arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۷۵۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۹ - ۰۶ مهر ۱۳۹۶

لاوروف: توافق فراگیر رژیم حقوقی خزر اولویت کشورهای ساحلی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که همراه با ایران، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان به عنوان پنج کشور ساحلی خزر، کسب توافق فراگیر برای این دریا را در دستور کار و اولویت دارند.
 
به گزارش انتخاب، در پیام لاوروف که روز پنجشنبه در نشست رسانه ای پنج کشور کناره خزر از جمله جمهوری اسلامی ایران در شهر آستراخان روسیه خوانده شد، آمده است: در بیانیه نشست سه سال پیش سران کشورهای ساحلی، هدف نهایی امضای کنوانسیون حقوقی خزر در اجلاس پیش رو اعلام شده است.
 
لاوروف: توافق فراگیر رژیم حقوقی خزر اولویت کشورهای ساحلی است 

وی در پیام خود افزوده است: چنین قرارداد بین المللی زیر بنای محکمی برای همکاری کشورهای کناره خزر در عرصه های مختلف خواهد شد و همچنین به تامین امنیت منطقه ای و گسترش همکاری ها کمک خواهد کرد و رسیدن به آن در اولویت قرار دارد.

وزیر خارجه روسیه در پایان پیام خود تاکید کرده است: یکی از ابزارهای مهم تحکیم فضای حسن همجواری و اعتماد به همکاری در خزر، گفت وگو در عرصه اطلاع رسانی است که امیدواریم این رویکرد در فضای سازنده و عملگرایانه انجام گیرد و به پیدایش دیدگاههای نو کمک کند.

هیاتی از خبرنگاران استان گیلان و گلستان و همچنین علیرضا شیروی معاون امور خبرنگاران خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست دو روزه شرکت دارند.

همچنین در نشست تخصصی رسانه ای خزر که امروز صبح برگزار شد، راهکارهای همگرایی رسانه ها برای بازتاب همکاری ها و مذاکرات پنج کشور ساحلی برای تعیین رژیم حقوقی خزر بررسی شد.

نمایندگان رسانه ای از ایران، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان در این نشست دیدگاههای خود را برای خزر به عنوان میراث مشترک زیست بوم پنج کشور اعلام کردند.

بازتاب برنامه ها و مذاکرات انجام شده برای رسیدن کشورهای ساحلی به هدف تعیین رژیم حقوقی دریای خزر، حفظ محیط زیست و همکاری رسانه ها برای گسترش روابط دو و چند جانبه بر پایه این دریا از محورهای مورد توجه نشست اعلام شد.

دریای خزر که افزون بر موقعیت حساس راهبردی و ارتباطی بین کشورهای ساحلی و همچنین زیست محیطی به عنوان بزرگترین دریاچه کره زمین بیش از 1200 کیلومتر طول و 320 کیلومتر پهنه میانگین دارد، بر پایه پژوهش های انجام شده از حدود 50‌ میلیارد بشکه نفت و 257 تریلیون فوت ‌مکعب گاز طبیعی برخوردار است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان