arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۳۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۲۳ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۶

سازمان بهزیستی: بیش از چهار میلیون نفر در کشور مواد مخدر مصرف می کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور گفت بر اساس آخرین پیمایش ملی انجام شده از سوی بهزیستی و دبیرخانه مبارزه با مواد مخدر ، بیش از چهار میلیون نفر در کشور مواد مخدر مصرف می کنند.

به گزارش انتخاب، فرید براتی سده شامگاه دوشنبه در نشست تخصصی توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد در ساری، افزود: بر اساس نتایج این پیمایش ملی ، 2 میلیون و 808 هزار نفر مصرف کننده مستمر مواد مخدر یا معتاد هستند و بقیه نیز به صورت تفننی مواد مصرف می کنند.
 
سازمان بهزیستی: بیش از چهار میلیون نفر در کشور مواد مخدر مصرف می کنند 
 
وی گفت : این افراد نیاز به پوشش درمانی از جمله سم زدایی ، برنامه های حمایتی برای خود و اعضای خانواده و همچنین اجرای برنامه کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد پرخطر دارند و برنامه ریزی بعد از درمان و مهم تر از آن پیشگیری از بازگشت دوباره هم از وظایف بهزیستی در این ارتباط است.
 
براتی بر لزوم اجرای برنامه های پیشگیرانه برای تمامی افراد جامعه تاکید کرد و افزود : اصلی ترین سیاست و راهبرد در این مسیر تخصص گرایی و دانش محوری و کار با سند علمی و در کنار آن سیاست های اجتماع محور و مشارکت مردمی است.
 
**خدمات مشاوره ای به یک میلیون نفر در سال 95
 
رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور همچنین گفت که در سال 95 در کشور به بیش از یک میلیون نفر خدمات مشاوره ای در زمینه سلامت ارائه شد.

براتی ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه سلامت روان را از جمله فعالیت های مهم بهزیستی برشمرد و افزود که این برنامه در پبشگیری از آسیب های اجتماعی بسیار موثر خواهد بود.

وی گفت که هم اکنون حدود 60 مرکز مشاوره دولتی و یکهزار و 800 مرکز غیردولتی در کشور فعال هستند که عملکرد سال گذشته آنها ارائه خدمات مشاوره به بیش از یک میلیون نفر بوده است.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد با تاکید بر دیدگاه سلامت روان محوری ، گفت : باید برای تمامی مشکلات آسیب زا از جمله اختلالات پیش فعالی و یا مشکلات جنسی و نارضایتی از زندگی زناشویی با تعریف محتوا برای مشاوران تبیین شود.

براتی افزود : در بحث مشاوره خدمت خوبی در دولت تدبیر و امید انجام شد که راه اندازی سامانه تلفنی 1480 در تمامی استان ها از این جمله است.

وی همچنین بیان داشت که سال گذشته 800 هزار تماس تلفنی با این خط برقرار شد و اصلی ترین مشکل مطرح شده ، افراد سلامت روان ، افسردگی ، اضطراب و مشکلات زناشویی بود.

** ناچیز بودن اعتبارات پیشگیری

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور اعتبار حوزه پیشگیری را ناچیز دانست و گفت : از کل اعتبار 18 هزار میلیارد ریالی بهزیستی تنها حدود 80 میلیارد ریال سهم حوزه پیشگیری است.

وی پیشگیری را دوای بسیاری از دردهایی دانست که بهزیستی اکنون با آن رو به رو است و تاکید کرد : سازمان بهزیستی به واسطه حجم زیادی از تخصص ، نیروی خدماتی ، تشکیلات و فرصت هایی که در زمینه پیشگیری دارد باید به عنوان اصلی ترین نهاد پیشگیری باشد.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد کشور با بیان اینکه حجم وسیع از کار بدون کمک های نهادهای غیردولتی پیشرفت ندارد ، افزود : 21 هزار موسسه مردم نهاد زیر نظر بهزیستی فعالیت دارند که پنج هزار مورد از آنها در زمینه پیشگیری از اعتیاد فعال هستند.

وی ادامه داد : در بحث درمان نیز یکهزار و 300 کمپ و 21 مرکز تخصصی ترک اعتیاد در کشور خدمات درمان به معتادان ارائه می کنند.

براتی با اشاره به ضرورت کاهش آسیب ناشی از اعتیاد در کشور ، گفت : در این جهت هم 170 مرکز حمایتی در کشور وجود دارد که از این تعداد 80 مرکز سر پناه و 90 مرکز خاص زنان مصرف کننده است.

وی با اشاره به خدمات درمانی ارائه شده برای افراد مبتلا به ویروس اچ آی وی ، افزود : بیش از 30 باشگاه مثبت جهت خدمات و درمان و توانمند سازی این بیماران در مناطق مختلف کشور فعالیت دارند.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور اظهار داشت : تعداد مبتلایان به این ویروس در کشور حدود 82 هزار نفر برآورد شده که حدود 40 هزار نفر از آنها شناسایی شده اند.

**آموزش پیش از ازدواج به 300 هزار زوج در سال گذشته

براتی همچنین گفت که در سال 95 بیش از 300 هزار زوج آموزش های پیش از ازدواج و آموزش مهارت زندگی را فرا گرفتند.

وی افزود : در بحث آموزش مهارت های زندگی به زوجین و آموزش های پیش از ازدواج باید توجه خاصی میان دستگاه های متولی صورت گیرد زیرا بخش اساسی طلاق ها در کشور ناشی از ناتوانی افراد در برقراری رابطه و حل مشکلات در پنج سال نخست زندگی است.

سال 95 و 96 در برخی از استان ها به خصوص مازندران طرح آموزش پیش از ازدواج به صورت پایلوت در میان زوج ها و همچنین دختران در سن ازدواج انجام شد.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور راه اندازی پایگاههای سلامت اجتماعی در جهت کاهش آسیب در محلات پرخطر و پر آسیب را از دیگر برنامه ها و اقدامات بهزیستی معرفی کرد.

براتی گفت : در این راستا 530 پایگاه سلامت راه اندازی شد و برنامه ریزی برای افزایش آنها به 580 پایگاه تا آخر امسال در دستور کار این معاونت قرار دارد.

وی افزود : کنار اینها بیش از 700 همیار سلامت روان نیز در جهت کاهش آسیب های اجتماعی در افراد در معرض آسیب فعالیت دارند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان