arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۹۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۰۱ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۰

زد وبندهاي 42 سال ديکتاتوري

* مجيد صفاتاج
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پس از آنکه نيروهاي ناتو و غرب از ناتواني در برابر قذافي و بن بست در مقابله با وي سخن راندند کمتر کسي فکر مي کرد انقلابيون ليبي دو روز پس از حمله به طرابلس، در ميدان «الخضرا» که نماد حکومت و تفکر قذافي بود، جشن سقوط طرابلس را برگزار کنند، هرچند ديکتاتور وفرزندش همچنان مي کوشند تا از پذيرش واقعيتي به نام سقوط، خودداري کنند.

اين در حالي بود که قذافي بشدت به پايتخت ليبي اميد بسته و تجهيزات زيادي را در اين شهر مستقر کرده بود و تلاش مي کرد با تقويت روحيه نيروهاي تحت امر خود، تا ماه ها از پايتخت دفاع کند. اما حاميان قذافي نشان دادند بيش از آنکه به گفته قذافي براي مبارزه تا سرحد مرگ اعتقاد داشته باشند، به ادامه حيات و زندگي در دوران پس از او مي انديشند.

اکنون قذافي بر سر دو راهي فرار و مرگ قرار گرفته است. برخي از آگاهان سياسي معتقدند وي به علت حس خود بزرگ بيني و کيش شخصيتي که به آن دچار است، دست به خودکشي خواهد زد و خود را تسليم نخواهد کرد، اما برخي هم وجود ميلياردها دلار ثروت مردم ليبي در حسابهاي شخصي او در خارج از اين کشور را مبناي تحليل خود قرار داده و احتمال مي دهند او فرار کند و همانند صدام، خود را براي مدتهاي طولاني پنهان نمايد.

فارغ از اينکه قذافي چه سرنوشتي را براي خود رقم خواهد زد، در اين ميان آنچه مسلم است اينکه وي منبع مهمي از اطلاعات موثق درخصوص زد و بندهاي مختلف با سران غرب را در سينه دارد. او که 42 سال ديکتاتوري را پشت سر گذاشته است، امروز مي تواند حجم گسترده اي از خيانتهاي غرب به مردم ليبي را افشا کند. لذا اين نکته بسيار مهم است که انقلابيون ليبي از احساسات پرهيز و تلاش کنند او را زنده دستگير کنند. کشته شدن يا خودکشي قذافي، کمکي به انقلاب ليبي به معناي خاص آن نخواهد کرد، اما زنده ماندن و اعترافهاي وي در پيشگاه ملت، مي تواند راه را براي انقلابيون ليبي در جهت شناختن دوست و دشمن باز کند.

نکته ديگري که مردم ليبي بايد به آن دقت کنند، شرايط پس از انقلاب است. قيام مردم ليبي هم مانند ديگر انقلابها، در معرض آسيبهاي جدي مانند بروز اختلافها و نفوذ دشمنان قرار دارد. هر چه مردم اين کشور به دوران پس از قذافي نزديکتر ميشوند، چالشها و نگرانيها هم براي آنها جدي تر خواهد شد.

ليبي داراي منابع عظيم انرژي است و غرب و اروپا نمي توانند از اين منبع مهم در شاخ آفريقا دست بکشند، لذا استکبارگران بسيار تلاش مي کنند با نفوذ بين انقلابيون، راه را براي اعمال نظرات خود در شکل گيري حکومت آينده و تأمين منافع اقتصادي و سياسي خود باز کنند. اين کار حتي ممکن است به ترور سران انقلابيون مخالف غرب هم منجر شود.

ليبي از يک بافت قبيله اي برخوردار است و همين تنوع قومي باعث مي شود انسجام دروني انقلابيون در معرض آسيب قرار داشته باشد. اين موضوع به علاوه وجود سلاح و مهمات در دست مردم، باعث شده نگرانيهاي جدي نسبت به بروز اختلافها و درگيريهاي احتمالي به وجود آيد. لذا اولين کاري که شوراي انتقالي دولت بايد انجام دهد، جمع آوري سلاحها از ميان مردم و جلوگيري از هرگونه اختلاف قبيله اي بر سر تقسيم قدرت است.

اينکه چقدر شوراي انتقالي بتواند از عهده مشکلات پيش رو بر آيد و به اوضاع اقتصادي، سياسي و اجتماعي مردم سر و سامان دهد، موضوعي است که بايد در آينده درباره آن قضاوت کرد. اکنون تنها مي توان اميدوار بود انقلابيون ليبي با کمک کشورهاي اسلامي اختلافها را کنار بگذارند و به بازسازي اقتصاد خود بپردازند.
نظرات بینندگان