arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۳۶۳
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۱ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۶

بازگشت مگس‌های سفید به تهران/ هجوم سفیدبالک‌ها از کجا نشأت می‌گیرد؟

عضو شورای شهر تهران گفت: مدیریت قبلی شهرداری تهران با کاشت گونه های توت و زیتون در سطح شهر، فضای شهر را برای رشد سفیدبالکها مهیا کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه رشد تصاعدی سفیدبالکها در شهر تهران به دلیل برخی از اقدامات اشتباه صورت گرفته است، گفت: مدیریت قبلی شهرداری تهران با کاشت گونه های توت و زیتون در سطح شهر، فضای شهر را برای رشد سفیدبالکها مهیا کرده است.
 
به گزارش «انتخاب»، سفیدبالکها یا حشرات سفید که به "مگس های سفید" معروف هستند از سال 93 مهمان ناخوانده شهر تهران شدند، مهمانانی که برای شهروندان نگرانی ایجاد کردند از این رو اعضای شورای شهر تهران در دور چهارم به ویژه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری به صورت جدی برای کنترل رشد این حشرات ورود جدی داشتند و شهرداری و نهادهای ذی ربط را برای کاهش رشد این حشرات مکلف کردند که خوشبختانه تاحدودی موثر بوده است. با این حال امسال سفیدبالکها با تاخیر به شهر تهران برگشتند؛ به همین دلیل شورای جدید شهر تهران برای بررسی ابعاد و چرایی این موضوع ورود جدی کرد و از سازمان پارکها و فضای سبز خواست که گزارشی از این موضوع ارائه کند. گزارش ارائه شده با اما و اگرهایی مواجه و قرار شد ابعاد مساله در کمیسیون تخصصی، بررسی مجدد و نتیجه به صحن شورا ارائه شود.
 
بازگشت مگس‌های سفید به تهران/ هجوم سفیدبالک‌ها از کجا نشأت می‌گیرد؟
زهرا صدر اعظم نوری به عنوان رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش «انتخاب» که چرا گزارش مذکور به کمیسیون ارجاع شد، گفت: باید با نگاه کارشناسی گزارش را نقد و ارزیابی کرد زیرا بازگشت مجدد سفیدبالکها موضوع نگران کننده ای برای شهروندان شده است و باید به آن به صورت دقیق پرداخته شود.

وی افزود: اقداماتی در مدیریت گذشته شهرداری تهران برای کنترل این حشرات انجام شده که این اقدامات منجر به رشد تصاعدی سفیدبالکها شده است از جمله این اقدامات می توان به استفاده بی از حد از سموم شیمیایی و کاشت بی رویه گونه هایی از جمله توت و زیتون اشاره کرد.

این عضو شورای شهر تهران ضمن تشکر از اقدامات اخیر مدیریت گذشته شهرداری تهران در مهار این حشرات، تصریح کرد: تنها شهرداری در کنترل این حشرات نقش ندارد بلکه دستگاه هایی همچون سازمان تحقیقات گیاه پزشکی و وزارت جهاد کشاورزی نیز باید برای کنترل رشد سفیدبالکها اقداماتی را انجام می دادند؛ از این رو لازم است بررسی شود که این دستگاه ها چه میزان به وظایف خود عمل کرده اند.

نوری معتقد است حشرات قابل کنترل هستند و هرگز حذف نخواهند شد اما متاسفانه به دلیل کاشت نهال و درختهایی که عامل تشدید کننده رشد تصاعدی سفیدبالکها هستند موجب شده زیستگاه زمستاتی بری این حشرات در شهر ایجاد شود.

وی با بیان اینکه باید مدیریت گذشته در کنار کاشت گونه های درختان توت و زیتون به کاشت گونه های دیگر نیز اقدام می کرد، اعلام کرد: برای مدیریت جدید شهرداری کنترل شدید سفیدبالکها از اهمیت بالایی برخوردار است از این رو پس از بررسی تمامی ابعاد مساله در کمیسیون تخصصی شورا، نتایج راهبردی و اجرایی اعلام خواهد شد.
نظرات بینندگان