arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۴۳۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۰ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۰

هشدار درباره پيامدهاي اجراي عمليات آبگيري سد گتوند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عمليات آبگيري سد گتوند در خوزستان طي چند هفته گذشته درحالي ادامه دارد كه كارشناسان حوزه آب به ويژه اساتيد دانشگاه پيرامون پيامدهاي اجراي اين عمليات هشدار مي‌دهند و اين موضوع يكي از دل نگراني‌هاي مردم شده كه در هر محفلي بحث آن داغ است.

به گزارش انتخاب به نقل از جمهوری اسلامی؛ اين كارشناسان معتقدند: آبگيري سد گتوند به دليل وجود گنبدهاي نمكي در درياچه سد موجب مي‌شود آب رودخانه كارون را در پايين دست اين سد روستاها و شهرهاي حدفاصل شوشتر، ملاثاني، اهواز و آبادان از حداقل استانداردهاي بهداشتي خارج و آب شرب و كشاورزي مردم را در شرايط نابساماني قرار دهد.

مديركل محيط زيست خوزستان قبلاً نيز گفته بود. سد گتوند عليا فاقد مطالعات مدون زيست‌محيطي است. هر چند مسئولين وزارت نيرو از بدون مشكل بودن آبگيري سد گتوند سخن مي‌گويند، اما خوبست مسئولين براي خاتمه دادن به اين نگراني‌ها توضيحات قانع كننده و كارشناسي شده در اختيار مردم قرار دهند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
NETHERLANDS
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
0
3
اینهمه پول خرج کن آخرش کارشناسان متوجه بشن که مشکل وجود داره
عشقست ایران!
مهاب قدس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
2
2
بنده يكي از كارشناسان شركت مشاور مهاب قدس، يعني شركت طراح و ناظر اين سد، هستم.
موضوع وجود گنبدهاي نمكي موجود در مخزن سد مسئله‌اي نيست كه كسي آن را انكار يا كتمان كند. اين مسئله كه شايد بايستي در زمان جانمايي محور سد مورد توجه مشاور وقت آن قرار مي‌گرفت، امروز نبايد مانع از بهره‌برداري سرمايه‌گذاري انجام يافته طي 11 سال گذشته باشد. هر مشكلي راه حلي دارد كه به اين مشكل نيز توجه لازم شده و با اجراي يك پتوي رسي بر روي رخنمون‌هاي تشكيلات نمكي، ارتباط اين مصالح با آب قطع شده است. به اين ترتيب تبعا عمل انحلال نمك در آب محدود گرديده است. اين تشكيلات در گذشته نيز در كف و جوانب رودخانه وجود داشته و با انحلال در آب رودخانه موجب شوري آن مي‌شده است كه بسته به فصول مختلف سال و شدت جريان آب رودخانه، شوري آب رودخانه متغيير بوده است.
وفق آمار و اندازه‌گيري‌هاي موجود، اي‌سي EC (شاخص هدايت الكتريكي آب متاثر از وجود املاح مختلف در آب) آب رودخانه در اين فصل حدود 1100 بوده كه با اجراي پتوي رسي و قطع ارتباط تشكيلات نمكي مخزن با آب، به حدود 650 كاهش پيدا كرده است، يعني اثر احداث سد بر كيفيت آب رودخانه مثبت بوده است.
آنچه موجب شور شدن مجدد آب در پايين‌دست سد مي‌گردد انحلال تشكيلات نمكي واقع در مسير رودخانه در آب خروجي سد است كه در حالت طبيعي گذشته و سيلابي شدن جريانات رودخانه نيز بروز مي‌كرده و پس از آبگيري كامل سد و ايفاي نقش تنظيمي در جريانات آورد طبيعي رودخانه، قطعا در اين موضوع نيز اثر مثبت خواهد داشت.
به خاطر داشته باشيم كه اثر هر پارامتري را بايد با شرايط نبود آن در قبال حفظ ساير شرايط موجود و مشابه گذشته مورد ارزيابي قرار داد.
تلاش ما كارشناسان، ارائه خدمات مطلوب و ارزنده به مردم فهيم، صبور و قدرشناس خدمتگزاران واقعي عرصه سازندگي و شكوفايي مدني كشور است و اميدواريم مورد قبول حق‌تعالي نيز قرار گيرد.
نظرات بینندگان