arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۲۴۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۹ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۰

اصلاح طلبان داخل نظام چه کسانی هستند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اگر بپذیریم که فضای سیاسی دو قطبی کشور بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 دچار تغییر شده است، قاعدتا  انتخابات مجلس نهم فضای متفاوتی را در خصوص رای و گرایش سیاسی ایرانیان رقم خواهد زد. اما این همه تحلیل هایی است که برای آزمونش باید چند ماهی صبر کرد.

سکه رایج این روزها
نمی توان انکار کرد که همچنان دو قطبی -اصولگرا و اصلاح طلب- سکه رایج فضای سیاسی کشور است و جریانهای دیگر در هر دو سو، بیش از آنکه جریان باشند به اشخاص متکی هستند.

اگر چه اصلاح طلبان به قول مصطفی کواکبیان نماینده اصلاح طلب مجلس «سیاست انتظار» را در قبال انتخابات مجلس دنبال می کنند، اما اصولگرایانی مثل غلامرضا مصباحی مقدم عضو کمیته داوری فراکسیون اصولگرایان معتقد است اصلاح طلبان به صورت چراغ خاموش در حال فعالیت هستند و بر خلاف تبلیغات ظاهریشان برای انتخابات کار می کنند.

 از مرز بندی تا گرم کردن تنور انتخابات
نوع مواجهه با اصلاح طلبان در میان اصولگرایان از سیاست خاصی پیروی نمی کند. تنها نقطه مشترک اظهارنظرهای طیف های مختلف اصولگرا درباره «شرط حضور اصلاح طلبان در انتخابات است».

چه آنکه سردار عزیز جعفری فرمانده سپاه پاسداران شرط حضور اصلاح طلبان را مرزبندی با جریان فتنه می داند، ولی چهره ای چون محمدرضا باهنر به عنوان لیدر یکی از جریانهای سنتی اصولگرایان از درخواست اصولگرایان برای حضور اصلاح طلبان سخن می گوید تا به قولی فضای انتخاباتی گرم شود.

درخواستی که ظاهرا خیلی به مذاق چپ های ایرانی خوش نیامده و آنها در مصاحبه های واکنشی این اظهارات را رد می کنند. آنچنان که معصومه ابتکارعضو اصلاح طلب شورای شهر تهران حضور اصلاح طلبان برای گرم شدن تنور را رد کرده و گفته است:«اصلاح طلبان به هر شرایطی حاضر به برای کسب قدرت نیستند». اظهاراتی که اصولگرایان آن را صرفا «تبلیغات سیاسی» اصلاح طلبان قلمداد می کنند.

رهبر آینده اصلاح طلبان
انتخابات 88 به زعم برخی اصولگرایان، پایان حیات سیاسی چهره های سردمدار اصلاح طلبان بود. از همان اواخر سال 88 بود که سوالهای خبرنگاران از سیاسیون درباره رهبران آینده اصلاح طلبان نقل محافل شد و هر روز نامی جدید در این میان ظهور می کرد، اما نقطه مشترک همه این اظهار نظرها یک نام بیشتر نبود؛ محمدرضا عارف.

 وزیر اسبق پست و تلگراف و تلفن و معاون اول سیدمحمدخاتمی در دولت دومش. چهره ای که عباس سلیمی نمین به عنوان یک چهره اصولگرا در گفت وگویی او را اصولگراتر از اسدالله بادامچیان چهره قدیمی و قائم مقام موتلفه دانسته است.

عارف بعد از دوران حضورش در قدرت، به دانشگاه بازگشت، هر چند هنوز هم از سیاست دور نیست؛ او یکی از چند عضو اصلاح طلب مجمع تشخیص مصلحت نظام است که با نظر رهبر انقلاب در این مجمع عضویت دارد.

اصلاح طلبان درون نظام؟
انتخابات مجلس نهم می تواند آغاز مجددی برای فعالیت اصلاح طلبان در فضای سیاسی کشور بعد از رخدادهای پس از انتخابات سال 88 باشد. آغازی که قاعدتا به دلیل«عملکرد غلط» برخی اصلاح طلبان در دوران بعد از انتخابات سال 88، نیازمند چهره هایی جدید از درون این جریان است.

چه آنکه بعد از سال 88 باید اصلاح طلبان را به دو دسته درون و برون نظام تقسیم کرد؛ هر چند اصلاح طلبان مجلسی چندان علاقه ای به این تقسیم بندی ندارند، ولی اصولگرایان به جد به آن معتقدند. با این حال وقتی از آنها می خواهیم چهره های اصلاح طلب داخل نظام را اسم ببرند تمایلی به پاسخ دادن به آن ندارد و حداکثر درباره ویژگی های اصلاح طلبان داخل نظام حاضر به اظهار نظر هستند.

انتشار لیستی از اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس اگر چه در فضای سیاسی با تکذیب خود اصلاح طلبان همراه شد، ولی نشان داد انتشار دهندگان این لیست فرضی تست کردن فضای سیاسی کشور را به خوبی انجام دادند تا آنچان که اصولگرایان می گویند چپ های ایرانی چندان هم بی میل به حضور در انتخابات نباشند، هر چند با چراغ خاموش وارد عرصه شده اند. 

 * خبر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۴
0
0
چه جالب سعی کنید بیشتر هندونه زیر بغلشون بزارید یا ادامه بدید به گول زدن خودتون
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۴
0
0
هزاران مدیر (وزیر، معاون وزیر، روسای دانشگاهها، شخصیت های برجسته سیاسی، نماینده مجلس و .......) در بین اصلاح طلبان وجود دارد که اکثر آنها اصولگرا تر از به اصلاح اصولگرایان فعلی هستند و می توانند آلام و رنج هایی را که مردم در سال های اخیر بردند التیام بخشند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۴
0
0
فقط خاتمی به بیش از همه اصولگرایان ارزش دارد. او اصولگراتر از همه اصولگرایان است. منتها نه اصولی که پایه اش بر تهمت و افترا و توهین و دروغ استوار است.
نظرات بینندگان