arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۸۸۳
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۵ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۰

درآمد هدفمند کردن يارانه ها؛ 25 يا 60 هزار ميليارد تومان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محاسبات نشان مي دهد، در هشت ماهه اجراي قانون هدفمند کردن يارانه ها، رقمي حدود 25 هزار ميليارد تومان درآمد نصيب دولت شده که تمام آن هزينه شده است.اعلام خبر درآمد 60 هزار ميليارد توماني هدفمند کردن يارانه ها، بسياري از کارشناسان را با چالش محاسباتي روبه رو کرد.
اين در حالي است که اين رقم را صندوق بين المللي پول بر اساس برآوردهاي کارشناسي و تحليلي- و نه رسمي- که از منافع اجراي اين قانون در ايران داشته، برآورد کرده است.
* يارانه نقدي: حدود 22/5 هزار ميليارد تومان
در هشت ماهي که از اجراي قانون هدفمند کردن يارانه ها مي گذرد، تاکنون هشت بار يارانه نقدي به خانوارها پرداخت شده است که چهار بار اول آن به بيش از 60 ميليون نفر و چهار بار بعدي به بيش از 70 ميليون نفر يارانه پرداخت شده است.
بنابراين رقم پرداخت يارانه هاي نقدي به خانوارها را مي توان حدوداً 22/5 هزار ميليارد تومان برآورد کرد.
در اين مدت هم بنا به اعلام سيدشمس الدين حسيني، سخنگوي اقتصادي دولت رقم 1960 ميليارد تومان پرداخت نقدي و تسهيلاتي به موارد شامل ماده هشت قانون هدفمند کردن يارانه ها، يعني بخشهاي صنعت، کشاورزي، حمل ونقل و شهرداريها پرداخت شده است.
با جمع اين دو مورد که البته براوردي تقريبي است، مي توان گفت، درآمد ناشي از اجراي قانون هدفمند کردن يارانه ها که بنا به گفته فرزين معادل هزينه هايش بوده است، تاکنون حدود 24 تا 25 هزار ميليارد تومان بوده است.
* درآمد حاصل از صرفه جويي
با اجراي قانون هدفمند کردن يارانه ها ميزان درآمدي که از محل صرفه جويي مصرف بنزين، گازوئيل، نفت سفيد و نفت کوره در سال 90 حاصل مي شود، براساس محاسبات معاونت اقتصادي وزارت امور اقتصادي و دارايي حداقل 15 ميليارد دلار است.
آن گونه که فرزين چندي پيش به ايسنا گفت: اگر به نرخ رشد ساليانه 6 درصدي مصرف انرژي در 10 سال گذشته توجه شود، حالا با اصلاح قيمتها شاهد کاهش مصرف انرژي و اصلاح الگوي مصرف هستيم و با اين کاهش مصرفها در سال 90 فقط براي چهار حامل انرژي بنزين، گازوئيل، نفت سفيد و نفت کوره حداقل 15 ميليارد دلار درآمد براي کشور ايجاد مي شود.
نظرات بینندگان