arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۸۰۹
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۳ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۰

81 تذکر نمایندگان به دولت در یک روز؛ تبلیغاتی یا واقعی!؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه، رکورد تذکر به دولت را در یک روز شکستند و هشتاد و یک مرتبه درباره مشکلات حوزه انتخابیه خود به دولت تذکر دادند، انبوهی از تذکرات که حتی باعث تعجب خود نمایندگان هم شده بود.

به گزارش «تابناک»، این رکورد بی سابقه در تذکر به دولت، بیش از پیش شائبه تبلیغاتی بودن این تذکرات به قصد جمع آوری آراء مردم در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی را به اذهان افکار عمومی متبادر می کند.

بنابر این گزارش، در ثبت رکورد 81 تذکر به دولت در یک روز، مسائلی همچون مشکلان حوزه های انتخابیه، عدم اجرای مصوبات سفرهای استانی، سهام عدالت و... به چشم می خورد و سوال اینجاست که چطور به یک باره همه این مشکلات در حوزه های انتخابیه سر باز کرده و پس از چهار سال از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی و ناگهان درست چند ماه قبل از آغاز انتخابات دور آینده مجلس، از تریبون مجلس مطرح می شود؟

نکته اینکه این تذکرات بیش از هر مساله دیگر، نگاه بخشی و جزیره ای حاکم بر نمایندگان مجلس شورای اسلامی را تداعی می کند، به ویژه اینکه هر نماینده در مجلس شورای اسلامی نماینده همه مردم ایران تلقی می شود و قاعدتا نگرانی و تلاش برای جذب مجدد آرا، نمایندگان را به بخشی نگری و تذکر مشکلات حوزه های انتخابیه خود ناچار نموده است، مساله ای که اتفاقا هیچ مشکلی را از مشکلات مردم حوزه های انتخابیه را حل نمی کند و اتفاقا این مشکلات در هیاهوی نزاع های سیاسی بین دولت و مجلس به کلی گم و ناپدید می شود، چه اینکه نمایندگان دولت هم معتقدند این حجم تذکر در آستانه انتخابات نه برای حل مشکل مردم که برای مصرف تبلیغاتی و انتخاباتی است و تا حد ممکن به چنین حجم انبوهی توجهی نمی کنند و اگر هم بخواهند توجه کنند پرداختن به این همه تذکر در طول یک روز برای آنان شدنی نیست.  

بر این اساس، نمایندگان مجلس اگر قصد استفاده تبلیغاتی را از این تذکرها نداشته باشند، به راحتی می توانند به هنگام تصویب بودجه و همچنین نظارت بر بودجه و مصرف بودجه در محل های درست خود از طریق دیوان محاسبات کشور اعمال نظارت کنند و راحت تر و سریع تر مطالبات مردم حوزه انتخابیه خود را از دولت درخواست کنند، در این صورت نه شبهه بخشی نگری و نه شبهه تبلیغاتی برای نمایندگان مجلس درست نخواهد شد.

گفتنی است که هیچ تردیدی وجود ندارد که دولت وعده هایی داده که تاکنون به آنان عمل نکرده و در بسیاری از موارد هم نسبت به اطلاع رسانی صحیح در مورد آنها کوتاهی کرده است، مصوباتی را تصویب کرده که آنان را اجرا نکرده و همچنین تبعیضاتی را در رسیدگی به امور شهرهای مختلف خواسته یا ناخواسته اعمال کرده است، اما تذکره انبوه به دولت چاره کار نیست، آن هم درست در ماه های آخر مجلس و در آستانه انتخابات دور آینده.

 به راستی اگر مردم این اقدام نمایندگان را ـ که اگر در جای خود و به مرور در طول دوره نمایندگی اتفاق افتد بسیار موثرتر خواهد بود ـ چشمه ای از فعالیت های انتخاباتی بدانند، می توان به آنها خرده گرفت؟
نظرات بینندگان