arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۸۴۹
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۱ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۰

ابن سینا "دوآلیسم" را قبل از دکارت مطرح کرده بود

مدیر اجرایی انجمن فیلسوفان آمریکا با اشاره به اینکه آرای ابن سینا در مورد دوآلیسم بسیار مهم هستند، گفت: دوآلیسم با نام دکارت شناخته می‌شود و این در حالی است که ابن سینا حدود نیم قرن قبل از دکارت این مباحث را مطرح کرده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهر: مدیر اجرایی انجمن فیلسوفان آمریکا با اشاره به اینکه آرای ابن سینا در مورد دوآلیسم بسیار مهم هستند، گفت: دوآلیسم با نام دکارت شناخته می‌شود و این در حالی است که ابن سینا حدود نیم قرن قبل از دکارت این مباحث را مطرح کرده بود.

دکتر اریک توماس وبر استاد فلسفه و سیاست عمومی در دانشگاه می‌سی‌سی‌پی در مورد میزان شناخت خود از فیلسوفان ایرانی به خبرنگار مهر گفت: تاریخ فلسفه مملو از سنتهای مختلف فلسفی از مناطق مختلف دنیا است.

وی افزود: توسعه و پیشرفت فلسفه در دنیای معاصر تقریباً محدود به حوزه خاصی از جغرافیاست. در عرصه عمومی و در سطح رسانه‌ها، فیلسوفان ایرانی و فیلسوفان غیرغربی دیدگاههای متفاوتی نسبت به فیلسوفان و فلسفه غربی دارند.

استاد فلسفه دانشگاه می سی سی پی یادآور شد: برخی فیلسوفان بزرگ ایرانی ارتباط و نسبت نزدیکی با فلسفه غرب از رهگذر مطالعه آثار افلاطون و ارسطو داشتند. این فیلسوفان تأثیر زیادی در فلسفه قرون وسطی داشته‌اند.

وی تصریح کرد: فارابی و ابن سینا بنایی فلسفی بر اساس خرد ارسطویی ایجاد کردند. در واقع این بنا پاسخ و واکنشی به خرد افلاطونی بود. در غرب این موضوع مورد غفلت واقع شد که آرای ابن سینا در مورد دوآلیسم بسیار مهم هستند. دوآلیسم با نام دکارت شناخته می‌شود و این در حالی است که ابن سینا حدود نیم قرن قبل از دکارت این مباحث را مطرح کرده بود.

مؤلف کتاب "رالز، دیوئی و سازه‌انگاری" در ادامه گفت: امروزه میراث فلسفی به جای مانده از این دو فیلسوف پاسخی به فلسفه ارسطوست. ولی این میراث بر پایه و مبنای دین استوار شده است.

وبر تأکید کرد: امروزه مباحث زیادی در فلسفه ذهن در خصوص ذهن و جدایی ذهن و عین مطرح می‌شود. این مباحث ریشه در مباحث مطرح شده در خصوص جدایی روح و جسم ابن سینا دارد.

وی تصریح کرد: یکی از مسائلی که امروزه می‌توان از آثار و آرای فیلسوفانی چون ارسطو، افلاطون و ابن سینا فرا گرفت این است که تبادل اندیشه و تبادل آرا فارغ از فرهنگی که فیلسوفان در آن تربیت شده‌اند می‌تواند در رسیدن به حقیقت یاری‌گر باشد.

مدیر اجرایی انجمن فیلسوفان آمریکا یادآور شد: غرب باید با روی گشاده آرای فیلسوفان ایرانی را که چشم خود را بر آنها بسته مورد توجه قرار دهد. این موضوع باعث خواهد شد تا مکاتب غربی با مکاتب و سنتهای فکری مختلف از جمله سنتهای فکری ایرانی درگیر شود و از آنها بیاموزد.
نظرات بینندگان