arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۶۳۱
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۹ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۶

رهبر حزب حرکت ملی ترکیه: تشکیل کردستان مستقل باعث فلج شدن ترکیه خواهد شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی ترکیه گفت: اگر کرکوک به حاکمیت نیروهای پیشمرگ بارزانی درآید و در ادامه آن در مرزهای جنوبی ترکیه نیز کردستان تشکیل شود، ترکیه آشکارا فلج خواهد شد.
 
به گزارش انتخاب، باغچه لی در پیامی توییتری در واکنشی تند علیه همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق نوشت: برگزاری این همه پرسی و به تبع آن تشکیل دولت مستقل کردستان در عمل ترکیه را فلج می کند.
 رهبر حزب حرکت ملی ترکیه: تشکیل کردستان مستقل باعث فلج شدن ترکیه خواهد شد
 
وی این همه پرسی را توطئه و انعکاس کینه و دشمنی برخی قدرتهای بزرگ علیه ترکیه دانست و ادامه داد: دشمنی ها علیه ترکیه اخیرا رو به افزایش گذاشته است.
 
وی در پیام خود تصریح کرده است: کرکوک شهری ترک نشین و متعلق به ترکمن هاست و ما در خصوص این موضوع اصرار داشته و با کسی شوخی نداریم.
 
باغچه لی همچنین در این پیام توئیتری خود نوشت: بارزانی که از آمادگی خود برای تاوان پس دادن سخن گفته، باید بداند که ما قدرت تاوان گرفتن از این بحران را داریم.
 
رهبر حزب حرکت ملی ترکیه در ادامه پیام خود آورده است: تعلیق و یا لغو برگزاری این همه پرسی بسیار حیاتی بوده و اگر به غیر از این فکر شود، نتایج فلاکت باوری عاید منطقه خواهد شد.
 
وی مدعی شد: کسانی که تصور می کنند در صورت لغو برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق، کرکوک به عنوان پیشکش به بارزانی داده شده و به آن چشم طمع دوخته اند، در آینده نیز به دیاربکر، حکاری، شیرناک، چشم خواهند داشت.
 
به گزارش ایرنا، مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق شامگاه جمعه در یک سخنرانی در شهر دهوک اعلام کرد که وعده‌ های زیادی که قبلا داده شد، عملی نشده و از این رو همه پرسی استقلال به تعویق نخواهد افتاد.
 
پارلمان کردستان عراق نیز ساعاتی بعد از سخنان بارزانی، با برگزاری همه پرسی جدایی موافقت کرد.
 
از 68 نماینده حاضر در جلسه پارلمان کردستان عراق، 65 نفر به برگزاری همه پرسی جدایی رای مثبت دادند.
 
مقامات اقلیم کردستان عراق و احزاب کرد عراقی حدود سه ماه پیش تصمیم گرفتند که همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق را در ماه نهم سال جاری میلادی(25 سپتامبرـ سوم مهرماه 1396) برگزار کنند.
 
خبر تصمیم اربیل مبنی بر برگزاری همه پرسی در 25 سپتامبر سالجاری، موجب واکنش ها و مخالفت های جدی در داخل و خارج از عراق شد.
 
این تصمیم اقلیم کردستان عراق موجب واکنش های منفی کشورهای منطقه از جمله ایران و عراق و ترکیه شده است و این کشورها مخالفت جدی خود را با هر گونه تغییر در تمامیت ارضی کشورهای منطقه اعلام کرده اند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان