arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۴۵۱
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۷ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۶

آخوندی: سه میلیون واحد مسکونی افزون بر تعداد خانوار کشور/ اصرار بر انبوه‌سازی و سوداگری ادامه دارد

وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه وضعیت شهرسازی در ایران آشفته و به‌هم‌ریخته‌ است، گفت: متأسفانه سوداگران مسکن تصمیم می‌گرفتند که کجا و چگونه ساخت‌وساز انجام شود،باید شهرسازی به مفهوم تمدن ایران بازگردد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه وضعیت شهرسازی در ایران آشفته و به‌هم‌ریخته‌ است، گفت: متأسفانه سوداگران مسکن تصمیم می‌گرفتند که کجا و چگونه ساخت‌وساز انجام شود،باید شهرسازی به مفهوم تمدن ایران بازگردد.

به گزارش انتخاب، عباس آخوندی در مراسم تودیع و معارفه معاون معماری و شهرسازی با اشاره به اینکه در دوران سختی به‌‌سر می‌بریم و راه ناپیموده بسیار طولانی در پیش داریم، گفت: وضع شهرسازی در ایران وضعیت بسیار آشفته‌ای دارد و هنوز هم رسیدن به یک مرحله قابل‌قبول سخت و دشوار است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که در ایران درباره مفهوم شهر دچار یک گسست هستیم و مفاهیم و مسائل ما یک مقدار پیچیده‌تر از این بود که یک اقدام تکنیکی انجام دهیم، چراکه ما اساساً مفهوم شهر را بر مبنای انضباط و قانون و حق می‌دانیم و متأسفانه تمام این مفاهیم را از دست داده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه شهر در عرصه ساخت‌وساز سوداگران قرار داشت، گفت: در سال 92 که دولت یازدهم بر سر کار آمد مشخص شد سوداگرانی وجود دارند که تصمیم می‌گیرند کجا بسازند و چگونه بسازند. بنده بر این باور هستم که ایران چندین دهه با این موضوع درگیر خواهد بود.

آخوندی اضافه کرد: وقتی یک نظام شهرنشینی از قاعده خارج می‌شود با یک تصمیم دولتی و اداری و با یک بخشنامه به قاعده خود بازنمی‌گردد و آنچه که ما در حال حاضر می‌بینیم فرسودگی شهرها از درون و حاشیه‌نشینی و بی‌انضباطی از برون است، بنابراین این دو موضوع هر دو واقعیت‌اند و اساساً مفهوم شهر و قانون را از دست داده‌ایم.

وی تصریح کرد: مگر شهر غیر از جایی است که زندگی در آن وجود دارد، پس وقتی این فضا ایجاد می‌شود تصور کنید می‌شود با یک تصمیم اداری مسائل شهری را سر جای اول خود برگردانیم.

سمت افزود: تهران و شهرهای پیرامونی حدود 15 میلیون جمعیت دارد و این به معنای ان است که 25 درصد جمعیت شهری کشور در تهران زندگی می‌کنند. حال در تهران به‌تنهایی 500 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه وجود دارد. این در حالی است که در همین شهر انسان‌هایی هستند که در فلاکت مطلق زندگی می‌کنند. سؤال من این است، این چه عدم تعادلی است، آیا مشکل این عدم تعادل را می‌توان با یک بخشنامه حل کرد.

آخوندی تأکید کرد: ما گرفتاری زیادی در این حوزه داریم، چرا رسیدن به یک اجماع شهرنشینی در ایران کار سختی است؟ سؤال ما این است که اصلاً شهر چیست، پس باید در مورد مفهوم شهر گفت‌وگو کنیم که چگونه باید به مفهوم شهر بازگردیم.

وی خاطرنشان کرد: ارائه یکسری اعداد و ارقام در خصوص ساخت‌وساز آیا به معنی رشد و توسعه است و یا به معنی شهرفروشی است. بنده به‌هیچ‌عنوان نمی‌خواهم در این‌گونه رشد و  توسعه جایی داشته باشم؛ چراکه ساختمان ارزشمند است و باید بر اساس مدنیت و شهرنشینی شکل بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بنده از روز اول و در جلساتی که با شهرداری تهران داشتم به آنها اعلام کردم که تهران چقدر ظرفیت جمعیت‌پذیری دارد، در حال حاضر بیش از 11 میلیون نفر در شهر تهران ظرفیت جمعیت‌پذیری دارد. این در حالی است که بر اساس طرح جامع این عدد باید در حدود 8.7 میلیون نفر باشد.

آخوندی ادامه داد: باوجوداین طرح جامع هنوز هم این فشار وجود دارد که این روند باید ادامه یابد، پس اگر شهردار جدید تهران این کار را ادامه دهد، از نظر برخی، شهردار موفقی است، درصورتی‌که این بیراهه‌ای بیش نیست.

وی افزود: در شهرسازی کار سختی داریم و از این سخت‌تر مفهوم ایران به معنی بازگشت به تمدن ایرانی است، به‌هرحال باید این شهر و کلان‌شهرها نشانی از ایران داشته باشند؛ چراکه متأسفانه هزاران میلیارد تومان هزینه شده و وقتی وارد شهر پردیس و پرند می‌شوید نشانی از ایرانی بودن نمی‌بینید.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: برگشتن به مفهوم ایران و برجسته کردن مفهوم ایران به یک معضل تبدیل شده است، بنابراین سیاست توسعه شهری بازآفرینی شهری است، یعنی برگشتن به مفهوم شهر و توسعه و مدرنیته است.

آخوندی به وجود 27 میلیون واحد مسکونی در مقابل 24 میلیون خانوار اشاره کرد و گفت: 27 میلیون واحد مسکونی در کشور داریم و این در حالی است که میزان خانوار 24 میلیون نفر است. این نشان از یک عدم تعادل مطلق است و این نشان می‌دهد که همچنان به ادامه راه گذشته و اصرار ساخت انبوه و سوداگری وجود دارد.

وی گفت: مگر ساخت‌وساز در بیابان مسئله حاشیه‌نشینی و بازآفرینی شهری را حل می‌کند؟ بنده می‌دانم که این اظهارات هزینه دارد؛ چراکه به همین دلیل است که بنده دو بار استیضاح شدم اما ترسی ندارم. چراکه ما آمده‌ایم تا هزینه بدهیم، چراکه ما داشتیم به زندگی آکادمیک خود ادامه می‌دادیم و اگر می‌خواستیم هزینه ندهیم به همان روال عادی خود ادامه می‌دادیم.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: ما باید بر روی اجماع تصمیم بگیریم، باید ببینیم آینده شهری ایران چیست.

آخوندی اضافه کرد: متأسفانه تمام آنهایی که ما را به این وضعیت رسانده‌اند در تمام صحبت‌های خود به معماری ایرانی ـ اسلامی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، اشاره می‌کنند اما همچنان به کار خود ادامه می‌دهند. سؤال من این است این چه وضعیتی است که تمام حقوق شهروندان را در یک معامله بفروشند.
منبع: فارس
نظرات بینندگان