arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۷۹۹۶
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۸ - ۱۰ مهر ۱۳۹۶
«انتخاب» بررسی می کند؛

اتمام حجت اخیر نجفی با مدیران شهرداری چه معنایی دارد؟ / آیا مدیران برجای مانده از دوران قالیباف حاضر به تبعیت از دستورات شهردار جدید نیستند؟ / معضل اقلیم های خودمختار در شهرداری تهران

اتمام حجت شهردار تهران با مدیران شهری درباره بخشنامه منع صدور هولوگرام، نشان از جدیت مدیریت جدید برای مبارزه با فساد و شفاف سازی دارد. با این حال شهردار تهران در این مسیر به همراهی مجموعه و مدیران شهرداری نیاز دارد، اما باقی ماندن تعداد زیادی از مدیران قالیباف، دستیابی به هدف را مشکل و دشوار کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اتمام حجت اخیر نجفی با مدیران شهرداری چه معنایی دارد؟ / آیا مدیران برجای مانده از دوران قالیباف حاضر به تبعیت از دستورات شهردار جدید نیستند؟ / معضل اقلیم های خودمختار در شهرداری تهران

اتمام حجت شهردار تهران با مدیران شهری درباره بخشنامه منع صدور هولوگرام، نشان از جدیت مدیریت جدید برای مبارزه با فساد و شفاف سازی دارد. با این حال شهردار تهران در این مسیر به همراهی مجموعه و مدیران شهرداری نیاز دارد، اما باقی ماندن تعداد زیادی از مدیران قالیباف، دستیابی به هدف را مشکل و دشوار کرده است.

به گزارش سرویس شهری «انتخاب»، شهردار تهران در نشست فصلی با مدیران شهرداری بخشنامه توقف صدور هولوگرام را «ناموس» شهرداری اعلام کرد و در یک اولتیماتوم جدی تاکید کرد: " حتی یک مورد تخلف از این بخشنامه منجر به عزل می‌شود و این اتمام حجت من است."

این سخنان شهردار تهران در نخستین جلسه با مدیران مجموعه کنونی شهردار تهران، از چند جهت قابل بررسی است. نخست اینکه نجفی نسبت به اجرای بخشنامه جدی و مصمم است و قصد مبارزه با فساد سازمان یافته شهرداری تهران که میراث باقی مانده از مدیریت گذشته است، را دارد، از این رو نسبت به اجرای بخشنامه تاکید دارد و نکته دیگر اینکه بدنه اجرایی شهرداری تهران که مدیران منصوب قالیباف هستند، تبعیتی از بخشنامه ابلاغی ندارد و این اظهار نظر از موضع اقتدار شهردار نیست.

در حال حاضر روند تغییرات مدیران در شهرداری تهران بسیار کند است و هنوز مدیران مدیریت گذشته در سازمانها و مناطق شهرداری تهران تصمیم گیر هستند. نظارت بر عملکرد این تعداد مدیر قطعا کار سختی است، ازاین رو این شائبه که بدنه موجود تبعیتی از دستورات شهردار جدید تهران نمی کنند، مطرح می شود.

خواسته یا ناخواسته باید بپذیریم که در حال حاضر برخی از مدیران کنونی شهرداری تهران، اقلیم خودمختار خود را دارند. شهردار منطقه يك و معاونانش نمونه بارز این ماجرا است. متاسفانه تخلفات ساخت وساز در این منطقه با وجود دستور کتبی توقف از سوی شورای عالی شهرسازی و معاون جدید معماری و شهرسازی همچنان ادامه دارد.
 
علیخانی: نمی خواهیم امثال شریفی را در مدیریت جدید داشته باشیم

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در تحلیل اظهار نظر شهردار تهران درباره اتمام جحت برای اجرای بخشنامه ممنوعیت صدور هولوگرام و ایجاد شائبه مبنی بر عدم تبعیت مدیران کنونی شهرداری از این بخشنامه ، به خبرنگار «انتخاب» می گوید: در صبحانه کاری هفته اخیر با شهردار تهران به این مسایل پرداخته شد. شورای شهر مسئولیتی در بخش اجرایی ندارد و در انتصابات نیز هیچ دخالتی ندارد، اما با توجه به اینکه باید پاسخگوی مردم باشیم از این رو نسبت به انتصابات بدون موضع گیری اظهارنظر می کنیم.

وی با بیان اینکه نمی توان در یک فرصت کوتاه، تمام مدیران کنونی شهر تهران را تغییر داد، می افزاید: تغییرات صورت گرفته نیز با انتقاداتی همراه است از این رو باید ساز و کار انتخاب مدیران شهر بر اساس چارچوب مشخص باشد و انتصابات سلیقه ای صورت نگیرد زیرا ما نمی خواهیم امثال شریفی را در مدیریت جدید داشته باشیم یا اینکه برای شهر تنها یک نفر تصمیم بگیرد. تصمیمات برای اداره شهر باید با همکاری و تعامل میان شورا و شهرداری صورت گیرد. بدون شک در صورت ایجاد تعامل از بروز مشکلات کاسته خواهد شد.
 
حق شناس: اتمام حجت شهردار با این هدف بود که به مدیران بگوید دستورالعمل را اجرایی کنند

حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز درباره اظهارنظر جدید شهردار تهران برای عزل مدیران و در پاسخ به اینکه آیا عدم رعایت دستوارت ابلاغی از سوی شهردار به دلیل این است که بدنه مدیریت قالیبافی است، به خبرنگار «انتخاب» می گوید: دستورالعمل برای شهردار مهم است از این رو نگران اجرای بخشنامه هستند زیرا فساد موجود در شهرداری ساختارمند شکل گرفته است و باید یک عامل بازدارنده برای مبارزه با این فساد وجود داشته باشد. اتمام حجت شهردار نیز برای این بود که به مدیران بگوید که باید دستورالعمل را اجرایی کنند.

وی معتقد است صحبتهای اخیر شهردار موید نگرانی جدی وی نسبت به اجرای بخشنامه است.
 
امینی: نجفی راه سختی در پیش دارد

امینی نایب رئیس شورای شهر تهران نیز در این باره معتقد است اینکه از مدیران گذشته خواسته شود، اقدامات گذشته شان را انجام ندهند، اقدام دشوار و سختی است. شهردار تهران راه سختی را برای مبارزه با فساد در پیش دارد.

وی به خبرنگار «انتخاب» می گوید: باید به شهردار فرصت داد تا بتواند در زمان مناسب مدیران شایسته ای را انتخاب کنند.

با تمام این اوصاف، بخشنامه توقف صدور هولوگرام که از آن به عنوان بخشنامه ضد فساد یاد می شود، گامی مثبت در جهت شفاف سازی شهرداری تهران است که مورد حمایت اعضای شورای شهر نیز قرار گرفته است، چراکه از دید بسیاری از اعضای شورا صدور هولوگرام ها در مدیریت گذشته به دلیل وجود ساختار معیوب، محلی برای بروز فساد بود به طوری که میلیاردها تومان اعتبار شهر توسط شرکت های کارگزاری بدون چارچوب مشخص جابجا و هزینه می شد.
 
حال گفته اخیر شهردار چه از موضع قدرت باشد چه ضعف، به دلیل تاکید بر اجرای قانون و مبارزه با فساد مالی است که قابل تقدیر است. امید می رود جناب شهردار، در زدودن چهره های غیرهمسو و غیرشفاف سرعت عمل بیشتری نشان دهد. 
نظرات بینندگان