arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۷ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۰

رتبه ایران در مصرف لوازم آرایشی در دنیا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایران رتبه هفتم جهان و آمار 29 درصدی مواد آرایشی مصرفی در منطقه خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.

به گزارش انتخاب؛ سال گذشته شرکت اوریف لیم به اتهام فروش هرمی و فرار مالیاتی توسط دستگاههای امنیتی، توقیف و برای مدیران این شرکت در ایران حکم تعقیب قضایی صادر شد. اما هم اکنون فروش محصولات این شرکت با مجوز وزارت بهداشت، به صورت غیرشبکه ای و برابر مقررات هیچ منع قانونی ندارد. یکی از دلایل فروش محصولات اوریف لیم در ایران، جلوگیری از قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی و حفظ سلامت مصرف کنندگان است.

سال گذشته خبری در مطبوعات منتشر شد مبنی بر پلمپ شرکت هرمی اوریف لیم. شرکت "اوری فلیم پرشیا" که خود را نماینده اوریف لیم در ایران معرفی کرده بود، از روشهای غیرقانونی و اغوا کننده برای افزایش فروش خود استفاده می کرد. عملکرد نامناسب مدیران شرکت اوری فلیم پرشیا باعث شد تا این شرکت به فعالیت خود سمت و سوی هرمی داده و روند غیرمعمولی را نیز در پیش بگیرد.

سرانجام یک سال قبل دستگاههای امنیتی موفق به پلمپ این شرکت شدند و تعدادی از سران این شرکت با حکم قضایی تحت تعقیب قرار گرفتند. فعالیت جاه طلبانه مدیران "اوری فلیم پرشیا" باعث شد تا علاوه بر بروز مشکلات عدیده برای شهروندان و مشتریان، 120 هزار عضو این شرکت امید و رویاهای در سرپرورانده شده و گروه کثیری از آنها شغل و درآمد خود را از دست بدهند.

اما دید مدیران کشور در برخورد با فعالیت هرمی شرکت "اوری ‌فلیم پرشیا" تنها توقیف و عدم فعالیت اعضای این شرکت نبود بلکه با هدف اینکه فرصتی دوباره به دیگر اعضای این شرکت داده شود، شرکت "آرمان آفرین پولادسا" بعنوان نماینده  انحصاری فروش غیر شبکه ای محصولات اوریف لیم به صورت قانونی فعالیت خود را آغاز کرده است. محصولات اوریف لیم از کیفیت مطلوب و استانداردهای بالایی برخوردار است و قیمت قابل قبولی در بازار کنونی دارد.

آنچه که فروش کنونی را از عملکرد سابق شرکت اوری ف لیم پرشیا جدا می کند عملکرد غیر شبکه ای و به تبع آن نگاه غیر هرمی در فروش این محصولات است. به دلیل اینکه تقریبا 85 درصد محصولات آرایشی در بازار قاچاق هستند و در آنها از سرب و آرسنیک استفاده شده که برای مصرف کنندگان مضر است.

ایران هفتمین مصرف کننده لوازم آرایشی دنیا

ایران بعد از عربستان، بیشترین میزان مصرف لوازم آرایشی را در خاورمیانه دارد. 14 میلیون زن ایرانی در برابر 140 میلیون نفر زن در خاورمیانه به میزان 1،2 میلیارد دلار از بازار 2،7 میلیارد دلاری بازار فروش لوازم آرایشی در خاورمیانه و به عبارتی خریدار یک سوم لوازم آرایشی در بازار خاورمیانه محسوب می‌شوند. اغلب اجناس در بازار ایران تقلبی، نامرغوب و چینی هستند و لوازم آرایشی قاچاق بدون هیچ گونه نظارت و مجوزی در فروشگاهها و حتی کنار خیابان به فروش می رسند. در سطح جهانی ایران رتبه هفتم را به  لحاظ مصرف لوازم آرایش به خود اختصاص داده و آمار 29 درصدی مواد آرایشی مصرفی در منطقه خاورمیانه متعلق به کشور ماست.

معضلی به نام قاچاق

به دلیل عوارض پوستی استفاده از لوازم آرایشی از یک سو و استفاده از نوع نامرغوب و غیربهداشتی آن از سوی دیگر سلامت مصرف کنندگان به شدت به مخاطره افتاده است. در حال حاضر ایران فقط درصد کمی از نیاز خود به محصولات آرایشی و بهداشتی را تولید می‌کند و بیشتر این محصولات از کشورهای چین، ترکیه، کره و امارات وارد یا قاچاق می‌شوند.

در چنین شرایطی که بیشتر محصولات بهداشتی و آرایشی قاچاق بوده و اکثرا میزان سرب و آرسنیک آنها بالاتر از حد مجاز است، در اقدامی قابل توجه اجازه داده شده تا محصولات آرایشی و بهداشتی اوریف لیم که برای سلامت ضرری نداشته و مجوزهای لازم را اخذ کرده است، فعالیت خود را به صورت قانونی از سر بگیرد. فروش محصولات اوریف لیم که دارای مجوز وزارت بهداشت است به صورت غیرشبکه ای برابر مقررات قانون مدنی به هیچ عنوان منع قانونی ندارد و این موضوع به تایید مراجع قضایی رسیدگی کننده به پرونده شرکت اوریف لیم نیز رسیده است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زیبای خفته...
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
0
10
خوب این همه بازار داره...وهمه هم مصرف میکنند...پس چرا نمی گذارید از را قانونی وارد بشه...کلمه قاچاق فقط تو ایران میشنوی...در تمام دنیا کالا ها از طریق گمرکاتشان عبور میکنه...ولی اینجا به خاطر مقررات دست وپا گیر باعث رواج مثلا قاچاق شده...!!!! درضمن اسکله های خاص ..مربوط به اشخاص خاص ..در این اسکله ها مشغول رفع زحمت کمبودهای جامعه هستند...!!!!
نظرات بینندگان