arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۹۹۶
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۲ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۰

قذافی کجاست ؛ سرت یا الجزایر ؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایسنا نوشت:

با ادامه درگیری‌ها در لیبی مسئولین نظامی شورای انتقالی اعلام کردند که قذافی به سادگی تسلیم نخواهد شد و به احتمال زیاد به سرت و یا الجزایر گریخته است.

عمر الحریری، مسئول نظامی شورای انتقالی لیبی اعلام کرد که معمر قذافی مادامی که نیروها و گردان‌هایش را در اختیار داشته باشد، تسلیم نخواهد شد.

وی درباره چگونگی تصرف باب العزیزیه - مقر اصلی قذافی در طرابلس- گفت: انقلابیون به سختی توانستند که این دژ نظامی را تصرف کنند و هم اکنون هم با احتیاط کامل وارد تونل‌های زیرزمینی می‌شوند که تا حدود ‌٣٠ کیلومتر در زیر زمین ادامه دارند.

وی ادامه داد: اگر قذافی نتواند پناهگاه امنی برای خود بیابد احتمالا خودکشی می‌کند.

او افزود: تونل‌های زیرزمینی باب العزیزیه بسیار طولانی است و برخی از آنها به فرودگاه طرابلس و برخی دیگر به موزه طرابلس ختم می‌شوند.

مسئول نظامی شورای انتقالی لیبی هم‌چنین ادامه داد که انقلابیون و ناتو به شدت مرزهای لیبی با الجزایر را تحت نظارت دارند تا از فرار احتمالی قذافی به این کشور جلوگیری کنند.

از سوی دیگر انقلابیون اعلام کردند که پاکسازی شهر طرابلس حداقل یک هفته طول می‌کشد و انقلابیون هم اکنون تمام دفاتر قذافی را تحت محاصره دارند اما هنوز خود او یا افراد خانواده‌اش را دستگیر نکرده‌اند.

در همین حال موسی ابراهیم، سخنگوی نظام قذافی در سخنانی که سایت اینترنتی العروبه آن را پخش کرد، مدعی شد که ‌٦٥٠٠ فرد داوطلب همراه با اسلحه و مهمات هم اکنون راهی طرابلس هستند و نیروهای قذافی توانسته‌اند تعدادی از سران نظامی انقلابیون را دستگیر کنند.

وی تهدید کرد که گلوله باران قسمت‌های مختلف لیبی ادامه خواهد داشت و مناطق تحت کنترل انقلابیون را به کانونی از آتش تبدیل خواهند کرد.

از سوی دیگر عبدالکریم بلحاج، فرمانده نظامی انقلابیون در طرابلس اعلام کرد که انقلابیون توانسته‌اند بیش از ‌٩٠ درصد منطقه باب‌العزیزیه را به کنترل کامل خود درآوردند.

وی از شلیک ‌٧٠ موشک به سوی انقلابیون خبر داد و تصریح کرد که این امر به آن معنی است که قذافی هنوز تسلیم نشده است و می‌تواند مواضع انقلابیون را مورد هدف قرار دهد.

در شرق لیبی نیز انقلابیون اعلام کردند که به زودی شهر الخمس در شرق طرابلس را به کنترل خود در خواهند آورد. انقلابیون همچنین اعلام کردند که شهر نفتی البریقه را به طور کامل به تصرف خود در آورده‌اند.

از سوی دیگر محمود جبریل، نخست وزیر شورای انتقالی لیبی اعلام کرد که این شورا ‌٥/٢ میلیارد دلار از جامعه جهانی درخواست کرده است.

وی همچنین خواستار رفع بلوکه شدن دارایی‌های لیبی شد و تصریح کرد که این دارایی‌ها به ‌١٦٠ میلیارد دلار می‌رسد.

نخست وزیر شورای انتقالی لیبی ابراز امیدواری کرد که در نشست امروز (چهارشنبه) دوحه قطر، انقلابیون بتوانند به این خواسته خود دست یابند.

وی گفت در نشست قطر نمایندگان آمریکا، فرانسه، ایتالیا، انگلیس، ترکیه و قطر شرکت دارند.

همچنین اتحادیه عرب نیز فردا جلسه فوق العاده‌ای را در سطح نمایندگان دایم خود برای بررسی اوضاع لیبی برگزار می‌کند.

از سوی دیگر محمود جبریل که رئیس کمیته اجرایی شورای انتقالی لیبی نیز محسوب می‌شود جزئیاتی در مورد چگونگی فرار "محمد قذافی" و اخبار منتشر شده درباره دستگیری "سیف‌الاسلام قذافی" را فاش کرد.

وی در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که یکی از فرماندهان انقلابیون با وی تماس گرفته است و اعلام کرده که سیف‌الاسلام را دستگیر کرده است اما هنگامی که وی از این فرمانده انقلابیون خواسته است که محل و چگونگی دستگیری را توضیح دهد ارتباطش با این فرمانده قطع شده است و این خبر بدون تایید باقی ماند تا اینکه دادستان دادگاه بین‌المللی جنایی با وی تماس گرفته است و اعلام کرده که گزارش‌هایی مبنی بر دستگیری سیف‌الاسلام به وی داده شده است و این تمام آن چیزی بوده که در مورد دستگیری سیف‌الاسلام به دست وی رسیده است.

جبریل در ادامه گفت که این خبر هر چه که باشد منافع زیادی برای شورای انتقالی داشت به گونه‌ای که ‌١١ کشور جدید شورای انتقالی لیبی را به رسمیت شناختند و ‌١٣ سفارتخانه وابسته به نظام قذافی جدایی خود را از این نظام اعلام کردند.

وی در مورد فرار محمد قذافی، دیگر پسر قذافی اعلام کرد که یک گردان از نیروهای قذافی با حمله به محل بازداشت وی از بی‌تجربگی افرادی که مراقب محل اقامت وی بودند استفاده کردند و توانستند او را فراری دهند.

از سوی دیگر ابراهیم الدباشی، نماینده لیبی در سازمان ملل اعلام کرد که به احتمال زیاد شهر سرت محل زادگاه قذافی در ‌٢٤ ساعت آینده سقوط خواهد کرد و در ‌٤٨ ساعت آینده تمام مناطق مهم لیبی به تصرف انقلابیون درخواهد آمد.

از سوی دیگر عبدالحفیظ غوقه،‌ معاون رئیس شورای انتقالی لیبی در سخنانی اعلام کرد که قذافی قبل از اینکه به دادگاه بین المللی تحویل داده شود باید در خاک لیبی محاکمه شود.

از سوی دیگر نیکاراگوئه آمادگی خود را برای دادن پناهندگی به قذافی اعلام کرد. یک منبع کشور نیکاراگوئه اعلام کرد که نیکاراگوئه از حضور قذافی در این کشور استقبال خواهد کرد اما هنوز وی به کشور نیکاراگوئه نیامده است.

در همین حال روزنامه لوتون سوئیس اعلام کرد که سوئیس قصد دارد اموال بلوکه شده لیبی را فورا بعد از اینکه سازمان ملل تحریم‌های خود را علیه لیبی لغو کرد، آزاد کند.

همچنین فرانکو فراتینی، وزیر امور خارجه ایتالیا اعلام کرد که به زودی معمر قذافی و فرزندانش دستگیر خواهند شد و در دادگاه لاهه محاکمه می‌شوند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه شورای انتقالی لیبی سران نظام قذافی را به لاهه تحویل دهند، اعلام کرد که قذافی می‌تواند به اتهام‌های دیگری نیز در دادگاه‌های لیبی محاکمه شود.

وی همچنین با ابراز خشنودی از توانایی شورای انتقالی لیبی در اداره کشور بعد از قذافی نسبت به تداخل آنچه که غرب می‌خواهد و آنچه که لیبیایی‌ها خواستار آن هستند، هشدار داد.

گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نیز از شورای امنیت سازمان ملل خواست هر چه سریعتر قطعنامه‌ای در زمینه پایان دادن به بلوکه شدن اموال لیبی صادر کند.

وی گفت که در شرایط کنونی ادامه بلوکه شدن اموال لیبی به نفع ملت لیبی نیست. همچنین یک دیپلماتیک اروپایی اعلام کرد که اروپا آماده ارسال کمک‌های خود به لیبی است در صورتی که حداقل امنیت در این کشور برقرار شود.

همچنین ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس از اسکاتلند خواست درباره پرونده عبدالباسط المقرحی، عامل عملیات لاکربی تجدید نظر کند.

از سوی دیگر کاترین آشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرد که لیبی هم اکنون می‌تواند اداره امور خود را در دست بگیرد و به سوی آبادانی و پیشرفت گام بردارد.

وی با اشاره به اینکه لیبی کشور ثروتمندی است، تصریح کرد: ما توقع نداریم به لیبی کمک‌های مالی داشته باشیم.

اسپانیا نیز اعلام کرد که قصد دارد حضور نظامی خود را در لیبی بعد از قذافی نیز ادامه دهد.

همچنین هواپیماهای جاسوسی آمریکا و انگلیس پروازهای خود را بر روی لیبی گسترش داده‌اند تا هر چه زودتر قذافی و افراد خانواده وی را به دام بیاندازند.
نظرات بینندگان