arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۴۷۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۳ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۰

صبر آقای شهردار در برابر منتقدانش تمام شد

چالش هاي مديريتي شهر تهران و اظهارنظرها پيرامون عملكرد محمد باقر قاليباف با نزديكي به نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي روند رو به رشدي داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چالش هاي مديريتي شهر تهران و اظهارنظرها پيرامون عملكرد محمد باقر قاليباف با نزديكي به نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي روند رو به رشدي داشته است.

به گزارش انتخاب حجم اين كنش و واكنش ها تا آنجا رو به افزايش گذاشته كه شخص شهردار تهران با وجود تاكيد بر عملكرد غير سياسي در مجموعه شهرداري در سخنراني هاي اخيرش ناچار شده است به سخنان منتقدان رسانه يي و سياسي واكنش نشان داده و بخش قابل توجهي از زمان سخنراني هايش را به پاسخگويي پيرامون عملكرد خود و مجموعه تحت مديريتش اختصاص دهد.

اگرچه قاليباف قصد داشت گشايش تونل توحيد را به عنوان فصل جديدي در دوران مديريت شهري بعد از انقلاب اسلامي اختصاص دهد اما همين تونل و اتفاقات كوچك و بزرگي كه پيرامون آن رخ داد و همچنان مي دهد، تبديل به نقطه عطفي در حوزه كنش و واكنش هاي شهرداري و منتقدانش شد.

 پس از آن و با نزديك تر شدن زمان انتخابات مجلس شوراي اسلامي فشار بر مجموعه شهرداري تهران تشديد شد و در حالي كه قاليباف پيش از آن هرگونه اظهارنظر سياسي را در حوزه عملكردي خود و همكارانش رد مي كرد و به جد در آشكار و نهان مي گفت كه هيچ اظهارنظر سياسي را پاسخ نخواهد داد، در هفته هاي اخير ناچار شد در مجامع و جلسات مختلف نسبت به اين اظهارنظرها پاسخ دهد.

طرح سوال از شهردار تهران در صحن شوراي اسلامي شهر تهران به يكي از پرحاشيه ترين موارد اين رويارويي بدل شد تا آنجا كه قاليباف ناچار شد در ديدار خود با خبرنگاران لب به شكايت باز كرده و اظهار كند: اين فشارها عادي نيست و هدفش زير سوال بردن عملكرد كل مجموعه شهرداري است.

همزمان حمزه شكيب كه از او به عنوان طراح سوال از شهردار نام برده مي شد نيز در گفت وگويي رسانه يي اعلام كرد طرح سوال از شهردار رويه يي طبيعي در شهرداري است و سوال وي از قاليباف جنبه سياسي ندارد. منتقدان اما روند خود را آهسته تر نكردند و تقريبا در هفته هاي گذشته هر تصميم و پروژه جدي شهرداري را با اظهارات تند خود نواختند.

حذف دوربرگردان ها كه يادگار دوران شهردار بودن محمود احمدي نژاد است، سوژه يي ديگر براي منتقدان شد و اگرچه اين بار نماينده منتقدان دبير شوراي عالي ترافيك بود اما موضوع به اظهارنظر او خاتمه نيافت و مديران دولتي استان تهران نيز پي ماجرا را گرفتند.

 اين موضوع باعث شد تا جعفر تشكري هاشمي، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران به صراحت اعلام كند حذف دوربرگردان ها شامل همه آنها نخواهد بود و تنها دوربرگردان هاي خطرآفرين و آنهايي كه به جايشان تقاطع غيرهمسطح ساخته مي شود، عمرشان به سر آمده است.

در اين ميان باران بي وقت و شديد تابستاني در تهران نيز زمينه را براي بالاگرفتن انتقادات از شهردار پايتخت آماده كرد. زماني كه باران هاي روزهاي اخير بزرگراه ها و تونل هاي تهران را در عرض چند دقيقه تبديل به استخرهايي براي شناي خودروهاي شهر كرد، مخالفان فرصت را مغتنم شمرده و بار ديگر موضوع ناكارآمدي شهرداري را در ساخت و تجهيز تونل توحيد و بزرگراه هاي جديد برجسته كردند.

 روزنامه ها و خبرگزاري هاي نزديك به دولت طي اين چند روز بارها اقدام به چاپ عكس هايي از معابر آب گرفته تهران بويژه تونل توحيد كردند و بسياري از چهره هاي منتقد بار ديگر لب به شكايت گشودند. اما يكي از جدي ترين مصاف هاي شهرداري و مجموعه مديريت شهري با منتقدان شان را مي توان مواجهه آنها با مجموعه نمايندگان دولت در مديريت پايتخت يعني استانداري و فرمانداري تهران دانست كه از ابتداي فصل تابستان در دو مورد به اوج خود رسيد: مورد اول زماني بود كه شوراي شهر در پي پرداخت نشدن سهم حمل و نقل شهري از قانون هدفمند كردن يارانه ها، نرخ كرايه هاي پايتخت را افزايش داد. اين موضوع تا هفته ها صحنه جدال رسانه يي ميان مديران شهرداري و اعضاي شوراي شهر تهران با نمايندگان فرمانداري و استانداري بود.

مورد دوم نيز كه چند روزي است بار ديگر مصاف رسانه يي اين دو جبهه را تشديد كرده، موضوع افزايش نرخ پاركينگ هاي پايتخت است كه به زعم فرماندار تهران غيرقانوني و غيرموجه بوده است. مجموع اظهارات منتقدان به آنجا رسيده است كه قاليباف ناچار شود در موضع گيري هاي اخيرش به وضوح نسبت به اين انتقادات زبان شكايت گشوده و در آخرين اظهارنظرش آشكارا بگويد: « ديوار شهرداري از همه كوتاه تر است.

در مسائل منطقي ما را به چالش بكشانيد، اما در مسائل سياسي اين كار را نكنيد، زيرا به چالش كشيدن ما در مسائل سياسي جز اينكه وقت مردم را بگيرد خاصيت ديگري ندارد.»

قاليباف كه در مراسم افتتاح ايستگاه متروي شيخ الرييس سخن مي گفت با بيان اينكه وقتي شما تونل توحيد را زير سوال مي بريد در واقع جامعه مهندسي كشور را زير سوال برده ايد، افزود: من در رابطه با پر كردن تونل توحيد گفتم كه آنجا را فقط سه روز ببنديد، ببينيد چه اتفاقي مي افتد.

وي خطاب به افرادي كه او و همكارانش را به حاشيه مسائل سياسي وارد مي كنند، گفت: شما به دنبال منافع باطل و شخصي خود هستيد و خير كشور و مردم را نمي خواهيد، افراد ابتدا بايد دستي بر آتش داشته باشند و سپس درباره موضوعي اظهارنظر كنند، ما بايد ببينيم عقل و قانون چه مي گويد و بر اساس آن كار كنيم.

وي بار ديگر نيز نقبي به موضوع سوال از شهردار در صحن شوراي شهر زد و گفت: شوراي شهر در دوره هاي گذشته جز ضرر به شهرداري و شورا و مردم خاصيت ديگري نداشت، امروز هم افرادي هستند كه از اين هماهنگي لذت نمي برند، در حالي كه امروز بي مساله ترين مجموعه مديريتي در كشور، مجموعه مديريت شهري تهران است. قاليباف افزود: مساله فقط مربوط به پول و هزينه نيست، بلكه مسائل مربوط به هماهنگي ها نيز مهم است، ديگر آن زمان گذشته كه يك شهرداري قادر به انجام يك پروژه باشد.

شهردار تهران دايره پاسخ را محدود به افراد سياسي نكرد و رسانه ها را نيز در اين سخنان بي نصيب نگذاشت. وي درباره رسانه هاي منتقد خود نيز گفت: گاهي آنها مي خواهند چيزهايي را به جامعه تحميل كنند كه به نظر مي رسد كارشان براي خدا نيست، وظيفه يك عضو شوراي شهر سوال كردن و تذكر دادن حق اوست، اما كساني كه احساس مي كنند مي توانند در اين مسائل شيطنت كنند، بدانند مجموعه مديريت شهري خيلي عميق تر و پخته تر از آن است كه فرصتي را كه براي خدمت در اختيار ما گذاشته شده، به حاشيه تبديل كنند.

قاليباف با غيرتخصصي دانستن اظهارات كساني كه مي گويند داخل مترو آلودگي وجود دارد، افزود: هواي داخل مترو سالم تر از هواي بيرون است، همچنين برخي ادعا مي كنند ماده آلاينده آزبست از ترمز قطار ايجاد مي شود. اگر اين مساله به نظر آنها مشكلي ايجاد مي كند، پس چرا به 10 ميليون خودرويي كه روزانه در تهران وجود دارد ايرادي نمي گيرند؟
    
    
    هزينه پاركينگ، مصاف جديد
    در همين حال افزايش هزينه پاركينگ هاي پايتخت باب صف آرايي جديدي را ميان شهرداري از يك سو و فرمانداري تهران از سوي ديگر باز كرده است.

ديروز و در حالي كه جعفر تشكري هاشمي، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران اعلام كرد «افزايش هزينه هاي پارك حاشيه يي، موضوعي است كه مورد اعتراض فرمانداري در موعد مقرر قرار نگرفته و براين اساس لازم الاجرا بوده و بطور كتبي به ما ابلاغ شده است»، فرماندار تهران با رد اين موضوع تاكيد كرد: «اگر مصوبه در مهلت قانوني مورد اعتراض واقع نشده، چگونه پرونده آن در هيات مركزي حل اختلاف است؟»

    همچنين سيد مجتبي شفيعي، دبير شوراي عالي ترافيك و منتقد سرسخت اين روزهاي شهرداري تهران با اشاره به تغيير ساعت پارك هاي حاشيه يي در كشور گفت: طبق ماده 15 قانون جديد رسيدگي به تخلفات راهنمايي و رانندگي، نيم ساعت اول توقف در محل پار ك هاي مجاز حاشيه يي رايگان بوده و هزينه پارك خودرو صرفا براي بيش از نيم ساعت بين ساعت هفت تا 21 قابل دريافت خواهد بود.

وي با بيان اينكه هرگونه مصوبه دريافت هزينه پارك حاشيه براي نيم ساعت اول توقف غيرقانوني است، اظهار كرد: طبق ماده 15 قانون جديد رسيدگي به تخلفات راهنمايي و رانندگي، شوراهاي اسلامي شهر مي توانند حق توقف را براي بعد از نيم ساعت اول تصويب كنند كه بعد از تصويب فرمانداري ذي ربط و وزير كشور قابليت اجرايي خواهد داشت. لذا براساس قانون جديد، مردم مي توانند بطور رايگان نسبت به پارك خودرو خود در محل هاي پارك حاشيه يي به مدت نيم ساعت اقدام كنند و هيچ پاركباني حق برخورد يا مطالبه وجهي نخواهد داشت.

در همين حال محسن نايبي، معاون استاندار و فرماندار تهران نيز اقدام شوراي اسلامي شهر تهران در افزايش نرخ عوارض پاركبان ها و پاركينگ هاي عمومي شهر تهران را غيرقانوني خواند و از شورا خواست اجراي اين مصوبه را متوقف كند.

وي افزود: مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران با عنوان «توسعه و بهبود وضع پاركينگ ها و توقفگاه هاي عمومي در شهر تهران» كه براي افزايش نرخ عوارض پاركبان ها و پاركينگ هاي عمومي به آن استناد شده است، در 17 بهمن سال گذشته به فرمانداري تهران واصل شد، اما به دليل مغايرت هاي متعدد قانوني مورد اعتراض اين فرمانداري واقع و به شوراي اسلامي شهر تهران بازگردانده شد و نهايتا به دليل عدم تامين نقطه نظرات قانوني در مصوبه ياد شده موضوع به هيات مركزي حل اختلاف و رسيدگي به شكايات شوراي اسلامي كشور ارجاع شد.

وي افزود: فرمانداري تهران رسما و در مهلت قانوني به مصوبه مذكور اعتراض كرده و روند رسيدگي به اين مصوبه در هيات مركزي حل اختلاف رسيدگي به شكايات شوراي اسلامي كشور خود موجب اثبات اين ادعا و رد مدعاي شهرداري تهران است. نايبي خاطرنشان كرد: مستندات و مكاتبات اعتراض فرمانداري به اين مصوبه موجود است و در صورت لزوم انتشار خواهد يافت.
    
طرح به طور رسمي ابلاغ شده است
 اما سيدجعفر تشكري هاشمي، معاون ترافيك شهرداري تهران با بيان اينكه فضاهاي پارك حاشيه يي متعلق به تمام شهروندان است، گفت: افزايش هزينه هاي پارك حاشيه يي، موضوعي است كه مورد اعتراض فرمانداري در موعد مقرر قرار نگرفته و بر اين اساس لازم الاجراست و بطور كتبي به ما ابلاغ شده است.

وي درباره افزايش هزينه هاي پارك حاشيه يي و اعتراض برخي مسوولان در اين مورد گفت: هزينه پارك حاشيه يي در خارج از محدوده طرح ترافيك افزايش قابل توجهي نداشته و حدود 10درصد بوده است و بيشترين افزايش در اين بخش به داخل محدوده طرح ترافيك مربوط مي شود.

 به گزارش انتخاب به نقل از اعتماد، معاون شهردار تهران با تاكيد براين كه طي سال هاي اخير ما افزايشي را در هزينه هاي پارك حاشيه يي نداشتيم و اين افزايش پس از چند سال صورت گرفته است، گفت: اينكه برخي افزايش هزينه هاي پارك حاشيه يي را صرفا درآمدزايي براي شهرداري تهران مي دانند بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه افزايش هزينه هاي پارك حاشيه يي مي تواند سبب شود كه مردم به پاركينگ هاي عمومي بيشتر مراجعه كنند و معابر از زير پاي خودروهاي در حال توقف خارج و در اختيار خودروهاي در حال تردد قرار گيرد و ما شاهد تسهيل ترددها باشيم.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
0
5
مثل روز روشنه که تمام این مویه های مهربانانه تر از مادر و مردم خواهی منتقدین شهرداری از سر نگرانی های انتخاباته .....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
0
0
افزایش نرخ پارک حاشیه ای فقط در آمد زایی برای شهر داری است و گرنه با این حجم ماشین هیچ وقت جای خالی وجود ندارد و معابر هیچ وقت جهت تردد آزاد نخواهد شد حالا باز هم با مردم رو راست نباشید
نظرات بینندگان