arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۳۹۶۲
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۲۰ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۶

انتقاد عجیب نماینده مجلس درباره تصادف دانش‌آموزان هرمزگانی: شغل اصلی راننده، آهنگری بوده!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سقوط اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی در جلسه اضطراری کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با وزیر آموزش و پرورش بررسی و اعلام شد: رضایت والدین و ساعت حرکت، دو ابهام موجود در گزارش اولیه است.

 به گزارش انتخاب، خانه ملت نوشت: در پی سانحه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان دختر هرمزگانی، جلسه اضطراری کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی علت بروز سانحه و ابعاد آن با حضور نمایندگان مجلس، وزیر آموزش و پرورش و سایر مسئولان دستگاه‌های مرتبط صبح امروز در محل این کمیسیون برگزار شد.

 انتقاد عجیب نماینده مجلس درباره تصادف دانش‌آموزان هرمزگانی: شغل اصلی راننده، آهنگری بوده!
 
محمدمهدی زاهدی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این جلسه با اشاره به اینکه باید نگاه کارشناسی به بروز علت این حادثه داشت، گفت: در این بین باید با مقصرین نیز برخورد شود تا در آینده شاهد بروز چنین مشکلاتی نباشیم.


وی خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: باید مشخص شود که آیا ضوابط برگزاری اردوها در اردوی دانش‌آموزان هرمزگان به طور کامل اجرایی شده است یا خیر.

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در ادامه این جلسه تاکید کرد: در این بین باید مشخص شود چرا دانش آموزان هرمزگانی ساعت 11 شب به سمت شیراز حرکت کرده‌اند.

سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش نیز در این جلسه با اشاره به اینکه هفت دانش آموز و یک مربی در این حادثه جان خود را از دست داده و 34 نفر مجروح شدند، گفت: بر اثر شدت جراحات پنج نفر از مجروحین به بیمارستان شیراز منتقل شدند.

وی ادامه داد: در ساعات اولیه حادثه طبق هماهنگی با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تلاش شد امور درمانی دانش‌آموزان به طور جد پیگیری شود و خوشبختانه با سرعت‌ عمل نیروهای امدادی که کمتر از 10دقیقه در محل حادثه حضور داشتند از فوت شدن افراد پس از وقوع حادثه جلوگیری شد.

بطحایی با اشاره به اینکه در گزارشات اولیه عامل انسانی و خواب آلودگی دلیل بروز سانحه ذکر شده است، گفت: طبق گزارش وزیر راه و شهرسازی و بررسی‌های صورت گرفته، پیشینه راننده اتوبوس مشکلی نداشته و وی دچار تخلف نشده است؛ در این بین دانش‌آموزان نیز از کمربند استفاده نکرده بودند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: تیم کارشناسی به منظور بررسی رعایت مفاد مقررات و آئین‌نامه اردوها در این اردو تشکیل شده است تا به صورت میدانی موضوع را بررسی کند.

وی اضافه کرد: متأسفانه چنین حوادثی بعد از مدتی به فراموشی سپرده می‌شود و مسئولین متولی نیز بروز چنین حوادثی را از یاد می‌برند، لذا امکان رخداد مجدد آن در آینده به وجود می آید، از این رو چنین تیم کارشناسی تشکیل شد تا با بررسی ضوابط و مقررات برگزاری اردوها و تجدیدنظر در این امر راهکارهایی برای افزایش سطح امنیت سفر دانش آموزان تبیین شود تا شاهد چنین مسائلی نباشیم.

 ضوابط برگزاری اردوهای دانش‌آموزی تا شهریور ماه نهایی مي‌شود

وزیر آموزش و پرورش ضمن بیان اینکه گزارش نهایی درمورد ضوابط برگزاری اردوهای دانش آموزی تا شهریور ماه نهایی خواهد شد و به منظور تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح می‌شود، افزود: در حال حاضر به همه استان‌ها ابلاغ شده اردوهای دانش‌آموزی که تردد وسایل به شب منتهی می‌شود متوقف شود.

بطحایی با اشاره به اینکه برگزاری اردو سبب تقویت مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان می‌شود لذا با ضرورت برگزاری چنین اردوهایی مواجه هستیم، گفت: در مقابل با مشکلاتی مانند بروز سوانح نیز روبرو هستیم بنابراین باید تلاش شود تا بروز خطرات کاهش یابد.

وی ادامه داد: گزارشات اولیه به دست آمده از رعایت ضوابط برگزاری اردو حکایت دارد اما دو ابهام وجود دارد، بر این اساس گزارش را برگشت داده‌ تا ابهامات آن برطرف شود، به عنوان مثال باید مشخص شود که دانش‌آموزان با رضایت در اردو شرکت‌ کرده‌اند یا خیر.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص زمان حرکت دانش آموزان هرمزگانی به سمت شیراز نیز توضیح داد: با توجه به اینکه مسیر بندرعباس به شیراز دارای هوای گرمی است، اتوبوس‌ها در روز تردد نمی‌کنند و طی مسیر به شب موکول می‌شود اما اینکه چرا ساعت 11 شب برای حرکت این اردو انتخاب شده جای ابهام است که باید در تیم کارشناسی مشخص شده بررسی شود.

 آیین‌نامه کنونی برگزاری اردوها تردد در شب را با رعایت نکات ایمنی مجاز دانسته است

وی یادآور شد: بر اساس آیین‌نامه کنونی برگزاری اردوها با رعایت نکات ایمنی می‌توان در شب نیز تردد داشت تا اردو برگزار شود.

مهدی فیض، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش همچنین با اشاره به اینکه ضوابط مربوط به برگزاری اردوهای دانش آموزی مربوط به سال 89 است، گفت: بر این اساس برگزاری اردو در شب مجاز بوده و مشکلی ندارد و در این بین عنوان شده باید از وسایل نقلیه شرکت‌های مسافربری معتبر استفاده شود.

وی با بیان اینکه در سال تحصیلی 95- 96 اردوهای بیشماری برگزار شده است، گفت: مجموعا سه میلیون و 800 هزار دانش آموز در قالب 90 هزار سفر از طریق اتوبوس در این سال تحصیلی در اردوها شرکت داشته‌اند که در این بین متأسفانه دو حادثه رخ داده که یکی از آنها مربوط به اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی است.

فیض ادامه داد: قطب‌بندی‌هایی برای برگزاری اردو در کشور صورت گرفته تا رفت و آمد دانش آموزان از طریق وسایل نقله کاهش یابد. در خصوص اردوی دانش آموزان هرمزگانی باید اذعان کرد که مربی همراه این دانش‌آموزان چندین بار به راننده در خصوص خواب آلودگی تذکر داده است.

محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راه راهور ناجا در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی کشورمان علیرغم توسعه‌ای که داشته عملکرد بهتری نسبت به گذشته داشته است اما باید تلاش شود تا بروز خطاها کاهش یابد، گفت: در برگزاری اردوها فقط آموزش و پرورش دخیل نیست و نیاز به همراهی دستگاه‌های مختلف است.

وی با اشاره به اینکه حادثه دانش آموزان هرمزگانی در 54 کیلومتری داراب رخ داده و نیروهای اورژانس کمتر از 10دقیقه به محل حادثه رسیده‌اند، افزود: خودروی حامل دانش آموزان سالم و ایمن بوده است لذا اگر سرنشینان نکات ایمنی را رعایت می‌کردند با چنین تلفاتی مواجه نمی‌شدیم.

 سرعت حرکت اتوبوس مجاز بوده است

حمیدی ادامه داد: رانندگان اتوبوس در طول 24 ساعت مجاز به 9 ساعت رانندگی هستند و راننده مذکور نیز طبق بررسی‌ها 6 ساعت و 31 دقیقه حرکت کرده و برای ادامه مسیر مشکلی نداشته است و از نظر فنی این حادثه نباید تلفات جانی بر جای می گذاشت زیرا سرعت حرکت اتوبوس نیز مجاز بوده است.

عدم توجه راننده به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی؛ علت اصلی بروز حادثه

وی با بیان اینکه جاده و خودرو ایمن بوده و راننده نیز پرخطر نبوده لذا زمان حرکت اشتباه بوده است، گفت: متولیان آموزش و پرورش نیز راننده و شرکت مناسبی را برای برگزاری اردو به کار گرفته بودند اما علت اصلی بروز این حادثه عدم توجه راننده به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی بوده است.

رئیس پلیس راه راهور ناجا افزود: مربی همراه دانش آموزان موضوع خواب آلودگی راننده را چند بار تذکر داده و بعد از عدم توجه این موضوع را به مسئول مربوطه در استان انتقال داده است در حالی که باید به پلیس موضوع را گزارش می‌داد.

حمید ادامه داد: پیشنهاد می‌شود برای برگزاری هر چه بهتر اردوهای دانش آموزی اعزام کاروان‌ها ضابطه‌مند شده، برنامه آموزشی ویژه ایمنی سفر کاروان‌ها تدوین شود، حضور یک نفر نماینده دستگاه یا سازمان اعزام کننده الزامی شود، بر آموزش مقررات ترافیکی با نگاه ایمنی نیز در مدارس تأکید و الگوهای رفتاری ایمن و قانونمند در برنامه‌های مختلف سازمان صدا و سیما، متون کتب درسی و ... نیز ترویج شود.

داوود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه گزارش نهایی مربوط به سانحه اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در حال تدوین است، گفت: ماهیت سفر عموما حرکت از شیراز به سمت بندرعباس در روز است و بالعکس این سفر در شب اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه باید کارگروه ویژه برای نحوه اعزام اردوهای دانش آموزی تشکیل شود، گفت: پیشنهاد می‌شود برای برگزاری اردوهای دانش‌آموزی از طریق شرکت معتبر و مخصوصی انجام شود که در این راستا حتی خودروهایی متناسب با نیاز دانش‌آموزان و ماهیت اردوهای دانش‌آموزی تعبیه شود.

جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با یادآوری اینکه در گذشته نیز شاهد بروز چنین حوادث ناگواری بوده‌ایم، گفت: بر این اساس جلسات متعددی در زمان بروز حوادث برگزار شد و دستگاه‌های متولی تعهداتی را بر عهده گرفتند از این رو باید بررسی شود که این دستگاه‌ها به وظایفشان عمل کرده‌اند یا خیر.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته چهار هزار دانش آموز در سلسله اردوهایی در تهران حاضر شده‌اند، تصریح کرد: آیا امکان اینکه این اردوها در منطقه زندگی دانش آموزان برگزار شود، وجود نداشت؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود 500هزار دانش آموز برای شرکت در اردوها بین استان‌ها جابه‌جا شده‌اند، گفت: آیا برای جابه‌جایی این دانش آموزان امکانات مناسب فراهم بوده است؟ در این بین باید تأکید کرد در مناطقی که حمل و نقل ریلی وجود دارد باید از قطار برای جابه‌جایی دانش آموزان استفاده شود.

حبیب‌اله دهمرده نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی در ادامه این جلسه ضمن تأکید بر اینکه نمی‌توان برگزاری اردوهای دانش آموزی را به طور کامل لغو کرد لذا باید خطاهای بروز حوادث در اردوها را کاهش دهیم، گفت: باید از حوادث گذشته در اردوهای دانش آموزی درس گرفته شود؛ از این رو پیشنهاد می‌شود وزارت آموزش و پرورش را تشکیل کارگروهی به همراهی مجلس شورای اسلامی جلسات متناوبی را برای ارائه راهکار در راستای کاهش خطاها تشکیل دهد.

وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد مربی همراه دانش آموزان هرمزگانی از آموزش لازم برای برگزاری اردو برخوردار نبوده است، گفت: اگر این مربی از اقتدار و آموزش لازم برخوردار بود علاوه بر اینکه خواب آلودگی راننده را به پلیس راهنمایی و رانندگی گزارش می‌کرد دانش آموزان را نیز به منظور بستن کمربند ایمنی راهنمایی می کرد.

قمی: کاهش خطرات و سوانح در اردوها نیازمند همفکری دستگاه‌های مختلف است

محمد قمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه باید قوانین و مقررات برگزاری اردوهای دانش‌آموزی مورد بازنگری قرار گیرد، گفت: برای کاهش خطرات و سوانح در اردوها باید از همفکری دستگاه‌های مختلف استفاده کرد زیرا در برگزاری اردوها مجموعه‌ای از نهادها نقش دارند.

وی تغییر در محتوای کتب درسی و ارائه آموزش‌های لازم را از جمله راهکارهای کاهش خطاها در اردوهای دانش آموزی دانست و افزود: پیشنهاد می‌شود از تمرکزگرایی در برگزاری اردوها دوری شود و بر این اساس برخی اردوها به صورت استانی برگزار شود.

حسین هاشمی تختی‌نژاد نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی همچنین در این جلسه ضمن تأکید براینکه باید پس از بررسی کارشناسی با مقصر اصلی بروز حادثه اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی برخورد شود، گفت: افرادی که مسئولیت دارند باید بدانند که در قبال مردم باید پاسخگو باشند؛ به نظر می‌رسد وزیر آموزش و پرورش به دلیل اینکه به تازگی در این سمت منصوب شده‌اند مقصر نیست اما باید با جدیت تمام این موضوع را بررسی کند.

وی تصریح کرد: در انتخاب زمان حرکت اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی سهل‌انگاری شده است و به نظر می رسد در این بین برخی از دانش آموزان رضایت نامه به همراه نداشته‌اند.

محمود صادقی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اشاره به اینکه رخداد اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی نشان‌دهنده ضعف عواملی مانند آموزش و پرورش، پلیس، راهداری و ... است، گفت: ایران دارای رتبه چهارم ضریب مرگ و میر تصادفات جاده‌ای است لذا پلیس باید نظارت دقیق‌تری برای بستن کمربند سرنشینان خودروها به خرج دهد.

خاطر نشان کرد: باید کارگروه ویژه‌ای متشکل از کمیسیون آموزش و تحقیقات و عمران مجلس این موضوع را به طور دقیق بررسی کند.

سید حمایت میرزاده نماینده مردم گرمی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه برگزاری اردوی دانش آموزی سرفصل دروس آموزشی محسوب می‌شود لذا نباید درمورد عدم برگزاری اردوها اظهارنظر نادرست کرد، گفت: با توجه به اینکه در بسیاری از استان‌ها امکان استفاده از ظرفیت حمل و نقل ریلی وجود ندارد، باید خطاهای حمل و نقل جاده‌ای را در برگزاری اردوهای دانش آموزی به حداقل رساند.

داوود محمدی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز با تأکید بر اینکه باید هماهنگی بیشتری بین دستگاه‌های مختلف به وجود بیاید تا آمار تصادفات جاده‌ای کاهش یابد، گفت: هم اکنون آمارهای تصادفات جاده‌ای نگران کننده است از این رو باید آسیب شناسی دقیق صورت گیرد.

فاطمه اولادقباد عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی همچنین در این جلسه ضمن تأکید بر اینکه نمی‌توان اردوها را محدود و ممنوع کرد زیرا دانش آموزان در این اردوها مهارت‌های اساسی زندگی را می‌آموزند، گفت: پیشنهاد می‌شود در برگزاری اردوهای دانش آموزی شرایط جوی و جغرافیایی استان‌ها در نظر گرفته شود و در ادامه دریافت رضایتنامه کتبی اولیاء نیز از سوی مسئولان مورد تأکید باشد.

وی با اشاره به اینکه مربی همراه دانش‌آموزان امور فرهنگی را بر عهده دارد، اظهار کرد: باید یک راهنما که اشراف کاملی به نحوه برگزاری اردو، مقررات، سلامت جاده و ... دارد همراه کاروان‌های دانش آموزی باشد.

محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه در آیین نامه برگزاری اردوهای دانش آموزی که مربوط به سال 1389 است نظارت مدیرکل در برگزاری اردوها مورد تأکید قرار گرفته لذا باید نحوه نظارت بر این حادثه بررسی شود، گفت: طبق قانون برگزاری اردوها خواب آلودگی راننده باید به پلیس انتقال داده می‌شد لذا باید مربی همراه دانش آموزان هرمزگانی به درستی و دقیق آیین‌نامه را مطالعه می‌کرد.

وی با بیان اینکه سامانه 'سپهتن' باید خواب‌آلودگی راننده را هشدار می‌داد، تصریح کرد: طبق اطلاعات دریافتی شغل اصلی راننده آهنگری بود و وی راننده تخصصی نبوده است از این رو باید پاسخ داده شود که چرا این فرد کارت هوشمند دریافت کرده است.

زاهدی با اشاره به اینکه پایانه بندرعباس آسایشگاهی ندارد که راننده مذکور در آن استراحت کرده باشد، تصریح کرد: بر این اساس برخی شواهد نشان می‌دهد پشت پرده‌هایی وجود دارد که پلیس یا مسئولان مربوطه از آن بی‌خبر هستند یا در صورت اطلاع قاطعیت لازم برای برخورد را ندارند.

بطحایی وزیر آموزش و پرورش نیز در پاسخ به اظهارات رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید از این پس شرایطی فراهم شود تا مربیانی که در اردوها حضور می‌یابند دارای گواهینامه مخصوص برای برگزاری اردو باشد.

وی با اشاره به اینکه راننده اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی باید به دانش آموزان تذکر می‌داد که باید کمربند را ببندند در حالی که طبق اظهارات افراد عنوان کرده که این مهم نیاز نیست و در زمان نزدیکی به پلیس راه دانش آموزان باید کمربندهایشان را ببندند، اظهار کرد: باید راهکارهایی پیش‌بینی شود تا از بروز چنین حوادثی در آینده جلوگیری شود.

حمیدی رئیس پلیس راه راهور ناجا در پاسخ به اظهارات رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: اطلاعات سامانه سپهتن از سامانه راهداری دریافت می‌شود و بخش عمده این سامانه به کمک شرکت‌های دانش بنیان تولید شده است.

وی افزود: سامانه مذکور برای برخی تخلفات مانند سرعت غیرمجاز می‌تواند به راننده هشدار دهد اما برای برخی موارد مانند خواب‌آلودگی رانندگان هنوز سامانه‌ دقیقی تبیین نشده است.

کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در پاسخ به اظهارات رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: منعی برای اینکه راننده اتوبوس شغل دیگری داشته باشد وجود ندارد و وی دارای گواهینامه، کارت سلامت و کارت هوشمند بوده است.

نظرات بینندگان