arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۸۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۱ - ۱۲ مهر ۱۳۹۶
با تایید وزیر اقتصاد؛

دستورالعمل اصلاحی نحوه توقف و بازگشایی نمادها ابلاغ شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سازمان بورس و اوراق بهادار پس از تصویب دستورالعمل اصلاحی نحوه توقف و بازگشایی نمادها در هیات مدیره خود و با تایید وزیر اقتصاد، دستورالعمل مذکور را ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت اقتصادی و امور دارایی، مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی روز چهارشنبه، پیش از آغاز جلسه هیات دولت در خصوص اهمیت این دستورالعمل، گفت: از این پس، اصل بر این است که نماد ها در 60 تا 90 دقیقه بازگشایی شوند و در شرایط عادی نمادی بیش از 90 دقیقه متوقف نخواهد بود.

وی اضافه کرد: در عین حال، بر اساس اصلاح برخی مفاد 6 دستور العمل مرتبط با نحوه توقف و بازگشایی نماد های حاضر در بازار سرمایه حداکثر زمان پیش بینی شده برای توقف نماد ها 20 روز است.

کرباسیان ادامه داد: پس از 20 روز توقف نماد، ناشران می توانند تنها 10 روز دیگر درخواست مهلت کنند و پس از گذشت 30 روز توقف نماد امکان پذیر نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که ناشران در 10 روز ابتدایی اطلاعات را افشا نکنند موضوع اعلام عمومی می شود و درخواست مجدد ارسال اطلاعات مالی از سوی سازمان بورس نیز به عموم اعلام خواهد شد.

وی یادآور شد: پس از مدت تعیین شده نماد بازگشایی خواهد شد و اگر ناشری اطلاعات را افشا نکرده باشد از سوی سازمان بورس به فعالان بازار سرمایه اعلام می شود تا در معاملات خود این موضوع را در نظر بگیرند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: در دستور العمل جدید، مگر در مواردی که مشکلات قضایی وجود داشته باشد، نماد بیش از 30 روز بسته نخواهد بود و اختیار داد و ستد در زمان ابهام صورت های مالی به فعالان بازار سرمایه داده شده است.

کرباسیان در پایان تاکید کرد: توسعه شفافیت و ایجاد شرایط مناسب برای نظارت هر چه بیشتر مردمی بر بخش های مختلف اقتصاد سیاستی است که با جدیت در وزارت اقتصاد به دنبال نهادینه سازی آن هستیم .

به گزارش ایرنا، در ماه های گذشته به سبب توقف نمادهای مختلف بورسی و از جمله بانک ها، حجم قابل توجهی از منابع مالی بورس، بلوکه شده و نقدشوندگی سهامداران نیز زیر سوال رفته بود.

فعالان بازار سرمایه براین باورند که با توجه به تعدیل منفی بانک ها، بازگشایی آنها افت قابل توجه شاخص را به دنبال خواهد داشت اما بازگشایی این نمادها، بازار را از بلاتکلیفی چند ماهه خارج می کند.

نمادهای برخی بانک ها به دلیل نبود شفافیت در صورت های مالی و الزام بانک مرکزی برای رعایت استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی «آی.اف.آر.اس» و همچنین برگزار نشدن مجمع متوقف شده بود، که انتقاداتی را به دنبال داشت.

در نهایت نماد 2 بانک زیانده ملت و تجارت سال گذشته بازگشایی شد که با افت قابل توجه شاخص بورس همراه بود، اما هنوز نماد بانک صادرات، به دلیل ابهام در گزارش های مالی و برگزار نشدن مجمع، متوقف است.

کارشناسان بازار سرمایه براین باورند که با توجه به تعدیل منفی این بانک، بازگشایی نماد این بانک، افت قابل توجه شاخص را به دنبال خواهد داشت، اما بازگشایی این نماد، بازار را از بلاتکلیفی چند ماهه خارج خواهد ساخت.

نظرات بینندگان