arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۷۶۹۸
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۲۰ - ۰۷ مهر ۱۳۹۶

رئیس کمیسیون اروپا: پیشرفت در مذاکرات برگزیت نیازمند معجزه است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
'ژان کلود یونکر' رئیس کمیسیون اروپا روز جمعه در اظهاراتی، ضمن انتقاد از روند کند مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا گفت که پیشرفت در این زمینه، نیازمند 'معجزه' است.

به گزارش انتخاب، یونکر که برای شرکت در نشستی در استونی به سر می‌برد، در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: تا پایان ماه اکتبر(مهر- آبان) پیشرفت کافی در مذاکرات برگزیت صورت نخواهند گرفت مگر اینکه معجزه‌ای رخ دهد.
 
رئیس کمیسیون اروپا: پیشرفت در مذاکرات برگزیت نیازمند معجزه است 
 منابع انگلیسی می‌گویند که اظهارات بدبینانه رئیس کمیسیون اروپا، احتمال آغاز گفت‌وگو در رابطه با همکاری‌های تجاری میان طرفین را دست‌کم تا یک ماه آینده منتفی کرد.
 
اتحادیه اروپا اصرار دارد که تا پیش از توافق در رابطه با هزینه تعهدات مالی انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا، وضعیت حقوق شهروندان اروپایی ساکن انگلیس و آینده مرزی دوایرلند در دوره پسا برگزیت، حاضر به گفت‌وگو در رابطه با همکاری‌های تجاری با انگلیس نخواهد بود.
 
'ترزا می' نخست‌وزیر انگلیس هفته گذشته به امید خروج از بن‌بست در مذاکرات برگزیت، طی اظهاراتی در فلورانس ایتالیا بر پایبندی کشورش به پرداخت صورتحساب برگزیت و حمایت از حقوق شهروندان اروپایی تأکید کرد.
 
همچنین میشل بارنیه' مذاکره‌کننده ارشد برگزیت از سوی کمیسیون اروپا گفت که طرح پیشنهادی نخست‌وزیر انگلیس به معنای حل مسائل مورد اختلاف طرفین نیست و تا زمانی که این اختلافات حل‌وفصل نشود، امکان گفت‌وگو در رابطه با آینده روابط تجاری وجود ندارد.
 
وی به مذاکره‌کنندگان انگلیسی تأکید کرد که اظهارات ترزا می‌بایستی به عمل تبدیل شود.
 
بارنیه همچنین روز گذشته پس از پایان چهارمین دور مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، اعلام کرد که هنوز پیشرفت کافی در مسائل مورد اختلاف طرفین صورت نگرفته است.
مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رسماً از ماه ژوئن گذشته آغاز شد اما طرف اروپایی نسبت به پیشرفت مذاکرات اظهار نارضایتی می‌کند.
 
دونالد توسک رئیس شورای اروپا نیز که سه‌شنبه گذشته برای دیدار با ترزا می به لندن سفرکرده بود در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: انگلیس و اتحادیه اروپا در جریان مذاکرات برگزیت با جدیت تلاش می‌کنند، اما اگر امروز از من در رابطه با پیشرفت مذاکرات برگزیت سؤال کنید - یا اعضای اتحادیه اروپا بپرسند - می‌گویم که هنوز پیشرفت کافی صورت نگرفته است.
 
وی افزود: هرگز هیچ‌کس به من نخواهد گفت که برگزیت اتفاق خوبی است، همان‌طور که گفتم برگزیت یعنی مهار میزان خسارت و دیدگاه من دراین‌باره تغییر نکرده است.
 
روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ماه مارس گذشته (2017) با ارسال نامه نخست‌وزیر انگلیس به «توسک» رئیس شورای اروپا آغاز شد و بدنبال آن نخستین دور مذاکرات برگزیت در ماه ژوئن برگزار شد.
 
انگلیس دو سال فرصت خواهد داشت تا بر سر چگونگی روابطش با اروپا پس از خروج از اتحادیه اروپا، مذاکره کند و این مدت موظف خواهد بود تا به‌طور کامل به تعهداتش در چارچوب عضویت در این نهاد اروپایی، عمل کند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان