arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۷۷۹۹
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۴ - ۰۸ مهر ۱۳۹۶

مجید انصاری: برخی روضه‌های سخیف سر هم می‌کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جماران نوشت: انصاری با اشاره به تلاش‌های امام برای خرافه‌زدایی از ساحت کربلا و عاشورا، گفت: متأسفانه برخی برای خودنمایی یا برای اشک گرفتن بی‌جا و مجلس‌آرایی یکسری اشعار بی‌محتوا و روضه‌های سخیف سر هم می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری در مورد بهترین روش تبلیغ قیام امام حسین (ع) اظهار کرد: به نظر من گویندگان و مرثیه سرایان و هر کس دستی به تریبون، فضای مجازی و حقیقی و نوشتاری دارد، باید با شفافیت اهداف نهضت کربلا و عاشورا را بیان کند که خوشبختانه این اهداف در سخنرانی ها، خطبه ها و فرمایشات خود امام حسین (ع) به وضوح هست.

عضو مجمع روحانیون مبارز افزود: همچنین بعد از روز عاشورا تا بازگشت اسیران کربلا در سخنان یاران، اصحاب و همراهانشان، خصوصا سخنرانی ها و خطبه های حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) می توان این آرمان ها و اهداف را پیگیری کرد. اینها آرمان ها و اهداف بلند انسانی است که کهنه شدنی نیست؛ برای همیشه تاریخ، همه مردم و همه عصرها و نسل ها است.

وی تصریح کرد: مسأله ظلم ستیزی زمان و مکان نمی شناسد. مسأله کرامت انسانی و اخلاق زمان و مکان نمی شناسد. آزادگی و آزاد اندیشی زمان و مکان نمی شناسد. اینها ارزش هایی است که اتفاقا جهان امروز ما تشنه آن هست و به شدت از کمبود فضائل و ارزش های عاشورا رنج می برد. علی رغم اینکه جامعه ما حسینی و عاشق امام حسین (ع) است، در درون جامعه فاصله زیادی با ارزش های والای کربلا و ارزش های عاشورایی داریم. باید این کاستی ها و آسیب ها از مجالس امام حسین (ع) درمان شود.

انصاری در پاسخ به سؤالی در مورد زوائدی که به عزاداری امام حسین (ع) اضافه شده گفت: متأسفانه پیرایه هایی که به نهضت عاشورا بسته شده اختصاص به سال های اخیر ندارد؛ در طول تاریخ تشیع بوده است. ما می بینیم که شهید مطهری در حماسه حسینی به شدت این مسأله را نقد کرده و دیگر بزرگان نیز انتقادهایی به این قضیه داشته اند. حضرت امام (س) تلاش زیادی داشتند که از ساحت کربلا و عاشورا خرافه زدایی کنند و این حادثه را از یک حادثه صرفا عاطفی و یک بروز ظاهری خارج کنند و به عمق و پیام حادثه ببرند و بردند. در پرتو همین حرکت، امام توانستند از ظرفیت کربلا و نهضت عاشورا انقلاب اسلامی را شکل دهند و پیروز کنند. در دفاع مقدس نیز از همین ظرفیت استفاده کردیم و توانستیم 8 سال در برابر تجاوز و ظلم جهانی بایستیم.

وی تأکید کرد: جوان های ما امروز نیاز به ارزش ها و شعارهای جوان های کربلا دارند. متأسفانه برخی ها برای خودنمایی یا برای اشک گرفتن بی جا و مجلس آرایی یک سری اشعار بی محتوا و روضه های سخیف سر هم می کنند؛ صرفا برای اینکه تحریک عاطفه و احساسات کنند. بعضی از شاعران به جای اینکه به محتوای نهضت عاشورا بپردازند و پیام های این نهضت را منعکس کنند به ترسیم چشم، ابرو، خال و قد و بالای امام حسین (ع)، ابوالفضل (ع) و علی اکبر (ع) اکتفا می کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اینها چیزهایی نبود که عاشورا به خاطرش شکل گرفته است؛ علی اکبر (ع) و ابوالفضل (ع) برای نشان دادن چشم و ابرو و قد و بالا به کربلا نیامدند. ابوالفضل (ع) را باید در شعار حماسی او شناخت که « والله اِن قَطعتم یَمینی انی احامی ابداً عَن دینی»؛ علی اکبر را باید در کلام بلندش شناخت که در پاسخ به پدرش فرمود «اگر ما بر حق هستیم از مرگ نمی ترسیم». به هر حال عاشورا و کربلا پر از حماسه است. تبدیل کردن این حماسه به خرافه ظلم بزرگی به عاشورا است.
نظرات بینندگان