arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۳۴۵
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۳ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۰

تحلیلی بر زمین خوردن اقتصاد چین در آینده ای نزدیک

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
*موسی غنی نژاد - بسیاری از صاحب‌نظران اعتقاد دارند که چین به زودی با مشکل مواجه می‌شود، و این اقتصاد شکوفا تحت تاثیر "عدم توسعه چند وجهی" به زمین می‎خورد.

من در مورد طرح این موضوع  به دو نکته بسیار مهم در مورد چینی‌ها اشاره می‎کنم. نخست آنکه، من بعید می‎دانم که به دلیل عدم توسعه سیاسی و فرهنگی، چین با شکست در هماهنگ‌سازی اقتصادی مواجه شود؛ چرا که به لحاظ فرهنگی، مردم چین به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به یک دولت مقتدر که برایشان تعیین تکلیف کند، عادت و البته نیاز دارند.

مردمی منظم که از هنگام بیداری تا شامگاهان، فقط برای نیل به هدف مشخصشان تلاش می‌کنند. اگر دقت کنید تعداد زندانیان سیاسی این کشور هم حدود یک هزار و 400 نفر اعلام می‌شود که در مقابل یک میلیارد و 400 میلیون نفر که در این کشور زندگی می‌کنند، رقم کمی به حساب می‎آید.

دومین نکته هم آنکه، شاید حوادثی مانند، دانشجویان تیان‎آنمن باز هم به شکلی جدی‎تر برای چین رخ دهد؛ به ویژه در شرایط کنونی که شیائوبو برنده جایزه صلح نوبل شده است و خود در زندان به سر می‎برد. در این شرایط من می‎خواهم جمله‎ای از شیائوپینگ را نقل کنم: به هنگام اصلاحات اقتصادی عده‎ای از او پرسیدند که این کار با عقاید حزبی شما سازگار نیست ؟ و او پاسخ داد که مگر نه آنکه ما در حزبمان به دنبال رفاه برای طبقه کارگر هستیم ؟ با این شرایط رفاه برای آن‎ها به ارمغان می‌آید.

بسیار خب؛ در کشوری که رهبرش برای رفاه مردم، حاضر است این‌چنین از ایدئولوژی خود گذر کند، پس به نظر می‎رسد که اگر نیاز باشد، آن‌ها حاضرند دست به دگرگونی‌هایی در سیاست خود هم بزنند.

در غیر این صورت است که  اگر دولتی‌ها در چین همگام با خواسته‌ها و نیازهای مردم دست به اصلاح ساختار سیاسی خود نزنند، قطعا با شکست مواجه خواهند شد.

*عضو هیات علمی دانشگاه صنعت نفت
نظرات بینندگان