arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۹۵۲
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۸ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۰

مكارم شیرازی با اشاره به لجبازی های مسئولین: لجاجت عقل انسان را از كار می اندازد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رسا نوشت: آیت الله مكارم شیرازی، با انتقاد از برخی لجبازی ها در بین برخی از مسؤولان و دولتمردان، لج بازی را امری مذموم در دین مبین اسلام دانست و تاكید كرد: لجاجت عقل انسان را از كار می اندازد و بذر تمام بدی ها است و تمام اقشار جامعه باید به این موضوع توجه كنند.

این مراجع تقلید در بیست و دومین روز از ماه مبارك رمضان در شبستان امام خمینی(ره) حرم كریمه اهل بیت(ع) در ادامه تفسیر قرآن كریم كه با موضوع انبیای الهی در قرآن كریم برگزار شد، با بیان اینكه لجاجت اجازه نمی دهد انسان پرتگاه هایی كه در جلوی او است را ببیند، افزود: بسیاری از پرونده هایی كه در دادگستری ها و محاكم قضایی مطرح می شود منشاء آن لجاجت است و اگر لج بازی نباشد كار به اینجاها نمی رسد.

وی با اشاره به روایاتی از امام علی(ع) در مذمت لجاجت تاكید كرد: خانواده ها و دولتمردان اگر دیدند در جایی اشتباه كرده اند بیایند بگویند اشتباه كردیم، عذرخواهی می كنیم. نویسندگان مطبوعات نیز اگر خطایی كردند و به آنها تذكر داده شد لجبازی نكنند، بلكه بگویند معذرت می خواهیم، البته معذرت خواستن شجاعت می خواهد.

آیت الله مكارم شیرازی یادآور شد: كسانی كه در مسائل اقتصادی مملكت كار می كنند اگر برنامه ای را دنبال كردند و دیدند فایده ندارد، لج نكنند و مردم را بیچاره ننمایند.

وی ضمن توصیه به همه اقشار جامعه به منظور پرهیز از لجاجت گفت: زن و شوهرهای جوان هم مراقب این وسوسه شیطلانی باشند چراكه در بسیاری از موارد به خاطر لجاجت خانواده ها از هم پاشیده شده و آسیب های زیادی متوجه كانون خانواده ها شده است.

این مفسر برجسته قرآن كریم اظهار داشت: لجاجت، عقل انسان را از كار می اندازد، لجاجت بذر تمام بدی ها است، این بذر نهال شوم دارد كه آبروی خود انسان، دیگران و خانواده ها را می برد و دنیا و آخرت انسان را تباه می كند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینكه گاهی لج و لج بازی آتش جنگ ها را روشن می كند، به وضعیت كشور لیبی اشاره كرد و گفت: در داستان لیبی این آدم نادان عجیب ( قذافی) چقدر مقاومت و لج بازی كرد، سر آخر خود و خانواده اش را بیچاره كرد و كشور را ویران كرده است؛ چه ارزشی دارد این مقامات كه این همه آبروریزی، خونریزی و تخریب به خاطر آن صورت گیرد.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام در این خصوص، ابراز داشت: پیامبر(ص) در این حدیث می فرمایند ابتدای لجاجت، جهل و آخر آن ندامت و پیشمانی است و منشاء مشكلات و بدبختی های بسیاری می شود.

این مرجع تقلید خطاب به اقشار مختلف مردم و خانواده ها تاكید كرد: بیاییم در این روز ماه مبارك رمضان تصمیم بگیریم اگر اشتباهی كرده ایم لج بازی نكنیم، بلكه عذرخواهی كنیم و طرف هم عذرخواهی را بپذیرد چراكه با این راهكار مسائل و مشكلات ختم به خیر می شود.

این مفسر قرآن كریم در ادامه به تبیین فصل دیگری از زندگانی حضرت نوح نبی پرداخت و گفت: خداوند تبارك و تعالی با لطف و عنایت خود كشتی نوح را از امواج متلاطم و خشمگین به سلامت عبور داد.

وی با اشاره به مخالفت پسر نوح با وی گفت: حضرت نوح(ع) خطاب به فرزند خود گفت ای پسر من سوار كشتی شو، اما پسر لجوج وی گفت من می روم بالای كوه و از سیلاب نجات می یابم، پدر نوح به فرزند خود گفت امروز هیچ پناهگاهی جز این كشتی نیست و یكمرتبه موج عظیمی فرزند را از پدر جدا كرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینكه مشكل انسان لجاجت است، یادآور شد: پسر نوح با چشم خود نظاره گر این صحنه ها بود اما همچنان به لجاجت خود ادامه داد و نتیجه آن را نیز دید، یكی از بدبختی های بشر این است كه گرفتار لجاجت شود.

آیت الله مكارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه باید سعی كنیم به قرآن نزدیك شده و به آموزه های آن عمل كنیم، ابراز داشت: بحمدلله برنامه ها و محافل قرآنی در شهرهای مختلف كشور توسعه و گسترش یافته و این مهم جواب دندان شكنی به دشمنان ما از جمله وهابیون است كه می گویند شیعیان به قرآن كاری ندارند.

وی آشنا شدن و عمل به تعالیم قرآن كریم را مهم تر از قرائت آن دانست و با بیان اینكه باید سعی كنیم با مفاهیم این كتاب آسمانی آشنا شویم، اظهار داشت: باید سعی كنیم قرآن را خوب بخوانیم، خوب بفهمیم، خوب نشر دهیم و خوب عمل كنیم و اگر چنانچنه تنها به تلاوت و تجوید و امثال آن قناعت كنیم در مرحله نخست مانده ایم.

این مرجع تقلید در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینكه امشب آخرین شب قدر است، خطاب به مردم تاكید كرد: این فرصت را از دست ندهید و در برنامه های كه برگزار می شود شركت كنید و حداكثر استفاده را از این شب های پرفضیلت ببرید.

وی تاكید كرد: این قرآنی را كه شب بالای سر می گذارید، روز كه به بازار می روید زیر پا نگذارید و ضمن عمل به تذكرات قرآن از محرمات، ربا خواری و رشوه خواری اجتناب كنید.
نظرات بینندگان