arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۸۲۳۹
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۰ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۶

گابریل: روسیه هوشیارانه به سمت اروپا در حال حرکت است/ ما و آمریکا مخالف تحریم قطر هستیم

وزیر خارجه آلمان بر مخالفتش با تحریم قطر از سوی کشورهای عربی تأکید کرد. وی همچنین بر چرخش روسیه به سمت اروپا اشاره کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر خارجه آلمان بر مخالفتش با تحریم قطر از سوی کشورهای عربی تأکید کرد. وی همچنین بر چرخش روسیه به سمت اروپا اشاره کرد.

به گزارش انتخاب، به نقل از شبکه خبری الجزیره، زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان در مصاحبه‌ای با مجله "اشترن" این کشور گفت که وی با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا برای حل بحران میان قطر و شورای همکاری خلیج فارس همکاری می‌کند.

وی افزود: وزیر خارجه آلمان طی ماه‌های گذشته نشان داد که چگونه می‌شود سیاست اروپا و آمریکا را کامل‌تر کرد تا دو طرف بتوانند با همکاری یکدیگر بسیاری از مسائل را حل کنند. این مساله در تعامل با بحران قطر خود را نشان داده است.

وزیر خارجه آلمان پیشتر مخالفت خود را با قطع روابط میان قطر و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرده و لیست خواسته‌های این کشورها برای آشتی با قطر را "تحریک‌آمیز" دانسته بود.

وی هفته اول ماه ژوئیه به دوحه سفر و در دیدارش با وزیر خارجه قطر بر لزوم احترام به حاکمیت این کشور تأکید کرد.
لیبی

گابریل در مصاحبه مذکور همچنین به کشورهای محاصره کننده لیبی نسبت به ادامه ترجیح دادن منافع خود بر منافع مردم لیبی هشدار داد.

وی از کشورهای اروپایی، حوزه خلیج فارس و مصر و دیگر کشورها خواست منافع ملی لیبی را در نظر بگیرند و دنبال منافع و دستورکارهای خاص خود نباشند تا دولت وحدت ملی لیبی بتوانند فعالیت خود را انجام دهد.
بازگشت روسیه به سمت اروپا

رئیس دستگاه دیپلماستی آلمان اظهار داشت: روسیه هوشیارانه بعد از اینکه دید مشارکت با چین و آمریکا نتایج مورد دلخواه را ندارد به اروپا بازمی‌گردد.

وی تاکید کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روی این مساله حساب باز کرده که به شراکت مناسب با چین برسد اما آمالش در این زمینه به جایی نرسید و چینی‌ها با اطمینان می‌گویند که دو قدرت بزرگ در جهان وجود دارد یکی ما و دیگری آمریکاست.

گابریل معتقد است، روسیه بعد از روی کار آمدن ترامپ امید زیادی به بهبود روابطش با آمریکا داشت اما ناامید شد از این رو معتقدیم روس‌ها هوشیارانه به سراغ اروپا خواهند آمد.

وی تحریم‌ها علیه روسیه را غیرقانونی خواند و خاطرنشان کرد، واشنگتن سعی می‌کند با تکیه بر این تحریم‌ها تولیدات خود در بخش انرژی را در اروپا به فروش برساند اما اتحادیه اروپا خواهان کاهش تدریجی تحریم‌ها علیه روسیه بدون ارتباط دادن آن با اجرای توافقنامه‌های مینسک درباره بحران اوکراین است که غرب آن را شرط اساسی برای ازسرگیری مذاکرات درباره کاهش تحریم‌ها و در نهایت لغو آنها می‌داند.

رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست سیاست‌های جدیدی در قبال مسکو اتخاذ کنند.

وی افزود: صرف نظر از اینکه بسیاری علیه لغو تحریم‌ها می‌گویند اما من با اتخاذ سیاست جدید در قبال همسایه شرقی‌مان یعنی روسیه موافقم که به کاهش تنش کنونی می‌انجامد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان