arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۱۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۹ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۶

ادعای درباره رهگیری دو محموله از کره شمالی برای آژانس تسلیحات شیمیایی سوریه شیمیایی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
براساس گزارش محرمانه سازمان ملل درباره نقض تحریم‌ها از سوی کره شمالی، مشخص شد دو محموله از این کشور برای آژانس تسلیحات شیمیایی سوریه در شش ماه گذشته رهگیری شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این گزارش که توسط یک هیات مستقل کارشناسان سازمان ملل تنظیم شده است و اوایل ماه جاری میلادی به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شده به جزئیات مربوط به زمان یا مکان این رهگیری یا اینکه این محموله‌ها حامل چه بوده‌اند، اشاره نکرده است.

کارشناسان سازمان ملل در گزارش 37 صفحه‌ای خود نوشته‌اند: هیات در حال بررسی مواد شیمیایی ممنوع شده، موشک بالستیک و تسلیحات متعارف و همکاری میان کره شمالی و سوریه است. دلایلی داریم مبنی بر اینکه این محموله‌ها بخشی از قراردادی شرکت موسوم به komid با سوریه هستند.

شرکت "همکاری توسعه تجاری استخراج معدن کره" (komid) در سال 2009 در فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت و به عنوان دلال اصلی سلاح و صادر کننده تجهیزات مرتبط با موشک‌های بالستیک و تسلیحات متعارف کره شمالی محسوب می‌شود. در مارس 2016 نیز شورای امنیت سازمان ملل دو تن از نمایندگان komid را در سوریه در فهرست سیاه خود قرار داد.

کارشناسان سازمان ملل همچنین گفته‌اند فعالیت‌ها میان سوریه و کره شمالی که آنها مورد بررسی قرار داده‌اند شامل همکاری بر روی برنامه‌های موشک اسکاد سوریه و نگهداری و تعمیر موشک‌های سطح به هوای سیستم‌های دفاع هوایی سوریه بوده است.

این کارشناسان همچنین اعلام کرده‌اند که در حال بررسی این موضوع هستند که آیا گاز اعصابی که برادر ناتنی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در فوریه سال جاری میلادی با آن ترور شد هم در این محموله‌ها بوده است یا خیر.
نظرات بینندگان