arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۸۰۶۲
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۰۹ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۶

شهرداری‌های کشور بین ۳ تا ۵ برابر ظرفیت نیرو دارند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون عمرانی وزیر کشور با بیان اینکه شهرداری‌های کشور بین ۳ تا ۵ برابر ظرفیت نیرو دارند گفت: نیروهای مازاد شهرداری‌ها مشکلات بسیاری را برای مدیریت شهری به وجود آورده است.

به گزارش انتخاب به نقل از تسنیم، هوشنگ خندان‌دل شامگاه چهارشنبه در نشست با منتخبان شوراهای اسلامی شهر دوره پنجم استان مرکزی که در سالن غدیر استانداری برگزار شد با اشاره به مسئولیت خطیر شوراها اظهار داشت: با کسب این رای اعتماد، وظیفه خطیری بر دوش شما شوراهای منتخب قرار گرفته، وظیفه خطیری که نشات گرفته از قانون است، توجه داشته باشید که کسب اعتماد مردم کار بسیار سختی است ولی سخت‌تر از آن نگه داشتن این اعتماد است.

وی افزود: اعتماد مردم بزرگترین پشتوانه و سرمایه است و شما موظف هستید که با هوش فکری و استفاده درست از منابع قدردان این اعتماد باشید، توجه به شوراها و کار شورا که برگرفته از قانون اساسی است در حوزه‌های اجرایی پیامدهای قابل توجهی را می‌تواند داشته باشد که نظام عدم تمرکز یکی از آنها است زیرا تمرکزگرایی امروز به یک معضل بزرگ تبدیل شده و تجارب جوامع دیگر جهانی هم بر صحت آن تاکید دارد.

معاون عمرانی وزیر کشور تصریح کرد: امروزه شاهد حجیم بودن بدنه دولت هستیم که بخش عظیمی از سرمایه دولت صرف همین بدنه وسیع و پرداخت‌های جاری می‌شود، برای اینکه بتوانیم از منابع در سطوح و بخش‌های دیگر استفاده کنیم لازم است برخی از قسمت‌هایی را که در بدنه دولت هستند به خارج از آن بسپاریم، البته هدف از این‌کار تنها کاهش هزینه دولت نیست بلکه هدف افزایش بهره‌وری است.

خندان‌دل بیان کرد: قصد ندارم به موضوع در محدوده پول بپردازم ولی سال گذشته 60 هزار میلیارد تومان در عرصه شهرداری‌ها به هزینه گرفته شد و همان‌طور که مدیرکل دفتر امور شهری استان مرکزی هم گفت، در مدت این چهارسال سه هزار و 800 میلیارد تومان در شهرداری‌های این استان هزینه شده که نظارت بر هزینه‌کرد صحیح این مبالغ باید توسط شوراها انجام شود و اگر این نظارت به درستی و به موقع انجام نشود پیامدهایی را به‌دنبال دارد که از جمله آنها می‌توان در مرحله نخست به عدم اعتماد مردم، بعد عدم اعتماد به سیر فرایند و برگشت به نظام‌های تمرکزگرایانه و از این قبیل مشکلات اشاره کرد.

وی ادامه داد: درواقع می‌توان گفت آینده تاریخی کشور در گرو درست عمل کردن شما به‌عنوان منتخبان مردم است، همه شماها تصمیم گرفته‌اید که درست عمل کنید اما دقت داشته باشید که کوچکترین اشتباه شما چه پیامدهایی را می‌تواند به‌دنبال داشته باشد.

توجه به شهرهای کوچک و متوسط یکی از اقدامات مهم دولت یازدهم بود

معاون عمرانی وزیر کشور عنوان کرد: توجه به موضوعات مبتلابه مدیریت شهری و شهرداری بسیار حائز اهمیت است و همان‌طور که اختیاراتی به شوراها داده می‌شود، باید ابزار و امکانات کنترل و نظارت را هم دراختیار آنها قرار داد.

خندان‌دل اضافه کرد: دولت یازدهم به‌محض شروع به کار کمیسیون شهرداری‌ها را شکل داد که از کمیسیون‌های موفق بود، با همکاری یکدیگر باید زمینه خدمت هرچه بهتر و بیشتر را فراهم کنیم، در وزارت کشور تلاش داریم که با تدوین لوایح مختلف زمینه‌های قانونی مناسب‌تری را برای انجام وظیفه فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از نکات مورد توجه در دولت یازدهم توجه اکید به شهرهای کوچک و متوسط بود زیرا در کشور 40 تا 50 شهر بزرگ داریم و مابقی کوچک و متوسط محسوب می‌شوند که باید بیشتر مورد توجه باشند زیرا هرگونه بی‌توجهی به این شهرها در وهله نخست سبب جابه‌جایی جمعیت است و مشکلات، آسیب‌ها و گرفتاری‌ها مختلف را در سطح خرد برای خانواده و در سطح کلان برای کشور به‌همراه دارد.

معاون عمرانی وزیر کشور افزود: بنابراین بخشی از منابع را که به شهرهای بزرگ می‌دادیم با اجازه مجلس کم کردیم و در این چهارسال به شهرهای کوچک و متوسط دادیم که باید این‌کار را تداوم بخشید.

خندان‌دل تصریح کرد: موضوع پول و مالیه در اداره هر حوزه‌ای از جمله مدیریت شهری نقشش مهمی دارد و باید برای انجام کارها مبلغی را دراختیار داشت، باید تاش کنیم تا با به‌کارگیری خلاقیت زمینه‌های مدیریت را فراهم کنیم تا ثابت شود که با وابستگی کمتر به پول هم می‌توان کار انجام داد.

وی بیان کرد: با استفاده از خلاقیت و بهره هوشی موجود به‌ویژه در مردمی که در این خطه زندگی می‌کنند سعی کنید وابستگی به پول را در انجام کارها کاهش دهید، البته وظیفه داریم که اعتباراتی را دراختیار شما قرار دهیم ولی این نکته برای افزایش بهره‌وری بیشتر مورد تاکید است، به مردم و جلب مشارکت مردم در انجام امور هم اعتقاد داشته باشید و در هر تصمیم تهیه پیوست اجتماعی را فرض واجب بدانید.

انتخاب شهردار از وظایف مهم شوراها است

معاون عمرانی وزیر کشور ادامه داد: اینجا است که هزینه‌ها کاهش، بهره‌وری افزایش و زمان اجرای کار کاهش می‌یابد، این را به‌عنوان یک اصل مد نظر داشته باشید، جوامع موفق دنیا به این موضوعات خیلی توجه داشتند، شما هم سعی کنید که در این زمینه در کشور پیشرو باشید.

خندان‌دل عنوان کرد: چند وقت دیگر، حال هفته آینده که احتمال آن کم است یا در نیمه شهریور کار شما آغاز می‌شود، نوشتن برنامه و انجام کارها براساس  برنامه‌ریزی انجام شده سبب موفقیت شما می‌شود و اگر برنامه نداشته باشید دچار روزمرگی می‌شوید.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین کار شوراها انتخاب شهردار است زیرا کار کردن در عرصه مدیریت شهری یک کار حرفه‌ای و سخت است که شامل موارد مختلف و حرفه‌ای می‌شود، موضوعاتی که برای موفقیت در آنها باید آموزش دید و تجربه کسب کرد، این عرصه جایی برای مدعیان دروغین باقی نمی‌گذارد.

42 درصد شهردارها در شورای چهارم تغییر کردند

معاون عمرانی وزیر کشور تصریح کرد: در دوره شورای چهارم در سطح کشور متاسفانه 42 درصد شهردارهایمان تغییر کردند که این خوب نیست حتی این درصد در شهرهای بزرگ بیشتر و از 50 درصد هم بالاتر رفت، تصمیم بگیریم که در شورای پنجم به‌گونه‌ای عمل کنیم که این را یک نقیصه بدانیم و برطرف کنیم.

خندان‌دل بیان کرد: در قانون تاکید شده که اعضای شورا در امور اجرایی شهرداری نباید مداخله کنند و اگر مشکلی پیش می‌آید به‌سبب بی‌توجهی به قانون است.

وی با اشاره به مازاد بودن نیروی انسانی در شهرداری‌ها گفت: شهرداری‌ها بین سه تا پنج برابر پست سازمانی خود نیرو دارند که مشکلات بسیاری را به وجود آورده و خیلی از منابع را باید صرف حقوق و مزایای این نیروهای مازاد کنند که این معضل سبب می‌شود منابعی که می‌تواند در خیلی از بخش‌های دیگر هزینه شود برای این موضوع هزینه شود که این موضوع بی‌اعتمادی مردم را به‌همراه دارد زیرا مردم دوست دارند نتیجه پرداخت‌هایی را که دارند روی زندگی خود مشاهده کنند، افزایش بوروکراسی علاوه بر این مشکلات فساد مالی را هم می‌تواند به‌دنبال داشته باشد..

بهینه کردن نیروی انسانی شهرداری‌ها مورد توجه قرار گیرد

معاون عمرانی وزیر کشور ادامه داد: بنابراین به مسئله بهینه کردن نیروی انسانی و جلوگیری از نیروی انسانی جدید و بی‌توجه به مقررات دقت داشته باشید، دو کار در زمینه مدیریت شهری انجام دادیم که یکی از آنها تهیه لایحه و ارسال به مجلس بوده و کار دوم اصلاح ساختار سازمانی شهرداری‌ها است که از اواخر سال 93 آغاز کرده‌ایم و ساختار سازمانی آنها را با توجه به شرایط جدید اصلاح کردیم زیرا یکی از عوامل عمل نکردن به مقررات شاید همین متناسب نبودن مقررات با شرایط روز است.

خندان‌دل عنوان کرد: در شهرداری‌ها بیش از 100 هزار نیروی قراردادی داریم، در گذشته هرگاه فرصتی برای استخدام پیش می‌آمد آن را برای همه مردم قرار می‌دادند و افراد قراردادی همچنان باقی می‌ماندند و افراد جدید در پست‌ها قرار می‌گرفتند اما ما اجازه گرفتیم که 50 هزار نفر از این نیروهای قراردادی را به پیمانی تبدیل کنیم، مقدمات این اقدام فراهم شده ولی آزمون آن را بعد از استقرار شوراهای جدید و در اواخر مهرماه برگزار می‌کنیم که توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود و منابع آن هم در سایت سازمان شهرداری‌ها اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه شوراها بیشتر بر روی کارهای فیزیکی و ساخت و ساز تمرکز دارند گفت: توصیه می‌شود که شهرها را در قالب کارهای ساخت و ساز فیزیکی نبینید، نه اینکه به این موارد توجه نداشته باشید اما بیش از حد هم به مسائل فیزیکی نپردازید و باور کنید کارهایی که نشاط و امید را در جامعه به وجود می‌آورند خیلی مهم هستند و لازم است که روی آنها هم وقت بگذارید.

معاون عمرانی وزیر کشور افزود: البته موضوعاتی مانند تاب‌آوری شهری، ایمنی شهری، دفع بهداشتی پسماند و حمل و نقل هم موضوعات خیلی مهمی هستند که تمامی آنها را در قالب لوایحی به صورت همه‌جانبه پیش‌بینی کرده‌ایم و شوراها شایسته‌ترین افرادی هستند که می‌توانند در این زمینه کمک کنند و خوراک فکری دهند.
نظرات بینندگان