arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۹۴۴
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۰۱ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۰

توطئه سرهنگ ها 28 مرداد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جنگ رواني ضد مصدق به نهايت خود مي رسيد. مطبوعات تحت نفوذ، همگي عليه مصدق در حال فعاليت بودند. عوامل سيا برای ترساندن و مضطرب ساختن رهبران مذهبي در تهران به تبليغات سياه متوسل شدند و اعلام کردند اگر رهبران مذهبي با مصدق مخالفت کنند با مجازات سختي روبه رو خواهند شد. تهديدهاي تلفني صورت گرفت و يکي از چندين طرح بمبگذاري منازل رهبران مذهبي نيز اجرا شد.پايگاه سيا اين شايعه را که شاه از عمليات حمايت مي کند، به سرعت منتشر کرد که بعدها به «توطئه سرهنگ ها» معروف شد. زاهدي با يکي از افراد اصلي پايگاه سيا، يعني سرهنگ ... ملاقات و او را به عنوان افسر رابط با آمريکايي ها و مسؤول نظارت بر پرسنل شرکت کننده در عمليات انتخاب کرد.

 اين سرهنگ، دو تن ديگر يعني سرهنگ ... و ژنرال ... را به ديدار زاهدي برد. کارول، افسر اطلاعاتي سيا با افراد گروه موسوم به «توطئه سرهنگ ها» ارتباطي نزديک برقرار کرد و در روز سيزدهم اوت در جلسه نهايي اشخاصي که مسؤوليت اجراي عمليات را بر عهده داشتند، حاضر شد. اين جلسه آخرين جلسه اي بود که پايگاه سيا در آن حضور داشت و سپس مشخص شد قطع ارتباطات پيامدهايي جدي در برداشته است.در شامگاه سيزدهم اوت، سرهنگ ... با فرمان هاي امضا شده شاه به تهران بازگشت و آنها را به زاهدي تحويل داد.

 طبق گفته هاي او (که البته تأييد نشد) ملکه ثريا، شاه را به امضاي فرمان ها متقاعد کرده بود. اگر اين گفته او درست باشد، يک متحد دور از انتظار وجود داشته است.در چهاردهم اوت، پايگاه تهران گزارشي به ستاد سيا مخابره کرد که در آن آمده بود؛ با توجه به اينکه خزانه کشور خالي است، به محض پايان عمليات دولت زاهدي نياز مبرمي به منابع مالي خواهد داشت. بدين منظور مبلغ پنج ميليون دلار پيشنهاد و از سازمان سيا خواسته شده بود که اين مبلغ را حداکثر چند ساعت پس از پايان عمليات بفرستد. در اين روز خبر ديگري نبود و پايگاه سيا در تهران و ستاد سازمان کار ديگري نمي توانستند انجام دهند، مگر اينکه منتظر شروع عمليات بمانند.
منبع:بررسي اسناد محرمانه و غيرمحرمانه مربوط به کودتاي 28 مرداد/ دکتر «ويلبر دونالد نيوتن»


نظرات بینندگان