arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۴۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۳ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۰

مشاور سابق رئیس جمهور:راه توبه باز است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مرجعیت مقام شامخی است که اگر هم کسی می‌خواهد نامه‌ای برای مراجع عظام بنویسد، باید با احترامات خاصی سخن بگوید و از اهانت، کنایه و... پرهیز کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سقای بی‌ریا با بیان این که سؤال و جواب در اسلام نهی نشده است،گفت: اهانت آمیز بودن یک پاسخ و نامه مسئله‌ای است که در اسلام نهی شده و اشکال دارد، ما نداریم کسی که برای بزرگی نامه‌ای ننویسد و پاسخ به مسئله‌ای را ندهد، ولی کسی حق ندارد نامه‌ اهانت‌‌آمیز به مراجع بنویسد.

مشاور سابق رییس جمهور در امور روحانیت با بیان این که در نامه آقای جوانفکر تلاش شده است شأن مرجعیت پایین آورده شود،‌ گفت:‌ این نامه با هدف خاصی به گونه‌ای نوشته شده است که شأن مرجعیت را پایین بیاورد و این مسئله‌ای است که ما به آن معترض هستیم؛ زیرا این نامه اهانت‌آمیز و محکوم است.

*جریانی سعی دارد در برابر مرجعیت بایستد!

وی با اشاره به جریان به وجود آمده در جامعه که به دنبال ایستادگی در مقابل سخنان مرجعیت و علما است، خاطرنشان کرد: این اقدامات سیاسی کاری است و اهداف خاصی را پیگیری می‌کنند؛ یکی از شگرد‌هایی که این گونه افراد دارند، حرمت شکنی نسبت به مسائل و ارزش‌های جامعه است.

رییس دفتر جامعه مدرسین حوزه با بیان این که این کار یک تاکتیک است، ادامه داد: آنهایی که با اسلام سر سازش ندارند و اعتقاد به اسلام، مراجع و روحانیت ندارند، از این حرمت‌شکنی‌ها استقبال می‌کنند، همچنین افرادی که نسبت به این ارزش‌ها حرمت‌شکنی می‌کنند،‌ می‌‌خواهند با این کار دل این تعداد را به دست آورند.

وی افزود: این‌ها می‌خواهند با برانگیختن حساسیت جامعه مسلمان و معتقد، حالت خود شیرینی نسبت به آنهایی که با اسلام مشکل دارند، داشته باشند و این چراغ سبز را به آنها نشان دهند.

*افشای پشت‌پرده ویژه‌نامه «خاتون»

رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با بیان اینکه نوشتن ویژه‌نامه «خاتون» از سر صدق و عقیده نبود، اظهار داشت: وقتی که جامعه ایمانی نسبت به این نشریه عکس‌العمل نشان داد، از این‌ها نقل شد که «ما به هدف خود رسیدیم. ما می‌خواستیم این پیام به گوش آنهایی که باید، برسد که ما عقیده‌مان چه هست که این انجام شد». این نشان می‌دهد که انتشار این ویژه‌نامه از سر  صدق و عقیده نیست، بلکه سیاسی‌کاری و پیگیری اهداف خاصی است.

*تیشه به ریشه خودشان زدند!

وی با تأکید بر این که این‌ گونه اقدامات نخستین بار نیست که در جامعه صورت می‌گیرد، اظهار داشت: برای اولین بار نیست که کسانی چنین اقداماتی را داشته‌اند، آنها باید بدانند که بیشتر مردم جامعه ملتزم به عقاید و احکام اسلامی و احترام گذاشتن به بزرگان و مراجع هستند و بازگشت این گونه اقدامات به خودشان خواهد بود و تیشه به ریشه خودشان خواهند زد.

مشاور سابق رییس جمهور در امور روحانیت با اشاره به سخن آقای جوانفکر در نامه خود به حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی که هزینه انتشار روزنامه ایران و این ویژه‌نامه از بیت‌المال نیست، گفت: اولا این روزنامه یک روزنامه  خصوصی نیست، بلکه دولتی است و دولت هم ملزم کرده دسته‌ای از آگهی‌ها در روزنامه ایران منتشر شود که این روزنامه سرپا باشد.

وی دامه داد:‌ اگر این روزنامه درآمدی داشته باشد،‌ درآمد برای دولت است و مربوط به بیت‌المال می‌باشد؛ البته اگر هم پول این ویژه‌نامه را از پول شخصی داده باشند، دلیل نمی‌شود که چنین مطالبی در این ویژه‌نامه منتشر شود و حرمت شکنی گردد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: حوزه در مقابل این مسئله باید با تمأنینه رفتار کند و همان‌گونه که مراجع عظام رفتار کردند، وقار خود را حفظ کند و با منطق با این مسائل روبرو شود.

*راه توبه باز است

رییس دفتر جامعه مدرسین حوزه خاطرنشان ساخت:‌ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به واکنش آقای جوانفکر گفتند که به جای توجیه کردن کارها، عذرخواهی کنید و راه را برای عذرخواهی و توبه باز کردند.

رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه در پایان تصریح کرد: البته در این میان حوزه باید روشن‌گری کنند و مردم را نسبت به این مسئله متوجه نماید.
نظرات بینندگان