arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۶۴۷
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۲۱ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۶

العبادی: هرگز اجازه تحقق نتایج همه‌پرسی غیرقانونی کردستان را نخواهیم داد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نخست وزیر عراق در مصاحبه‌ای با اشاره به این موضوع که همه پرسی در کردستان عراق بازی با آتش است، گفت که هرگز اجازه تحقق نتایج همه‌پرسی غیرقانونی کردستان را نخواهیم داد.
 
العبادی: هرگز اجازه تحقق نتایج همه‌پرسی غیرقانونی کردستان را نخواهیم دادالعبادی: هرگز اجازه تحقق نتایج همه‌پرسی غیرقانونی کردستان را نخواهیم داد

به گزارش انتخاب، "حیدر العبادی" نخست وزیر عراق که در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری آسوشیتد پرس در بغداد سخن می گفت، در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا تدابیر و درخواست هایی از مقامات کردستان شده است تا از تصمیمشان برای برگزاری همه پرسی عقب نشینی کنند؟ گفت:« ما از برادرانمان در کردستان به صورت برادرانه و مخلصانه چنین خواسته ای داشته ایم، تصمیم برای برگزاری همه پرسی تصمیمی خطرناک است، ما این کار را بازی با آتش می دانیم، این تصمیم بزرگ ترین خطر برای شهروندان کرد عراق است. دستاوردهایی که شهروندان کرد در عراق داشتند در هیچ یک از کشورهای همسایه دیگر نداشتند، راهی که امروز در پی گرفتند راه تهدید است، آنان در پی گشودن باب اختلاف به روی همگان در عراقند، وقتی قانون اساسی عراق، مرزهای عراق و قانون عراق را به رسمیت نمی شناسید چگونه می توانید از دیگر کشورها بخواهید  چنین مواردی را به رسمیت بشناسند؟ این کار به معنی تناقض گویی است. این کار تشویق دیگران به مداخله در امور داخلی عراق است و کار خطرناکی است، شهروندان کرد و غیر کرد در عراق مصیبت های ناشی از مداخلات بیگانگان در کشور را حس کرده اند، الان هم همان کشورها اقدام به مداخله درامور عراق خواهند کرد. بحران ها در داخل کردستانی که هم اکنون هم با تنش های  حقوقی و قانونی روبرست، بیشتر خواهد شد.

هر قانونی که وحدت عراق را هدف قرار دهد بر خلاف قانون اساسی است

وی اضافه کرد: در پارلمان و در حکومت (محلی) کردستان تنش ها مشهود است، پارلمان کردستان بیست و دو ماه نشست نداشت و حال برای بررسی موضوعی خاص( همه پرسی) تشکیل جلسه داد، در نتیجه در داخل کردستان هم مشکلاتی وجود دارد که باید حل شود، مشکلاتی هم در روابط میان حکومت محلی با دولت فدرال وجود دارد، حل این مشکلات نباید در فضای توام با جدایی طلبی پیگیری شود زیرا چنین فضایی سبب افزایش منازعات می شود و اختلافات جدید وقتی در کنار اختلافات قدیم قرار بگیرد راه حل را دشوارتر می کند. البته ما برای حل مشکل آمادگی داریم، ما در چارچوب قانون اساسی و درچارچوب وحدت ارضی کشور، باب گفتگو را درباره همه چیز باز گذاشته ایم و این موضوع را به آنان هم ابلاغ کردیم، در چارچوب قانون می توانند هر موضوعی را در گفتگوها مطرح  کنند اما در این زمینه قانون اساسی وجود دارد ضمن اینکه باید به وحدت کشور و مردم عراق هم پایبند بود. قانون اساسی نیز در این زمینه شفاف است و در دو ماده به وضوح به این موضوع اشاره دارد، در یکی از این دو ماده می گوید، عراق کشور متحدی است و در ماده دیگر هرگونه مصوبه با نام قانون و هرگونه اقدام مخل به وحدت کشور را  حتی از طرف کردستان ممنوع می کند. در این بخش اشاره دارد هرگونه قانونی از اقلیم( کردستان) یا استان ها که وحدت عراق را هدف قرار دهد بر خلاف قانون اساسی است.

اگر قرار باشد همه‌پرسی برگزار شود باید همه مردم عراق مشارکت کنند

نخست وزیر عراق اضافه کرد: با این حساب قانون اساسی شفاف است اما اگر آنان در پی تغییر قانون اساسی هستند، باید در پی تدابیری برای اصلاح قانون اساسی بر آیند. تدابیر لازم در این زمینه به پارلمان مرتبط است، پارلمان اصلاحات مورد نظر  را بررسی می کند و پس از آن، این اصلاحات را به همه پرسی عمومی مردم کشور می گذارد. ما شرکایی در یک کشور هستیم و باید با هم تصمیم بگیریم. برخی در تلعفر خواستار آنند تا به دور از قوانین مدیریت استانی در استان نینوا، به طور مستقیم با دولت  مرکزی عراق در ارتباط باشند، حال اگر ما در این منطقه در این زمینه همه پرسی برگزار کنیم ممکن است صد در صد به چنین خواسته ای رای دهند ولی آیا این همه پرسی قانونی است؟ همه پرسی درباره اینکه تلعفر از نظر اداری از مدیریت استان نینوا خارج شود و به طور مستقیم با بغداد در ارتباط باشد، نادرست است اگر چه ممکن است اکثریت قریب به اتفاق مردم آن منطقه نیز بدان رای دهند اما این امر به معنی قانونی بودن اصل همه پرسی نیست. اگر چنین باشد در بسیاری از موضوعات می توان همه پرسی برگزار کرد و مردم هم به آن رای آری دهند، اما نکته این است که در چنین همه پرسی هایی اصل سئوالی که برای همه پرسی مطرح می شود غیر قانونی است. پرسش این سئوال از یک گروه و قوم هم نادرست است، اگر چنین سئوالی مطرح شود باید از همه مردم کشور پرسیده شود. می توان همه پرسی برگزار کرد و سئوال همه پرسی را مشخص کرد اما نمی توان جمعیتی را که باید در این همه پرسی حاضر شوند مشخص کرد. ما مخالف چشم اندازهای مردم کشور نیستیم بلکه به آن احترام هم می گذاریم اما باید بدانیم چشم انداز یک چیز است و اجرای یک جانبه و بدون درنظر گرفتن آرای دیگر شرکا در کشور چیز دیگر. آنان حتی دراین زمینه با زور عمل کرده اند، یعنی اینکه با استفاده از زور و با استفاده از سلاح در پی برگزاری همه پرسی در مناطق مورد اختلافند چنانجه با زور سلاح در پی ممانعت از مشارکت دیگر اقوام در همه پرسی هستند.

همه پرسی ضد منافع شهروندان کُرد است

وی افزود: صدام یک طغیانگر بود که سعی کرد شرایط مورد نظرش را بر مردم عراق تحمیل کند اما آیا توانست موفق باشد؟ پاسخ منفی است. تلاش کرد کردها را از بین ببرد ولی آیا موفق بود؟ تلاش کرد  گروههای مختلفی را در عراق از بین ببرد، سرکوب مخالفان، اعدام ، مهاجرت اجباری و تبعید از دیگر ابزارهایش بود اما به هدف نرسید. تلاش برای  تحمیل شرایط مورد نظر، می تواند برای کوتاه مدت موفق باشد اما پیامدهای فاجعه باری به دنبال دارد و بیشترین این فجایع نیز برای شهروندان کرد خواهد بود. به صراحت می گویم این کار( همه پرسی) بر ضد منافع شهروندان کرد است. بسیاری از رهبران کرد با من در این زمینه اتفاق نظر دارند و معتقدند این کار فاجعه ای برای کردها خواهد بود اما این افراد نمی توانند آرای خود را علنی کنند. یک رهبر واقعی به شهروندان خود واقعیت را می گوید اگر چه واقعیت درد آور باشد.

هرگز اجازه تحقق نتایج همه‌پرسی غیرقانونی را نخواهیم داد

خبرنگار پرسید موضع دولت عراق در روز بیست و ششم سپتامبر( یک روز پس از برگزاری همه پرسی در کردستان) چه خواهد بود. حیدر العبادی در پاسخ گفت:

« ما به خواسته شهروندانمان اعم از عرب، کرد و ترکمان احترام می گذاریم. اما هرگز اجازه نخواهیم داد نتایج مورد نظر یک همه پرسی غیر قانونی که با تهدید سلاح برگزار شده است محقق شود حتی اگر این موضوع ، موضوعی باشد که به کردستان ارتباط دارد. پیش از این و در سال دو هزار و پنج نیز در پی برگزاری همه پرسی استقلال کردستان بودند اما چیزی حاصل نشد. در این زمینه باید جهت گیری ها به سمت گفتگو باشد. این همه پرسی هیچ دستاوردی برایشان به دنبال نخواهد داشت.»

نه فقط عراق بلکه منطقه و جهان پس از سرکوب تروریسم اوضاع بهتری خواهند داشت

 در ادامه این گفتگوی خبرنگار از العبادی پرسید به زودی سفری به آمریکا خواهید داشت، مهم ترین پرونده هایی که در این سفر با رئیس جمهوری آمریکا بررسی خواهید کرد چیست؟  وی در در پاسخ گفت: درست است، برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، راهی نیویورک خواهم شد. به نظر می رسد این سفر دو یا سه روزه فرصت کوتاهی است تا در آن با حدود سی تن از رهبران جهان دیدار کنم. عراق در حال حاضر به برخی مسائل نیازمند است، اولین آن ثبات و  امنیت در مناطقی است که آزاد کرده ایم. ما در این زمینه مشکلات اقتصادی و مالی داریم و نیازمند به کمک هستیم. این کمک فقط برای مناطق آزاد شده نیست بلکه تمامی مناطق عراق در جنگی که به راه افتاد ضربه خورد. شهدا ومجروحان زیادی دادیم، بسیاری از استان ها با تلاش و کوشش و با امکاناتی که در اختیار داشتند در این جنگ سهیم شدند در نتیجه روند توسعه در این مناطق نیازمند حمایت های جدید است. بر اساس اولویت ها، آن مناطقی که ویرانی بیشتری دارند در اولویت هستند و مناطقی که خرابی کمتری دارند باید در حد نیاز به آنها توجه شود. ما در این زمینه نیازمند موضع بین المللی هستیم، خواسته ما از جهانیان این است که به این موضوع توجه داشته باشند. عراق می خواهد الگویی برای دیگران باشد، این کشور تروریسم را مقهور کرد، سرزمینش را آزاد کرد، نه تنها عراق بلکه تمام منطقه و تمام جهان پس از سرکوب تروریسم اوضاع بهتری خواهند داشت. شرایطی که عراق تجربه کرد شرایطی است که می تواند برای هر کشوری که با خطر تروریسم روبروست به وجود بیاید در نتیجه موفقیت عراق در این زمینه موفقیت همگان است.یکی از محورهای اصلی در سفر نیویورک همین مسئله خواهد بود.

اجماعی جهانی درباره حق حاکمیت عراق و مخالفت با همه‌پرسی وجود دارد

وی گفت: در این سفر تمرکز اساسی ما به اوضاع عراق خواهد بود و به حمد الله تا الان در این زمینه موفق هم بوده ایم زیرا امروز عراق مورد توجه و اهتمام دیگران است. می دانید مقاماتی از دیگر کشورها از عراق دیدن کردند  و حتی در زمینه  برگزاری همه پرسی در کردستان نیز شاهد بودید که اجماع جهانی با عراق، وحدت عراق، حق حاکمیت عراق و در مخالفت با همه پرسی بوده است. قدرت کشور به سود همگان و ضعف آن به زیان همگان است. اگر در پی منازعه با جهان باشیم شاهد کمک های جهانی نیستیم ولی وقتی با جهان همکاری داریم شاهد حمایت همگان هستیم. وقتی در زمان جنگ به همکاری هایمان با جهان ادامه دادیم جهان نیز به ما کمک کرد اما اگر رویکر ما رویکرد مخالف بود چنین حمایتی را شاهد نبودیم. امروز هم می توانیم با جهان همکاری کنیم و هدف اساسی سفر ما به نیویورک نیز همین است. هدف دوم ما این است که ما در آستانه مرحله دیگری در کشور قرار داریم، زیرا در آستانه رسیدن به مرحله بازسازی کشوریم. برای مجموعه ای از اصلاحات و تداوم مبارزه با تروریسم  در کشور تصمیم گیری شده است. تروریسم هم تنها منحصر به عراق نیست بلکه درکل منطقه وجود دارد.

داعش در هر مکانی تحت پیگرد قرار خواهد گرفت

نخست وزیر عراق اضافه کرد: پیش نویس قانونی را برای ارسال به شورای امنیت سازمان ملل متحد در دست بررسی داریم که ممکن است تا شش ماه دیگر نهایی شود. به موجب این قانون داعش در هر مکانی تحت پیگرد قرار خواهد گرفت. ما می خواهیم با حفظ حاکمیت عراق، در کشور یک تیم بین المللی قضایی تشکیل شود که ماموریتش انجام تحقیقات بین المللی درباره اعضای داعش و جمع آوری اسناد در این زمینه است، اینکه این افراد  از کجا، به چه شیوه ای، با چه نوع کمک هایی وارد عراق شده اند و چه تابعیتی دارند؟ در ادامه بر اساس تصمیم شورای امنیت سازمان ملل متحد تمامی این افراد تحت پیگرد قرار  می گیرند. این اتفاق، برای عراقی که بسیاری از شهروندانش را در نبرد با این گروه از دست داده است بسیار مهم است. میلیونها نفر در کشور آواره شده اند، زیرساخت ها ویران شد و به طور کلی آنچه رخ داد برای ما فاجعه بود.  ما خواستار قطعنامه ای از شورای امنیت هستیم و به خواست خدا طرحی در این زمینه به شورای امنیت ارائه خواهد شد. روز گذشته هم در طرح مورد نظر ما اصلاحاتی انجام شد و زمینه برای ارسال چنین طرحی به شورای امنیت فراهم است. این موضوع یکی از دلایل تمرکز اساسی ما به مبارزه با تروریسم و پیگرد تروریست هاست. شاهد بودیدآنچه را که تروریست ها در استان ذی قار انجام داده اند اقدام بزدلانه ای بود. همین اتفاقات در لندن، پاریس ، آلمان ، ترکیه، پاکستان، افغانستان، سوریه، عربستان و دیگر مناطق هم مشاهده می شود. اقداماتی بزدلانه برای کشتار شهروندان بی گناه، تروریست ها متوجه منطقه ما شده اند تا چنین وانمود کنند که اهل سنت در پشت اقدامات خرابکارانه آنهاست اما در این زمینه هرگز موفقیتی نخواهند داشت. امروز ما شاهد عملیات قهرمانانه نیروهایمان در غرب استان الانبار و در منطقه عکاشات بودیم، این عملیات می تواند صادقانه ترین پاسخ به اقدام تروریستی ذی قار باشد.

تمام تلاش‌ها بر این است که انتخابات پارلمانی به موقع برگزار شود

نخست وزیر عراق درباره انتخابات پارلمانی آینده که برخی از سیاستمداران در برگزاری آن تردید کرده اند، گفت:« واقعیت میدانی در عراق این است که تمام تلاش ها برای آن است که این انتخابات به موقع برگزار شود. من نیز از نظر قانونی ملزم به برگزاری به موقع انتخابات هستم و سخنم این است که چنین خواهیم کرد. تنها مشکلی که در پارلمان وجود دارد تشکیل کمیسیون جدید مستقل انتخابات است و باید این مشکل حل شود نه آنکه در این زمینه وارد مجادلات و اختلافات شویم. نگرانی ما این است که برخی خواهان تداوم این مشکل هستند تا در کشور انتخابات برگزار نشود. حتی ممکن است برخی به طور  علنی هم در این باره سخن بگویند، چنین افرادی اگر تمام توطئه علیه کشور نباشند بخشی از ئوطئه هستند. بسیاری از سیاستمداران در کشور این نگرانی را دارند که  اگر انتخابات پارلمانی به موقع برگزار شود ممکن است  بازنده انتخابات باشند، این رویکرد در کشور وجود دارد، این طیف در پی تاخیر زمان برگزاری انتخابات هستند. من به صراحت به این سیاستمداران می گویم، برادران خود را با خواسته ملت هماهنگ سازید. باید همراه با هموطنان حرکت کنیم. شهروندان خواستار تغییرند، خواستار ترویج تعصبات مذهبی نیستند، خواستار درگیری های مذهبی و قومی نیستند، اما برخی از این سیاستمداران بر خلاف خواست مردم حرکت کردند و این روند مورد  پذیرش نیست. از نظر قانون اساسی تاخیر در برگزاری انتخابات مجاز نیست.ما متعهد به اجرای به موقع انتخابات هستیم و به خواست خدا این کار را انجام می دهیم.

امسال تمام اراضی عراق از دست داعش آزاد می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حیدر العبادی در ابتدای این گفتگو در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه گفته می شود دولت شما امسال تمام اراضی عراق را از دست داعش آزاد می کند، ابراز داشت:« این موضوع هم خواسته ما و هم در توان ماست. این هدف با توجه به عملیات این روزها یعنی عملیات آزادسازی تلعفر،  شدنی است و به خواست خدا توان آن را داریم که امسال تمامی اراضی کشور را آزاد سازیم و اهتماممان را برای تامین امنیت مرزهای عراق با سوریه بگذاریم. برای آنکه بتوانیم مرز مشترک را امن سازیم باید با دولت سوریه همکاری کنیم، خواستار استقرار نیروهای ارتش در دو سوی مرز شدیم، دولت عراق با دولت سوریه در این زمینه تعامل خواهد داشت اما در امور سوریه مداخله نخواهد کرد زیرا این مردم سوریه هستند که درباره ساختار دولتشان تصمیم گیری می کنند. در حال حاضر سوریه دارای دولت و ارتش است و ما با دولت فعلی برای تامین امنیت مرزها همکاری می کنیم و به خواست خدا در آینده نزدیک مرزها به صورت عادی برای تردد شهروندان و حمل و نقل کالا میان دو کشور گشوده خواهد شد.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان