arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۸۲۹۶
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۲ - ۱۱ مهر ۱۳۹۶

محتشمی‌پور: انقلاب اسلامی به قیام عاشورا بسیار نزدیک بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر محتشمی پور یکی از بانیان حسینیه دارالزهرا(س) تهران است که در دهه اول محرم امسال نیز همچون سنوات گذشته متولی برگزاری مجالس عزای اباعبدالله الحسین(ع) بود.
 
وی در گفت وگویی با خبرنگار جماران، درباره فلسفه قیام امام حسین(ع) گفت: فلسفه قیام امام، روایت حاکمی را بازگو می کند که تکیه بر اریکه قدرت اسلام زده است و خود را بعنوان خلیفه رسول الله(ص) قلمداد می کند این درحالیست که در عین حال، تیشه به ریشه دین اسلام می زند. حاکمی فاسد، ظالم و ستمگر که بر این اساس حضرت سیدالشهدا(ع) می فرمایند: «وَ عَلَى الاِسْلامِ، السَّلامُ اِذْ قَدْ بُلِیَتِ الاُمَّهُ بِراع مِثْلَ یَزِیدَ، وَ لَقَدْ سَمِعْتُ جَدِّی رَسُولَ اللهِ(صلى الله علیه وآله) یَقُولُ: اَلْخِلافَهُ مُحَرَّمَهٌ عَلى آلِ اَبِی سُفْیانَ» اگر حاکمی همچون یزید بر حکومت تکیه زند دیگر باید فاتحه اسلام را خواند. این فلسفه قیام امام حسین(ع) است که در طول تاریخ نیز همواره ادامه داشته است. زیرا امام حسین(ع) در این هشدار خود، صرفا یزید را نگفتند. بلکه می فرمایند حاکمی مثل یزید هم اگر بخواهد بر اریکه قدرت تکیه زند باید بر علیه او قیام کرد. بدون شک ایشان بر لزوم مبارزه با حاکمانی همچون یزید تاکید داشتند.

عضو مجمع روحانیون مبارز با اشاره به اینکه «امام حسین(ع) اولین اصلاح طلب تاریخ اسلام بود» اظهار داشت: امام حسین(ع) می فرمایند من قیام نکردم برای تفریح و تفرج، بلکه برای اصلاح دین جدم قیام کردم. پس بر این اساس قیام امام حسین(ع) به منظور اصلاح انحرافاتی بود که بعد از پیامبر اکرم(س) بوجود آمد و کاملا با مسیر اسلام و تعالیم پیامبر اکرم(س) زاویه پیدا کرده بود. لذا امام حسین(ع) برای اصلاح انحرافات قیام کردند. پس می توان گفت ایشان اولین اصلاح گر تاریخ اسلام بوده است.

وی در ادامه با مقایسه قیام عاشورا و انقلاب اسلامی ایران گفت: متاسفانه مسلمانان نتوانستند آنگونه که باید مسیر امام حسین(ع) را در طول تاریخ ادامه دهند و در مسیر آن امام حرکت کنند. البته قیام هایی علیه ظلم و ستم و جریانات انحرافی در اسلام صورت گرفته اما آنگونه نبوده است که در چارچوب اهداف امام حسین(ع) باشند بلکه اهداف دیگری را دنبال می کردند. بدون شک می توان گفت تنها انقلابی که در قرن اخیر رخ داد و به رهبری امام خمینی(س) به ثمر نشست انقلاب اسلامی ایران است که بسیار به قیام عاشورا نزدیک بود و اهداف امام حسین(ع) را دنبال می کرد. همگان دیدند که مردم ایران چگونه به ندای رهبرشان لبیک گفتند و علیرغم شهدای زیادی که به نهضت اسلامی تقدیم نمودند این انقلاب را به پیروزی رساندند.

وی در پایان تاکید کرد: تاثیری که شهدا در انقلاب اسلامی گذاشتند در میان اقشار مختلف مردم فوق العاده بوده و موجب شده تا در هر شرایطی، وقتی موقعیتی مشابه دفاع مقدس به وجود می آید جوانان با هر سلیقه ای وارد جبهه ها شوند و باز هم به شهادت رسند.
 
 
نظرات بینندگان