arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۸۵۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۳ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۰

گنجينه نهفته در شمع کشف شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اميرحسين کريمان: ارزش شعله شمع را دست کم نگيريد.

دانشمندان ثابت کرده اند در شعله لرزان و درخشان شمع، ميليون ها الماس ريز يافت مي شود. براوردها حاکي از آن است در هر ثانيه حدود 1/5 ميليون جواهر گرانبها توليد مي شود.

اگر تصور مي کنيد بخت و اقبال به شما رو آورده است و اينک مي توانيد بي رنج صاحب گنج شويد بهتر است همين جا نوميد شويد زيرا دانه هاي الماسي که شعله شمع توليد مي کند آنچنان کوچک هستند که 300 هزار از آنها در نوک يه سوزن جا مي گيرند.

بنابراين هنگامي که شمعي افروخته و بساط گوهرفشاني آن گسترده مي شود گنجينه الماس نشان آن در چشم بر هم زدني از ميان مي رود.


اگر دانشمندان موفق شوند فناوري خاصي ابداع کنند که با به کارگيري آن بتوان گنجينه شعله شمع را مهار کرد آنگاه مي توان اميدوار بود همگان تنها با خراشيدن يک چوب کبريت بر آتش زنه و افروختن يک شمع ثروتمند شوند.

به دست آوردن اين گوهرها از يک سو در مقايسه با الماس هاي واقعي هزينه کمتري در بر دارد و از ديگر سو مي توانند جايگزين مناسبي براي الماس هاي آغشته به خوني باشند که از کانسارهايي در مناطق جنگي و پر آشوب آفريقا استخراج مي شوند.

همچنين کشف و بهره برداري از يک معدن جديد و ارزان الماس، استقبال صنعتگران را در پي خواهد داشت زيرا سختي غريب اين سنگ گرانقيمت موجب شده تا نقشي بنيادي در توليد ابزارهاي مختلف - از تيغه هاي برنده گرفته تا استخوان لگن مصنوعي- داشته باشد.

بد نيست بدانيد اين گنجينه نهفته هنگامي کشف شد که يکي از پژوهشگران دانشگاه «سنت اندروز» در پي گفته هاي يکي از همکارانش که بر بي اطلاعي دانشمندان از محتواي مادي شعله شمع تأکيد کرده بود، به واکاوي شعله شمع و شناخت محتويات آن پرداخت.

«وزونگ ژو» که استاد شيمي است، با اين باور که دانش براي هر پديده اي توضيحي دارد به سراغ شعله شمع رفت. او فيلتري را اختراع کرد که با استفاده از آن توانست به محيط سوزان ميانه شعله شمع با دمايي افزون بر 1400 درجه سانتيگراد راه يافته و به گردآوري ذرات معلق در اين محدوده بپردازد.

پس از بررسي نمونه هاي جمع آوري شده، پروفسور «ژو» در کمال ناباوري دريافت محتواي کربني پارافين شمع به چهار گونه خالص کربني تبديل شده و در اين ميان حضور الماس و گرافيت(ماده اوليه توليد مداد) آشکارتر است.

کربن خالص بسته به آنکه آرايش و پيوندهاي اتمي آن چگونه باشد، مي تواند ساختارهاي کاملاً متفاوتي - از الماس سخت و مقاوم گرفته تا گرافيت نرم و شکننده- را پديد آورد.

شگفتي پروفسور «ژو» بيشتر از آن رو بود که هر يک از چهار گونه خالص کربني در شرايط متفاوت و خاصي شکل مي گيرد اما در شعله شمع همه آنها همزمان و در يک موقعيت بوجود مي آيند.

با آنکه ذرات الماس توليد شده در شعله شمع بلافاصله سوخته و به دي اکسيد کربن تبديل مي شوند اما آگاهي از اتفاقات جاري در شعله شمع، ديدگاه علمي و عمومي را به اين پديده به ظاهر ساده دگرگون مي کند.

اينک دانشمندان در پي يافتن رد پاي الماس در شعله هاي ديگر، قصد دارند وسايل کباب کردن انواع گوشت ها را بررسي کنند تا دريابند آيا در شعله آنها نيز الماس توليد مي شود و اين گوهرهاي آتشين در نهايت غذاهاي جواهرنشان به خورد ما مي دهند.

گفته مي شود مايکل فارادي، پدر الکتريسيته، 150 سال پيش به وجود الماس در شعله شمع پي برده بود. در سخنراني او که در سال 1860 ميلادي با عنوان «پيشينه شيميايي شمع» در انجمن سلطنتي لندن انجام شد و شگفتي هاي علوم مورد بررسي قرار گرفت، فارادي به حاضران گفت نور شمع جلوه و زيبايي طلا و نقره و حتي گوهرهاي درخشنده تري مانند ياقوت و الماس را دارد اما هيچ يک از آنها نمي تواند با پرتو و زيبايي شعله ها هماوردي کنند.

پيش از آنکه پروفسور «ژو» نشان دهد حتي در ژرفناي شعله به ظاهر ساده يک شمع نيز گوهرهاي گرانبها شکل مي گيرند، از گاز در حال سوختن، الماس توليد شده بود.

  
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
0
0
متاسفانه متن فوق با استفاده از مترجم گوگل ترجمه شده و بي ربط بودن كلمات به شدت به ماهيت اصلي مقاله صدمه زده است
سعید گراوندکلسرخی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
0
3
شوخیه نکنه سرکاری باشه یل ترفند جدید رمال وجادوگر و جن ها باشه ؟
قابل توجه ! کافیه این حرفها به گوش همه مردم برسه اونوقت شمع رکوردار بازار ونایاب میشود.
اخه تو این مملکت فقط شمع خیلی ارزونه یه جورای میخوان حسرت روشن شدن تنها یک شمع بخصوص درچنین شبها مقدسی رابه دل مردم بگذارند
نظرات بینندگان