arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۲۸۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۰۹ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۶

ترامپ به کره شمالی حمله می‌کند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بررسی حمله آمریکا به کره شمالی و پاسخ های احتمالی پیونگ یانگ به این حمله به خوبی نشان دهنده این است که ترامپ ریسک حمله به کره شمالی را نخواهد پذیرفت.

به گزارش انتخاب، تشدید تنش‌ها بین کره شمالی و آمریکا باعث شده است که برخی از کارشناسان از احتمال وقوع یک جنگ در منطقه شرق آسیا خبر دهند. پاسخ سخت پیونگ یانگ به تهدید آمریکا مبنی بر حمله به جزیره گوام باعث شد تا فرضیه وقوع جنگ بیش از گذشته تقویت شود. هرچند به دنبال عقب‌نشینی آمریکا از حمله به کره شمالی، پیونگ یانگ نیز دستور توقف حمله به جزیره گوام را صادر کرد، اما با توجه به رویکرد رهبر دو کشور در مورد علاقه‌مندی به تشدید تنش، گزینه درگیری نظامی در نزد کارشناسان همچنان به عنوان گزینه محتمل مطرح است. در این مطلب به بررسی این گزینه و موانع و پیامدهای آن خواهیم پرداخت.

چگونگی حمله احتمالی به کره شمالی

در صورتی که تنش‌ها در شبه جزیره کره بالا رود و نه آمریکا و نه کره شمالی از تهدیدهای خود عقب نشینی نکنند احتمال وقوع جنگ بالا خواهد رفت. در این شرایط زرادخانه هسته‌ای کره شمالی که منبع اصلی تهدید علیه آمریکا به شمار می‌آید، احتمال دارد از سوی واشنگتن  مورد هدف قرار بگیرد. بنابراین آمریکا چند حالت برای حمله به کره شمالی خواهد داشت:

  • نابودی تاسیاست هسته ای کره شمالی: در این حالت واشنگتن سعی خواهد کرد که با یک حمله کوبنده و برق‌آسا نسبت به نابود کردن تاسیسات هسته‌ای کره شمالی اقدام کند. این مسئله به معنای آن است که حملات دیگری از سوی آمریکا در کار نخواهد بود و نابود کردن تاسیسات هسته‌ای کره شمالی باعث عقب نشینی این کشور خواهد شد.
  • نابودی توان نظامی هسته‌ای و غیر هسته‌ای کره شمالی: در این حالت احتمالا آمریکا سعی خواهد کرد با کمک متحدین منطقه‌ای خود یعنی کره جنوبی و ژاپن تمامی تاسیسات نظامی هسته‌ای و غیر هسته‌ای کره شمالی را نابود کند.
  • حمله همه‌جانبه به کره شمالی: در بدترین حالت نیز احتمال دارد که نابود کردن تمام ساختارهای سیاسی و نظامی کره شمالی هدف حمله آمریکا باشد. در این حالت حملات هوایی، دریایی و زمینی علیه کره شمالی انجام خواهد گرفت و کره جنوبی و ژاپن نیز مستقیما وارد نبرد خواهند شد.

چگونگی واکنش کره شمالی به حملات آمریکا

البته حملات آمریکا به کره شمالی قطعا بدون واکنش از طرف پیونگ یانگ نخواهد بود. ارتش کره شمالی مجهز به تکنولوژی اتحاد جماهیر شوروی، چین و تولیدات نظامی پنهان خود است و توانسته است که سیستم‌های توپخانه‌ای و موشک‌های کوتاه بُرد و میان بُرد تولید کند. قدرت تخریبی ارتش کره شمالی در موشک‌هایش است؛ زیرا مجهز به صدها لانچر با موشک‌هایِ دارای کلاهک‌های هسته‌ای است. موشک‌های کره شمالی می‌تواند به هر جایی در خاک همسایه‌اش کره جنوبی برسد و کشتی‌های دشمن را در دریا با طی کردن مسافتی تا حد 500 مایل (900 کیلومتر) منهدم کند. آزمایش موشکی کره شمالی در مرداد ماه نیز باعث ارتقای برد موشکی کره شمالی شد. رسانه‌های دولتی کره شمالی گفتند کیم جونگ اون، رهبر این کشور گفته است این آزمایش نشان داده که تمامی خاک آمریکا «در تیررس موشک‌های کره شمالی است».

  • هدف قرار گرفتن ژاپن و کره جنوبی:  در درجه اول کره شمالی سعی خواهد کرد تا پایگاه‌های آمریکایی در ژاپن و کره جنوبی را هدف قرار دهد. این مسئله برای کره شمالی بسیار سهل الوصل خواهد بود چرا که این دو کشور همسایه کره شمالی هستند و ساده ترین موشک‌های بالستیک کره شمالی توانایی هدف قرادادن این دو کشور را خواهد داشت.  سئول پایتخت کره جنوبی با مرزهای کره شمالی فقط 24 کیلومتر فاصله دارد. مردم شهر سئول با 10 میلیون نفر جمعیت، در صورت آغاز جنگ به آماج حملات توپخانه‌ای و موشکی سنگین همسایۀ شمالی خود تبدیل خواهند شد. در این صورت کره شمالی عملا وارد جنگ علیه آمریکا، کره جنوبی و ژاپن خواهد شد و به منظور حمله به شهرهای بزرگ و تاسیسات نظامی وابسته به سه کشور مزبور از 50 کلاهک هسته ای استفاده می‌کند.
  • هدف قرار گرفتن پایگاه های آمریکا: آمریکا نیروها و تجهیزات نظامی فراوانی در شرق آسیا مستقر کرده است به نحوی که می تواند در هر زمان ضربۀ مهلکی به کره شمالی وارد کند و ستون قدرت نظامی آمریکا ناوگان هفتم و نیروهای زمینی و هواییِ مستقر در ژاپن و کره جنوبی است که تعداد آنها با احتساب نیروهای دریایی و تفنگداران دریایی به بیش از 70 هزار نفر می‌رسد. اما این مسئله می‌تواند نقطه ضعف آمریکا در درگیری احتمالی با کره شمالی باشد و این پایگاه‌ها هدف کره شمالی برای نابودی باشند.
  • حمله موشکی آمریکا: یکی دیگر از واکنش‌های کره شمالی به حمله آمریکا این خواهد بود که با موشک‌های بالستیک خود بخش‌هایی از آمریکا را هدف قرار دهد. موشک هواسونگ 100 کیلومتر، نودونگ 1300 کیلومتر، موسودان 3500 کیلومتر و هواسونگ 14 6700 کیلومتر برد دارند. به گفته کارشناسان، سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا در حال حاضر تنها قادر به شناسایی و رهگیری یک یا نهایتا تعداد محدودی موشک هستند که ممکن است به صورت همزمان به سمت این کشور شلیک شوند و چنانچه ارتش آمریکا طی 3 الی 4 سال آینده نتواند قابلیت‌های دفاعی خود را در برابر حملات موشکی همزمان ارتقا دهد، با توجه به پیشرفت روزافزون کره شمالی در زمینه فناوری موشکی، در دفاع از کشور با مشکل جدی مواجه خواهد شد. ماه گذشته، «جیمز سیرینگ» مدیر سابق آژانس دفاع موشکی ایالات متحده در یکی از نشست‌های کنگره گفت پیشرفت‌های اخیر کره شمالی در زمینه فناوری ساخت موشک‌های قاره‌پیما به ویژه در طول 6 ماه گذشته به شدت او را نگران کرده است.
  • حمله به جزیره گوام: حمله به جزیره گوام که تحت حمایت آمریکا قرار دارد و 6 هزار نیروی نظامی در این جزیره مستقر هستند نیز می تواند پاسخ  کره شمالی به حمله آمریکا باشد. تلویزیون کره شمالی گفته است در صورت تایید طرح حمله به جزیره گوام توسط  توسط کیم جونگ اون، رهبر این کشور موشک‌های هواسونگ 12 از آسمان ژاپن خواهند گذشت و در سی کیلومتری جزیره گوام در آب فرود خواهند آمد. در بیانیه کره شمالی آمده است این موشک‌ها از فراز شیمان، هیروشیما و کویچی در ژاپن عبور خواهند کرد و ظرف 1065 ثانیه (کمی بیشتر از 17 دقیقه) به 30 تا 40 کیلومتری خاک گوام می‌رسند و در آب فرود خواهند آمد.


فرجام سخن

بررسی حمله آمریکا به کره شمالی و پاسخ های احتمالی پیونگ یانگ به این حمله به خوبی نشان دهنده این است که ترامپ ریسک حمله به کره شمالی را نخواهد پذیرفت. با توجه به تنش های طولانی مدت بین آمریکا و کره شمالی و دستیابی پیونگ یانگ به تسلیحات هسته‌ای، محتمل‌ترین سناریو وقوع جنگ سرد بین واشنگتن و پیونگ یانگ است. اگر امکان وقوع جنگ اتمی میان پیونگ یانگ و واشنگتن از بین رود، تنش‌های بلندمدت و جنگ سرد منجر به کنترل سلاح و بازدارندگی خواهند شد. در این صورت دیپلماسی از اهمیت برخوردار شده و طرفین از طریق مذاکره به توافقنامه‌های صلح و کنترل تسلیحات دست خواهند یافت، همانطور که پس از جنگ جهانی دوم تنش‌های طولانی مدت و جنگ سرد باعث ایجاد توافقنامه‌های صلح و بازدارندگی شد. با توجه به اقدامات آمریکا در طی سالیان گذشته، واضح است که واشنگتن خواهان استفاده از دیپلماسی جهت حل بحران کره شمالی بوده و تاکنون با استفاده از توافقات دفاعی دوجانبه با متحدان آسیایی خود، همچنین اعمال فشار و تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ سعی کرده است این مسئله را حل کند. از سوی دیگر متحدان آمریکا نیز خواهان استفاده از دیپلماسی فعال در این مورد و تعامل با پیونگ‌یانگ می‌باشند. بنابراین تهدیدهای اخیر ترامپ علیه کره شمالی را باید نوعی بلوف برای عقب نشینی پیونگ یانگ دانست.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان