arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۲۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۶
حقانی در گفتگو با «انتخاب» از چالش های پیش روی شهردار و شورای شهر می گوید:

به طور غیرقانونی در پارک مادر برج سازی کردند/ هیچ پروانه ای در دوره قالیباف صادر نشده که درآن تخلفی نباشد / تراکم ها پیشاپیش واگذار شده / بسیاری از زیرساخت ها از بین رفت / شورای چهارم کوتاهی کرد

با اطمینان می گویم در 4 سال آینده با وجود اقدامات توسعه ای که در تهران انجام شده و البته پایدار نبوده اند، چالش های بزرگی مقابل شهردار و شورای شهر پنجم درباره تراکم فروشی های خارج از عرف و قانون صورت گرفته، وجود دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به طور غیرقانونی در پارک مادر برج سازی کردند/ هیچ پروانه ای در دوره قالیباف صادر نشده که درآن تخلفی نباشد / تراکم ها پیشاپیش واگذار شده / بسیاری از زیرساخت ها از بین رفت / شورای چهارم کوتاهی کرد

محمد حقانی طی گفتگویی با «انتخاب» از چالش های پیش روی شهردار جدید تهران و شورای شهر پنجم سخن گفت.
 
این عضو  شورای شهر چهارم تهران اظهار کرد: تفکیک شورای شهر از شهرداری در قانون پیش بینی شده است و شورای شهر جدای از تعیین شهردار باید وظیفه نظارتی خود را ایفا کند و وظیفه تقنینی خود و مصوبات در قالب لایحه یا طرح ها را در صحن شورا اجرا کند. از طرفی هم شهرداری بالاترین مقام اجرایی شهر است و تفکیک آن دو را قانون تعیین کرده است و باید طبق آن عمل کرد.
 
او ادامه داد: چالش های پیش روی شورای شهر که بنده هم 4 سال در این شورا مشغول بوده ام درباره مصوباتی است که در طول این 4 سال شورای شهر اتفاق افتاد است و در عمل یا اجرا نشده و یا ناقص اجرا شده اند. همچنین برنامه پنج ساله اول و دوم شهرداری که ما تهیه کردیم در اجرا با آن چیزی که در برنامه آمده خصوصا از نطر اعداد و ارقام تشابهی ندارد.

حقان اضافه کرد: شورای شهر باید از این وضعیتی که وجود دارد و متاسفانه کمتر جهشی رو به جلو داشته است خودش را رها کند و نقش نظارتی واقعی خودش را ایفا کند و شورای شهر متاسفانه سازوکار و ابزاری که باید برای نظارت در اختیار داشته باشد ندارد و از طرفی هم تشکیلاتی که شورای شهر دارد غیر کارآمد و ضعیف است و از قدرت کارشاسی بالایی برخوردار نیست.

او افزود: انتظار می رود در شورای کلان شهری مثل تهران که به تاکید رهبری نظام پیشانی است و هر کاری اینجا انجام دهد در سایر شهرها هم اجرا می شود، باید قدرت کارشناسی خود را افزایش دهد و قدرت نظارتی و نقش را باید تقویت کند و از طرفی هم باید با بدنه اجتماعی شهرها و شورایاری ها قفل کند. شورایاری هایی که نیم بند تشکیل می شوند و یکی از وظایف مهم و اثرگذار شورای شهر این است که شورایاری ها که برخاسته از مردم محلات است را تقویت کند و کارهای اضافه مثل هیات امنایی که ایجاد شده اند را اصلاح کند.

حقانی با اشاره به یکی دیگر از چالش های پیش روی شهردار جدید افزود: از جمله مشکلات و چالش هایی که وجود دارد این است که شهردار وقت تهران شورایار نبوده و از شورا گریز داشته است و ارتباط منطقی بین مدیریت شهرداری و مدیریت شورای شهر وجود نداشته است. در حالی که به هم پیوسته هستند. شهرداری در ارتقای شورای شهر با اجرای لوایح و طرح هایی که در شورای شهر مصوب می شود می تواند نقش ارزنده ای داشته باشد.

این عضو سابق شورا شهر تهران همچنین تصریح کرد: در شهرداری چالش هایی وجود دارد متاسفانه بسیاری از زیرساخت های ما از بین رفته یا در تراز استانداردهای بین المللی نیست. زیرساخت های محیط زیست ما اعم از آب، هوا، باغات شهری و دره ها با توجه به  کاهش نزولات آسمانی در زیرساخت ها روز به روز کمتر شده اند و بسیاری از زمین های ذخیره شهری که قرار بوده به صورت طرح های موضعی و موضوعی برای کارهای ذخیره ای خدماتی، فضای شهری  تبدیل شوند از بین رفته اند.

او ادامه داد: بسیاری از پروژه های شهرداری راکد هستند و باید راه اندازی شوند و هر روز تاخیر می خورند که در حال حاضر این پروژه ها به مبلغ 40 هزار میلیارد تومان هستند. در حال حاضر شهرداری تهران هم به بانک ها مقروض است و هم  از گذشته دیونی  دارد و باید به پیمانکاران خود مطالباتی را بپردازد. این اعداد و ارقام بدهی از 30 هزار میلیارد تومان تا 60 هزار میلیارد تومان گفته می شود.

حقانی گفت: این چالش ها و مشکلاتی است که فراروی شهردار آینده تهران قرار دارد و نبودن یا ناکافی بودن درامدهای پایدار در تهران ما را از داشتن اقتصاد مطلوب شهری محروم کرده است. بنابراین شهردار آینده باید به سمت درآمدهای پایدار برود.

او با تاکید بر عدم تعامل بین شهرداری و دولت در سالهای گذشته خاطرنشان کرد: طی چند سال گذشته متاسفانه هیچ تعاملی بین مدیریت دولت و مدیریت شهرداری وجود نداشته است و در دولت نهم و دهم طی 12 سال گذشته و همچنین در دوران مدیریت آقای روحانی و قالیباف در شهرداری این تعامل وجود نداشته است. طبق قانون دولت باید هزینه های توسعه مترو را به شهرداری می پرداخته است ولی در دولت های نهم و دهم به دلیل عدم وجود تعامل و توافق با وجودی که دولت توانایی پرداخت آن را داشته نپرداخته است و در دولت یازدهم هم که کفگیر دولت به کف دیگ خورده بود و دولت به سختی می توانست حتی خودش را اداره کند هم پرداخت نشده است.

حقانی افزود: البته طبق قانون دولت باید 50 درصد از درآمدهای هزینه های توسعه مترو که یکی از ضرورت ها و اولویت های مشکل ترافیک و الودگی هواست را دولت باید پرداخت کند. همچنین دولت باید 80 درصد از هزینه های خرید اتوبوس را می پرداخت. در حال حاضر 7هزار اتوبوس داریم که نیمی از انها آلوده اند و به طور کامل برون سپاری نشده اند و دست افرادی که شایستگی کار و شرایط احراز این مدیریت را دارند سپرده نشده است.
 
 این عضو شورای شهر چهارم تهران تاکید کرد: البته شهرداری در این میان ادعای 14 هزار میلیارد تومان طلب از دولت را دارد و دولت هم مدعی است بیش از این رقم از شهرداری طلب دارد و قرار بود با هم جلسه ای داشته باشند تا با تعامل و تفاهم این مشکل را حل کنند. بنابراین وقتی تعامل وجود نداشته باشد، مشکلات خودش را بروز می دهد.

 او ادامه داد: بنابراین شهرداری باید از سرمایه گذاری داخلی و خارجی خصوصا در زمینه مترو و جمع آوری پسماند و دستگاههای زباله سوز باید این کار را انجام دهد و مشکلات را حل کند.

حقانی همچنین درباره تخلفاتی که در گذشته از سوی شهرداری وقت تهران انجام شده است، گفت: به نقل از رییس کمیسیون معماری وشهرسازی دوره چهارم می گویم و ایشان تاکید داشت هیچ پروانه ای صادر نشده است که درآن تخلفی انجام نشده باشد. باغات شهر به خاطر مصوبه ای باعنوان «برج باغ ها» که اجرا هم نشد و حتی اگر اجرا هم می شد اقداماتی که درباغات انجام شد غیر قانونی بوده اند.

او ادامه داد: به عنوان مثال قرار بوده است 30 درصد از باغات تحت اشغال در 9 طبقه به بالا بروند، ولی درجاهایی 35  تا 50 یا در برخی موارد صد در صد باغات از بین رفته و خاک برداری شده است و درختان آن از بین رفته اند. این موارد زیرساخت های محیط زیستی است و درختان را از بین برده اند و این تخلف محرض است.

حقانی گفت: همچنین بسیاری از فضاهای سبز که در طرح جامع به عنوان فضای سبز تثبیت شده معرفی شده اند و حتی کمیسیون ماده 5 هم حق تغییر کاربری نداشته و باید شورای عالی معماری و شهرسازی درباره آنها تصمیم  می گرفته است را تغییر کاربری داده اند.  طرح تفصیلی ما در یک دوران تحت نظر مستقیم کمیسیون ماده 5 قرار گرفته است و بسیاری از زمین ها خارج از روال معمول تغییر کاربری داده شده و ساخته شده اند.

 این عضو سابق شورای شهر اظهار کرد: توسعه تهران انجام شده است ولی این توسعه پایدار نیست و جایی توسعه پایدار است که استانداردهای لازم زیست محیطی و سایر استانداردهای یک شهر آرام توام باآرامش که مدنظر شهردار جدید است و آن را مطرح می کند، وجود داشته باشد که متاسفانه این کار صورت نگرفته است.

حقانی در مثالی گفت: به طور مصداقی بوستان مادر اختصاصی برای فضای سبز واگذار شد و طرح پارک را داشته است، ولی به صورت غیر قانونی تعداد زیادی برج در آن ساخته شده است. متاسفانه با ساخت و سازهای بی رویه و خارج از روال تحت نظر شورای معماری مناطق که وظیفه و اختیار این تغییر کاربری ها را نداشته انجام شده است.  حتی کمیسیون ماده 5 هم اجازه تغییر کاربری آن را نداشته و باید شورای عالی معماری و شهرساز درباره آنها نظر می داده است، ولی تغییرکاربری انجام شده است.

او تصریح کرد: این مورد هم چالش بزرگی در مقابل شهردار جدید و آینده شهری است که  مقروض است و بسیاری از تراکم ها پیشاپیش واگذار شده اند و با اطمینان می گویم در 4 سال آینده با وجود اقدامات توسعه ای که در تهران انجام شده و البته پایدار نبوده اند، چالش های بزرگی مقابل شهردار و شورای شهر پنجم درباره تراکم فروشی های خارج از عرف و قانون صورت گرفته، وجود دارد.

حقانی افزود: همچنین از جمله چالش های دیگری که شهردار تهران با آن مواجه می شود، مطالبات زیادی است که در آینده نزدیک از طریق ارگان ها و سازمان ها و اشخاص حقیقی و حقوقی با آنها  روبه رو خواهد شد و باید این مطالبات را بپردازد.

او درباره اینکه مقصر و مسئول این چالش ها کیست، پاسخ داد: در تشکیلات اجرایی بالاترین مقام اجرایی در این باره مسئول است و باید پاسخگو باشد ولی نباید از نقش نظارتی شورای شهر هم غافل شویم که در این باره کوتاهی کرده است. خروجی مصوبات و لوایح با 31 نفر است و یک یا دونفر در این موضوع تاثیری ندارند و نظارت کافی از یک طرف و از طرف دیگر ابزار نظارتی شورای چهارم مثل شورای سوم و دوم نبوده است.
نظرات بینندگان