arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۸۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۸ - ۱۰ مهر ۱۳۹۶

مظنونان قتل برادر رهبر کره شمالی امروز دادگاهی می‌شوند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محاکمه دو زن مظنون به قتل «کیم جونگ نام» برادر ناتنی رهبر کره شمالی امروز دوشنبه در دادگاه عالی مالزی آغاز می شود.

به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، «سیتی آسیه» 25 ساله اهل اندونزی و «دوآن تی هوونگ» 28 ساله از ویتنام مظنون به پاشیدن ماده سمی VX به صورت کیم جونگ نام در فرودگاه کوالالامپور هستند. این اتفاق در 13 فوریه 2017 (25 بهمن 1395) رخ داد و برادر رهبر کره شمالی بیست دقیقه بعد درگذشت.
 
این دو زن گفته اند که تصور می کردند در یک برنامه دوربین مخفی بازی می کنند.
 
آنها تنها مظنونان بازداشت شده در پرونده قتل کیم جونگ نام هستند. دستگاه جاسوسی کره جنوبی گفته که این اتفاق بخشی از تلاش های پنج ساله کیم جونگ اون رهبر کره شمالی برای کشتن برادرش بود.
 
پلیس می گوید افرادی از کره شمالی که مظنونان دیگر این پرونده هستند، در روز حمله مالزی را ترک کردند و چند مظنون دیگر نیز طبق یک توافق سیاسی با کره شمالی اجازه یافتند، به کشورشان بازگردند.
 
دو زنی که امروز محاکمه آنها شروع می شود، در صورتی اتهام آنها ثابت شود، با حکم اعدام مواجه می شوند. اما وکلای آنها گفته اند این دو مظنون در دادگاه اعلام بی گناهی خواهند کرد.
 
انتظار می رود این محاکمه دو ماه به طول بینجامد.
 
کیم جونگ نام که 45 یا 46 سال سن داشت، برادر ارشد رهبر کره شمالی بود. وی در سال 2001 سعی کرد با گذرنامه جعلی وارد ژاپن شود اما بازداشت شد. او گفته بود که می خواسته از «دیزنی لند» توکیو دیدن کند. به نظر می رسد که وی همان زمان محبوبیتش را نزد خانواده اش از دست داد.
 
کیم جون نام سال ها در خارج از کشور زندگی می کرد.
 
قتل برادر رهبر کره شمالی باعث تنش هایی در روابط کوالالامپور و پیونگ یانگ شد، به گونه ای که سفرای دو طرف مجبور به بازگشت به کشور خود شدند.
 
بازرسان مالزی براین باورند که پلیس مخفی کره شمالی از فعالیت های کیم جونگ نام در مالزی و همچنین از ترور وی آگاهی داشته اند.
برچسب ها: کره شمالی ، قتل
نظرات بینندگان