arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۳۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۱ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۰

نماينده مجلس: مشروبات الكلي از معابر رسمي وارد كشور مي شود

تنها چند روز پس از اعلام كاهش 35 درصدي كشف مشروبات الكلي در استان كردستان يك نماينده مجلس از «شنيده هاي قابل تاييدي» مي گويد كه نشان مي دهد «مشروبات الكلي از معابر رسمي و از مقابل چشم دستگاه هاي نظارتي و متولي امر مبارزه با كالاي قاچاق وارد كشور مي شود.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرق نوشت: تنها چند روز پس از اعلام كاهش 35 درصدي كشف مشروبات الكلي در استان كردستان يك نماينده مجلس از «شنيده هاي قابل تاييدي» مي گويد كه نشان مي دهد «مشروبات الكلي از معابر رسمي و از مقابل چشم دستگاه هاي نظارتي و متولي امر مبارزه با كالاي قاچاق وارد كشور مي شود.»

 اقبال محمدي، عضو كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي در گفت وگو با سايت خبري مجلس مي گويد كه متاسفانه محموله هاي بزرگ مشروبات الكلي در برخي مواقع از معابر رسمي كشور و با حضور دستگاه هاي ناظر و متولي وارد مي شود. برآورد مي شود سالانه بين 60 تا 80ميليون ليتر انواع مشروبات الكلي در كشور قاچاق مي شود.

    اين برآوردها جدا از توليدات دست ساز داخلي است. پليس مي گويد سالانه 20ميليون انواع مشروب را كشف و ضبط مي كند كه در بهترين حالت يك سوم مشروبات، وارداتي محسوب مي شود. البته برخي از كارشناسان و حتي مسوولان ستاد مبارزه با قاچاق كالاو ارز به گفته سايت مجلس شوراي اسلامي اين رقم را خوش بينانه ارزيابي كرده و معتقدند: «در بهترين حالت تنها پنج درصد كالاهاي قاچاق وارد شده به كشور كشف مي شوند.» دبير ستاد مبارزه با قاچاق كالاو ارز نيز چندي قبل، ارزش اقتصادي قاچاق مشروبات الكلي به كشور را معادل 730ميليون دلار آمريكا (بيش از 800ميليارد تومان) اعلام كرده بود كه تنها معادل 200ميليارد آن توسط مراجع نظارتي كشف و ضبط مي شود.

    مشروبات الكلي از تمامي مرزهاي كشور قاچاق مي شوند اما از مرزهاي جنوب و غرب كشور به عنوان پرترددترين مسير قاچاق مشروبات الكلي نام برده مي شود. برآوردهاي استاني نيز از در صدر بودن استان كردستان در قاچاق مشروبات الكلي خبر مي دهد. تنها در سه ماهه ابتدايي سال جاري و با وجود كاهش 35درصدي كشفيات معاون سياسي و امنيتي استانداري كردستان اعلام كرده است بيش از 187هزار بطر (واحد شمارش مشروبات الكلي) انواع مشروب كشف و ضبط شده است. فرمانده پليس كشور معتقد است بازار مشروبات الكلي در كشور نزديك به 200هزار نفر است كه البته منابع غيررسمي اين رقم را بسيار بيشتر اعلام مي كنند. تاكنون پژوهشي رسمي در زمينه مصرف كنندگان مشروبات الكلي در كشور انجام يا منتشر نشده است اما برخي تحقيقات دانشگاهي در مقطع كارشناسي ارشد و دكترا به اين نتيجه رسيده اند كه متوسط سن مصرف الكل به 20سال رسيده و 5/26درصد از جواناني كه به مصرف الكل روي آورده اند، سابقه مصرف اين گونه مشروبات در خانواده خود را داشته اند.

در چند سال اخير نيز تمهيدات بيشتري براي مقابله با حمل و مصرف مشروبات الكلي توسط پليس انديشيده و اجرا شده است. علني ترين اين تصميمات كه مي تواند نشانه اي بر بالارفتن مصرف مشروبات الكلي در كشور باشد، تجهيز پليس راهنمايي و رانندگي كشور به تست هاي مصرف الكل به خصوص در جاده هاي كشور بوده است. پليس هيچ گاه آماري از نقش الكل در بروز تصادفات رانندگي ارايه نمي كند اما برخي منابع آگاه از تاثير 34درصدي مصرف الكل در بروز تصادفات رانندگي خبر مي دهند كه رشد روزافزوني نيز دارد.

    ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال 1382ميانگين زمان دسترسي به انواع مختلف مواد مخدر را 22دقيقه و مشروبات الكلي را 17دقيقه اعلام كرده بود كه هم اكنون برخي از كاهش قابل ملاحظه اين ميانگين خبر مي دهند. هم اكنون نازل ترين مشروب موجود در بازار با قيمتي در حدود ليتري 15هزار تومان خريد و فروش مي شود. مشروباتي با قيمت هاي نجومي حدود 500هزار تومان نيز در بازار وجود دارد كه البته فروشندگان اعلام مي كنند خريد وفروش آنها به ندرت و به صورت اندك صورت مي پذيرد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بیت
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۵
0
0
پ نه پ میخواستی غیر رسمی وارد شود؟
نظرات بینندگان