهاد وزیر دفاع ملی، امضای نخست وزیر و تایید رئیس جمهوری برای یک سال تمدید شده بود.

به موجب قانون پرسنل نیروهای مسلح ترکیه ، ارتشبدها و دریابدهایی که به فرماندهی قوا منصوب می شوند، می توانند برای مدت دو سال انجام وظیفه کنند. این مدت با پیشنهاد وزیر دفاع ملی، امضای نخست وزیر و قرارنامه مورد تایید رئیس جمهوری می تواند برای مدت یک سال تمدید شود.

شورای عالی نظامی ترکیه از سال 1972 تشکیل شده و حداقل سالانه یک جلسه رسمی تشکیل می دهد و این شورا عالی ترین مرجع تصمیم گیری نیروهای مسلح و قوای نظامی ترکیه به شمار می رود.
نظرات بینندگان