arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۸۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۰۷ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۰

گوهر خیر اندیش و خداحافظی از دنیای سینما

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گاهی افراد مشهور،مهمترین  حرفهای خود را در رسانه ها و در نشریاتی مطرح می کنند که کمتر دیده می شوند حالا گوهر خیر اندیش در مصاحبه خود با یک نشریه با موضوع سلامت از خداحافظی خود با دنیای سینما سخن گفته است .

گوهر خیر اندیش در یکی از شماره های نشریه همشهری تندرستی گفته :خستگی و دلزدگی باعث فرسودگی اوشده وقصد خداحافظی از دنیای سینما را دارد.

 اگر ماجرای خداحافظی خانم خیر اندیش از دنیای بازیگری جدی باشد او دراین مدت اخیر پس از بازیگرانی چون کتایون ریاحی ،شهاب حسینی و....جدید ترین بازیگرمطرحی است که قصد خداحافظی از سینما رادارد. همین چند وقت پیش بود که خانم کتایون ریاحی که مدتها قبل از بازیگری خداحافظی کرده بود در جشن دنیای تصویر در سخنانی عنوان کرد که به نظرش زمان مناسبی خداحافظی کرده واز این کار پشیمان نیست .سختی های دنیای بازیگری زده است .
 گوهر خیر اندیش در گفت وگوبا هفته نامه همشهری تندرستی گفته : در تمام دنیا همه هشت ساعت کار می کنند اما ما درایران 18- 19ساعت کار می کنیم .بی خوابی یکی از بدترین مشکلات حرفه بازیگری است . خستگی باعث دلزدگی از کارم می شود . فرسوده شده ام .همین روزها از بازیگری خداحافظی می کنم .
 
 اما در سینمای ایران پیش از این سابقه داشته است که بازیگرانی معتبر از دنیای سینما خداحافظی کنند . درسینمای پیش از انقلاب یکی از هنر پیشه های مشهور آذر شيوا بودد كه به اعتراض ابتذال سينما، آدامس‌فروشي كرد . بازیگری که همین چند روز پیش کیومرث پور احمد از او ذکر خیری کرد و بهرام بیضایی در طول سالهای اخیر بارها از او نام برده است .
 
 /حقایقی درباره گوهر خیر اندیش/

اما خانم گوهر خیر اندیش از بازیگرانی است که همانطور که خودش در مصاحبه هایش گفته نقشهايش را با وسواس انتخاب ميکند. اگر از نقش خوشش نيايد، بعيد است قراردادي ببندد و شروع به کار کند. بنابراين نقشها به انتخاب خود اوست، همه آنها را دوست دارد. همواره به دنبال نقشهايي در چالش باشد; نقشهايي را که حسهاي درونيشان برايش سختتر است و لايه زيرين بيشتري در خود دارد.گوهر خير انديش ازهنرپيشه هاي زن سينماي ايران است اگرچه مثل خيلي ها نه دردورا ن جواني و نه در حال حاضر ستاره نشد اما هرگاه بر پرده سينما يا صفحه تلويزيون ديده مي شود اطمينان خاطري به بيننده مي دهد که فيلم را تا انتها ببيند و مطمئن باشد فيلم هرچه باشد بازي دلنشين اين هنرپيشه را دارد يا مادري است دلسوز يا زن رنجديده اي است و يا شخصيت متفاوتي دارد که قبلا نديده ايم.البته در تمام اين ها بازي او داراي طنزي مخصوص به خود است حتي در بدترين شرايط هم خنده به لب مي آورد.
/بازیگر شیرازی سینما/
 
  گوهر خیر اندیش در سال 1333 در شيراز متولد شده و فعاليت هنري اش را از سال 1349 با گروه تئاتري در استان فارس شروع کرده است.خيرانديش بازيگر تئاتر است و از عرصه نمايش وارد سينما شده بنابراين بسياري از تواناييهايش در عرصه سينما بي ارتباط با فعاليتش در حوزه بازيگري تئاتر نييست همچنانکه گفته است دلمشغولي واقعي خود را نمايش مي داند. گوهر خيرانديش هميشه در نقش هاي متفاوت ظاهرشده و خودش نيز اين امر رادر مصاحبه هایش  يک ويژگي دانسته است .در جايي ديگر عنوان کرده که هميشه سعي داشته تمام نقش هايش شبيه به هم نباشند. نمونه اش فيلمهايي هستند که همچنان دريادها مانده اند و از ديد منتقدان هم دور نمانده اند. هم مورد تقدير درجشنواره ها قرار گرفت و اين جوايز خود شاهد ي براين مدعا است. او هميشه معتقد بوده است هر بازيگري در پذيرش نقش جديد اين استرس و دلهره را دارد که نکند مقبول جامعه و مردم قرار نگيرد و حتي گاهي تصوير مثبت نقشهاي قبلي را نيز کمرنگ کند. "ولي خود او گفته از آنجايي که مردم ما واقعا به من محبت دارند، در هر نقشي مرا ميپذيرند، در حقيقت عادت کردند به اين که خيرانديش هميشه متفاوت بازي کند.
 /منتقدی که شگفت زده نشد/
 جالب است بدانید  يکي از منتقدان سینما  وقتي شب اول سريال اشک ها و لبخندها پخش شد، به خیر اندیش زنگ زده  و گفتته بود ما که شگفت زده نشديم; چون زماني شگفت زده ميشويم که تو متفاوت نباشي. اين توقع را در ما به وجود آوردي که هميشه متفاوت بازي کني و اين بهترين تعريفي بود که تا آن زمان از دوستان منتقدش شنيده بود.او در سریال اشکها ولبخندهادر نقش زنی  با هيبت ظاهري و رفتار مردگونه و کمي خشن ظاهر شده بود  نقش زني که گرايش بيشتري به کارهاي سخت و زمخت دارد . نقشی را که تاکنون ارائه نکرده بود و حتی خوداو در جامعه نيز نمونه آن را نديده بود تا بتواند يک الگوي آشنا باشد.

 /از قدسی میوه ممنوعه تا شمسی پلنگ/

 " البته خودش هم بارها گفته متفاوت بودن نقش ها  از انگيزه هاي مهم او در پذيرفتن آنهاست; از شخصيت زن عامي و دردمند تا قدسي،زن مومن و محجبه در سريال ميوه ممنوعه تا شمسي پلنگ. بسياري مواقع کارگردان و نويسنده براساس توانمندي و شناخت از بازيگر نقشي را براي ي هنرپيشه درنظر مي گيرند و گوهر خيرانديش هم يکي از همان بازيگرهاست.او در گفتگويي درباره همکاری باحسن فتحی مي کند: "بالطبع نزديکترين بازيگري که آقاي فتحي در ارتباط با نقش شمسي پلنگ ميتوانست برگزيند، من بودم. ايشان صرفا براساس سابقه همکاري قبلي و آشنايي دست به انتخاب بازيگر نميزند. پس از اين که من براي اين کاراکتر انتخاب شدم، نويسندگان به نوشتن اين نقش پرداختند. در واقع اين نقش براساس شناختي که نويسندگان از نوع بازي من داشتند، نوشته شد.
 
 /حضور دربیش از 40فیلم وهفت سریال/
 
 حضور دربیش ازچهل فیلم سينمايي و هفت مجموعه تلويزيوني و ايفاي خوب نقش ها يش به ما مي گويد او توانايي هايش را خرج مديومي خاص نمي کند درهر کدام از حوزه ها که بازي ميکند،تلاش دارد تا نقشش را به شکل باورپذيري به تماشاگر ارايه کند.
 
 /همه جوایز خیر اندیش/

  ." ديپلم افتخار بهترين بازيگر براي فيلم هاي زير بامهاي شهر،مدرسه پيرمردها، روز باشکوه،چهره و ارتفاع پست، تنديس بهترين بازيگر نقش دوم زن براي دنياو واکنش پنجم سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول زن براي رسم عاشق کشي از بيست و دومين جشنواره بين المللي فيلم فجر بهمن 1382 بخشي از جوايز و افتخارات اين هنرپيشه دوست داشتني سينماي ايران است.بازيگري که مهمترين ويژگي آن مقبوليتش درميان نسل هاي مختلف از نوجوانان و جوانان تا ميانسالان و نسل قديمي تر ايراني هاست.
 
 /قهقه زدن اجباری در هنگام فوت بستگان/

گوهر خیر اندیش همیشه روایتهای متفاوتی از سختی های بازی گری اش گفته  . او مثلا در یکی از مصاحبه های اخیرش گفته :در موقعیتهایی که همسرم رااز دست داده بودم مادرم فوت کرده بود و فرزندم در بیمارستان بستری بود مجبور بودم در یک فیلم قهقهه بزنم . من به عنوان بازیگر باید فشار زیادی روی خودم می آوردم تا همه آن مشکلات را فراموش کنم وبخندم . گاهی پر از شادی هستی و در فیلم برای مرگ کسی گریه کنی ...همه اینها را باید طوری انجام بدهیم که باور پذیر باشیم .

/سریال روزی روزگاری و ماجرای جراحی شدن خیر اندیش/
 
مصائب بازیگری خانم خیر اندیش تنها این مواردی که ذکر شد نبوده اسیت . او خودش گفته در ر زمان سریال روزی روزگاری باید ما بالباسهای شلیته ای زیر باران راه می رفتیم .وقتی پلان تمام می شد تمام پلانهای خیسمان درسرما یخ زده شده بود . آنجا برای کلیه من مشکل به وجود آمد ومجبور شدم جراحی انجام دهم .

 /ماجرای آسیب دیدن مهره های کمر دریک کار/

 سال گذشته بود که خبر جراحی کمر گوهر خیراندیش روی خروجی خبرگزاری‌های مختلف قرار گرفت. خوداو درباره جراحی کمرش گفته : «سر یکی از کارها بودم که افتادم و دوازدهمین مهره کمرم آسیب دید. مدت زیادی یک نیم‌تنه فلزی تنم بود و پزشکان اعلام کرده بودند عمل بسیار سختی باید انجام دهم. باید قفسه‌ سینه‌ام را باز کنند و مهره‌ام را ترمیم کنند. این عمل سنگین بود، برای همین ترجیح دادم راه حل دیگری پیدا کنم. رفتم آمریکا و آنها با یک عمل چند دقیقه‌ای مهره‌ام را فیکس کردند تا مشکل نخاعی برایم به‌وجود نیاید. الان هم حالم خیلی خوب است .»
 
 /در حسرت گاز زدن بستنی روی نیمکت پارک/

  علاوه بر مشکلات و بیماری‌های جسمی، مشکلات روحی هم برای بازیگرانی چون خانم خیر اندیش  پیش می‌آید. خود او دراین باره گفته : «از درد قلب، کلیه و معده که بگذریم، گاهی دوست دارم واقعا تنها باشم، در خیابان راه بروم، روی نیمکت‌ پارک بنشینم و بستنی‌ام را گاز بزنم اما متأسفانه به دلیل شغلی که داریم این امکان برای ما وجود ندارد. ما نمی‌توانیم خلوتی که حق انسان‌هاست را داشته باشیم و این آزاردهنده است.

* روزنامه تماشا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
0
32
سختيهاي بازيگري ، مشكلات ، مشكلات ، مشكلات اگر اينهمه دردسر براي هنرمندان ما و از آنطرف اينهمه بي اهميتي مسئولان هنر نشناس نبود: اينطور شاهد خداحافظي و يا عزلت نشيني يا حتي در مواردي دردناك نظير شادروان پروين سليماني شاهد دق مرگ شدن هنرمندان طراز اول كشور نبوديم واقعا به ياد اين شعر دردآور افتادم:
هنر خار شد جادويي ارجمند/نهان راستي آشكارا گزند
خانم گوهر خيرانديش تا ابد در قلب ما محبوب مي ماند.سريال آيينه را هيچوقت فراموش نميكنم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
0
27
درود بر او بازیگری توانا بود
نظرات بینندگان