arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۰۱۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۹ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۶

چین و هند در آستانه نبرد تمام عیار / تقابل موشک‌‌های راهبردی چین با نیروی دریایی هند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رسانه‌ای چینی ضمن اشاره به افزایش آمادگی رزمی نیروهای مسلح چین و هند بابت بحران «داکلام» به اظهارنظرهای مختلف کارشناسان نظامی دو طرف پرداخت.

به گزارش انتخاب، روزنامه «چاینا مورنینگ پست» در تحلیلی پیرامون درگیری نظامی محتمل چین و هند نوشت: ناظران می‌گویند در صورت شکست خوردن تلاش‌های هند و چین برای دستیابی به حل صلح آمیز مناقشات مرزی در فلات «داکلام » در هیمالیا، نظامیان این دو کشور خود را برای درگیری محتمل آماده می‌کنند.

بر این اساس، «آرون جیتلی» وزیر دفاع هند، روز جمعه به پارلمان این کشور گفت که نیروهای مسلح کشور آماده هر گونه احتمالی هستند.

منابع نزدیک به ارتش چین نیز گفته‌اند که نیروهای مسلح این کشور به طور فزاینده‌ای نسبت به وقوع درگیری اشراف دارند.

یک کارشناس نظامی چین با بیان این‌که احتمالا نیروهای هند تنها برای یک هفته قابلیت ایستادگی و مقاومت را دارند، به این روزنامه گفت: «ارتش چین در تلاش برای جنگ زمینی با هند نیست و در عوض موشک‌های راهبردی و هواپیماهای خود را برای تخریب یگان‌های هند مستقر در مرز با چین در هیمالیا به کار خواهد گرفت.»

یکی منابع نظامی دیگر نیز گفت که به افسران و نیروهای مقر فرماندهی غرب چین گفته شده که برای جنگ با هند بابت بحران «داکلام» آماده شوند.

منبع دیگری در این باره گفت: «زمزمه‌هایی در ارتش مبنی بر این نبرد وجود دارد زیرا این نیروهای هندی هستند که به قلمروی چین در دانگلنگ (داکلام) نفوذ کرده‌اند. این ایده از سوی افکار عمومی نیز حمایت می‌شود.»

هر دو منبع نظامی البته اذعان کردند که ارتش چین معتقد است هرگونه جنگی تحت کنترل خواهد بود و به مناطق دیگر خواهد رسید.

«راجسواری رانجان» ، تحلیلگر هندی اندیشکده «مطالعات جنوب آسیا گفت: «در صورت جنگ تمام عیار، نیروی دریایی هند به یقین مانع تحرک نیروی دریایی چین به سمت خلیج بنگال یا اقیانوس هند خواهد شد. »

وی افزود که در صورت شلیک نخستین گلوله این نبرد به جنگی تمام عیار مبدل خواهد شد.

این نشریه نوشت: چین به شدت وابسته به واردات سوخت است و طبق آمار منتشر شده توسط رسانه‌های دولتی بیش از 80 درصد واردات نفت از طریق اقیانوس هند یا تنگه مالاکا انجام می‌شود.

«آنتونی وانگ دانگ» دیگر تحلیگر نظامی مستقر در ماکائو نیز در این باره گفت که دو طرف همدیگر را دست کم گرفته‌اند.

وانگ دانگ افزود: «اگر جنگ مرزی به دریا گسترش یابد، برای ارتش چین مغلوب ساختن ناوگان دریایی هند که پس از خرید زیردریایی« P-8A » بسیار قویتر شده است، بسیار مشکل خواهد بود.»
منبع: فارس
نظرات بینندگان