arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۳۴۶۰
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۶ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۶

مولاوردی: سال 92 کشور دچار توسعه نامتوازن بود/ ویژگی آن دوران رشد آسیب‌های اجتماعی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی با بیان آنکه در برنامه ششم توسعه از کلی گویی و نگاه آرمان گرایانه نسبت به حل مسائل و مشکلات حوزه زنان فاصله گرفته‌ایم، گفت: بعد از گذشت چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی هنوز با توسعه نامتوازن در حوزه زنان مواجه‌ایم به همین دلیل در برنامه ششم توسعه محور اقدامات خود را رفع تبعیض‌های جنسیتی و تحقق عدالت جنسیتی قرار دادیم.

به گزارش ایسنا، شهیندخت مولاوردی در آئین نکوداشت خدمات صادقانه‌اش در دولت یازدهم به عنوان معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور که امروز با حضور ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، میدری معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور در محل سازمان بهزیستی کشور برگزار شد گفت: خوشحالم که این برنامه از سوی سازمانی برگزار می‌شود که من فوق العاده برای ماموریت‌های آن ارزش قائل هستم و خوشحالم که تلاش‌هایی که در دولت یازدهم داشتم هر چند هنوز در نیمه راه هستیم و تنها ریل گذاری‌ها را انجام داده‌ایم و باید این روند را ادامه داد، در سازمانی همچون بهزیستی دیده شده است.

وی در ادامه با ابراز خرسندی از انتخاب سازمان بهزیستی برای دومین بار به عنوان دستگاه برتر در جشنواره شهید رجایی با اشاره به عید سعید قربان گفت: امیدوارم بتوانیم قدرت قربانی کردن هواهای نفس خود را داشته باشیم. به ویژه زمانی که عنوان «مسئول» را با خود به یدک می‌کشیم.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی با اشاره به حادثه تلخ واژگونی اتوبوس دختران دانش آموز در داراب، ادامه داد: دیروز عید ما رنگ خون گرفت و حادثه دردناک از دست دادن دختران را شاهد بودیم؛ حال آنکه چند تن از آنها قطع نخاع و قطع عضو شده‌اند و این بسیار غم انگیز است و پیام ما به خانواده‌های آنان آنست که همه ما در کنار آنها خواهیم بود و به ویژه سازمان بهزیستی به عنوان سازمان تخصصی در این حوزه به آنها ارائه خدمت خواهد کرد.

مولاوردی ادامه داد: امیدوارم تدابیری برای کاهش چنین حوادثی در کشور بیندیشیم تا هر از چندگاهی این وقایع تلخ، خاطره حوادث تلخ گذشته را برای ما تکرار نکنند.

وی در ادامه با اشاره به ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم در سال 92 گفت: اگر شرایط سال 92 را که دولت تدبیر و امید بر سر کار آمد به خاطر آوریم متوجه خواهیم شد که آن زمان کشور دچار توسعه نامتوازن بود که البته این روند هنوز هم ادامه دارد و پیش بینی می‌کنیم برنامه ششم توسعه تا حدودی زمینه توسعه متوازن را در کشور فراهم کند.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی در ادامه با بیان آنکه در آن زمان در زمینه سیاست خارجی و سیاست داخلی کشور به بن بست رسیده بود گفت: دولت تدبیر و امید در ابتدای کار خود با توجه به وضعیت نابسامان کشور ناچار شد تا سیاست خارجی و پیگیری معیشت مردم را در اولویت کار خود قرار دهد.

مولاوردی افزود: اگر ویژگی آن دوران را توسعه و رشد روز افزون آسیب‌های اجتماعی در نظر بگیریم حرف گزافی نزده‌ایم؛ هر چند مقابله با آسیب‌های اجتماعی را در سه دهه گذشته پس از پیروزی انقلاب نیز شاهد هستیم اما به علت وجود عوامل زمینه ساز آسیب‌های اجتماعی همچون فقر و ... در کشور و همچنین ایده‌های تصمیم گیری و مدیریتی غلط در حوزه آسیب‌های اجتماعی شاهد رشد آنها در کشور بودیم تا جاییکه در سال 94 مقام معظم رهبری به صورت جدی به این حوزه وارد شد و در زمینه مبارزه و کاهش آسیب‌های اجتماعی با محوریت وزارت کشور یک تقسیم کار ملی صورت گرفت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم سعی کردیم از عملکرد کلیشه‌ای در حوزه زنان فاصله بگیریم و ماده 230 قانون برنامه پنجم توسعه را نقشه راه خود قرار دهیم.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی با بیان آنکه یکی از ایرادات ما آن است که قوانین پنج ساله توسعه را یک دولت تصویب می‌کند و دولت بعدی باید آن را اجرا کند گفت: خوشبختانه در خصوص برنامه ششم توسعه دولت یازدهم آن را تصویب و با ادامه حضور دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهور دولت دوازدهم نیز با همان رویکرد این قانون را ادامه خواهد داد اما این اتفاق در خصوص برنامه چهارم و پنجم توسعه رخ نداد.

مولاوردی در ادامه با تاکید بر آنکه برنامه ششم توسعه نقشه راه دولت دوازدهم در تمام حوزه‌هاست گفت: با وجود همه خلاءها و ضعف‌ها همچون کمبود اعتبار و نیروی انسانی که همچنان در حوزه زنان و امور خانواده لازم است سعی کردیم که در دولت یازدهم حداکثر استفاده از ظرفیت‌ها را داشته باشیم و از طریق انعقاد تفاهم‌نامه، اجرای طرح‌های متعدد و همچنین شناسایی مسائل نیازمند اقدام فوری در کنار جلب توجه عمومی به آسیب‌های اجتماعی با هدف جذب مشارکت حداکثری و ترویج همکاری‌های شبکه‌ای و تخصصی وظایف خود را پیگیری کردیم.

وی در ادامه با بیان آنکه جذب مشارکت‌های حداکثری و ترویج همکاری‌های شبکه‌ای و تخصصی نیاز مبرم جامعه ما در حوزه آسیب‌های اجتماعی، توانمندی اقتصادی زنان، تحکیم بنیان خانواده و ... است که امیدوارم دکتر ابتکار نیز این مسیر را ادامه دهد گفت: در دولت یازدهم سعی کردیم که نگاه به مسائل زنان را تغییر دهیم و مشکلات زنان را به گروه‌های خاص تقلیل ندهیم.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی ادامه داد: سعی کردیم برای تمام گروه‌های زنان در تمام جوامع شهری و روستایی برنامه ارائه دهیم و به این رویکرد ورود کنیم که هیچ گروهی از زنان جامعه در تصمیم گیری‌های ما از قلم نیفتند.

مولاوردی تصریح کرد: یعنی تلاش کردیم همانقدر که به زنان آسیب دیده توجه می‌کنیم به مطالبات مشروع سایر گروه‌های زنان و دختران نیز توجه کرده و همین رویکرد ما را به سیاست توان افزایی زنان و دختران در جامعه دوستدار خانواده رساند که برای دولت دوازدهم پیشنهاد کردیم.

وی در ادامه با تاکید بر آنکه در برنامه ششم توسعه از کلی گویی و نگاه آرمان گرایانه با مسائل زنان فاصله گرفته‌ایم، گفت: در برنامه ششم توسعه طوری برنامه ریزی نکردیم که گویی قصد داریم در طی این پنج سال تمام مسائل زنان را رفع و رجوع کنیم زیرا این نوع نگاه واقع بینانه نیست و می‌بینیم بعد از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز با توسعه نامتوازن در حوزه زنان مواجهیم که این تبعیض‌ها نشان دهنده همین نوع نگاه است به همین دلیل در برنامه ششم توسعه محور اقدامات خود را رفع تبعیض‌های جنسیتی و تحقق عدالت جنسیتی قرار دادیم.
نظرات بینندگان