arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۸۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۸ - ۱۲ مهر ۱۳۹۶

موج جدید درخواست‌ها برای برکناری وزیر خارجه انگلیس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شماری از نمایندگان پارلمان انگلیس ضمن انتقاد از سخنان وزیر امور خارجه این کشور مبنی بر اینکه شکوفایی اقتصادی لیبی در پی 'جمع‌کردن جسد مردگان از روی زمین' حاصل می‌شود، خواستار برکناری وی از مقام وزارت شدند.

بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس دیروز (سه‌شنبه) طی سخنانی در کنفرانس سراسری حزب محافظه‌کار گفته بود: گروهی از بازرگانان انگلیسی می‌خواهند در شهر سِرت (لیبی) و یا نزدیک ساحل این کشور جایی که قبلاً معمر قذافی دستگیر شد، سرمایه‌گذاری کنند. آنها چشم‌انداز درخشانی برای سرت ترسیم کرده‌اند و می‌خواهند آن را به دوبی آینده تبدیل کنند.
 
وی افزود: تنها کاری که باید صورت گیرد جمع‌آوری اجساد مردگان از روی زمین است تا آن‌ها (سرمایه‌گذاران) به لیبی سرازیر شوند.
 
هیدی الن یک نماینده حزب محافظه‌کار در گفت‌وگو با اسکای نیوز بشدت از سخنان جانسون انتقاد کرد و گفت که این اظهارات توسط هرکس بیان شود '100درصد اشتباه است'.
وی تصریح کرد که بوریس جانسون باید از وزارت خارجه اخراج شود.
 
همچنین 'سارا وولاستون' از دیگر نمایندگان حزب محافظه‌کار، جمع‌آوری 'اجساد مردگان' را از روی زمین عبارتی احمقانه توسط وزیر خارجه انگلیس توصیف کرد و گفت: از شنیدن این سخنان توسط بوریس جانسون متعجب هستم.
 
در همین حال 'دامیان گرین' معاون نخست‌وزیر انگلیس از اظهارات وزیر امور خارجه این کشور دفاع کرد اما گفت که او باید در انتخاب کلمات دقت بیشتری به خرج دهد.
 
وی امروز چهارشنبه، در گفت‌وگو با اسکای نیوز گفت: بوریس جانسون در توییترش توضیح داد که مقصود او اجساد گروه تروریستی داعش بوده است. با این ‌حال همه ما از جمله وزیر خارجه، باید در انتخاب کلمات در مورد شرایط دشوار لیبی دقت بیشتری را به خرج دهیم.
بوریس جانسون شامگاه سه شنبه با انتشار پیامی در توییترش نوشت: مایه شرمساری است افرادی که هیچ درکی از شرایط لیبی ندارند، در عرصه سیاست اظهارنظر می‌کنند. واقعیت این است که جمع‌آوری اجساد پیکارجویان داعش به دلیل تله‌های زمینی و بمب‌های دست‌ساز کاری دشوار است.
 
وزیر امور خارجه انگلیس پیشتر به دلیل اظهاراتش در رابطه با برکناری «ترزا مِی» از مقام نخست‌وزیری و تبیین خطوط قرمز برگزیت توسط هم حزبی هایش مورد انتقاد قرار گفته بود.
رسانه‌های انگلیسی می‌گویند که تعدادی از نمایندگان حزب محافظه‌کار با ارسال پیامک به بوریس جانسون خواستار کناره‌گیری وی شده‌اند.
 
بوریس جانسون یکشنبه گذشته در گفت‌وگو با نشریه انگلیسی 'سان' به تشریح دیدگاه خود در رابطه با خطوط قرمز خروج انگلیس از اتحادیه اروپا پرداخت و از جمله گفت: حداکثر دوره خروج تدریجی بریتانیا از اتحادیه اروپا از دو سال تجاوز نخواهد کرد. لندن نباید قوانین جدید اتحادیه اروپا در طول دوره خروج از اتحادیه اروپا را به اجرا بگذارد. بریتانیا هزینه‌ای را برای دسترسی به بازار مشترک اتحادیه اروپا پرداخت نمی‌کند و زیر بار قوانین مبهم برای دسترسی به بازار مشترک اتحادیه اروپا نمی‌رود.
 
وی پیش از این نیز به دلیل انتشار یادداشتی در باره راهبرد خروج از اتحادیه اروپا در روزنامه دیلی تلگراف مورد انتقاد هم‌حزبی‌هایش قرارگرفته بود.
 
در همین حال روزنامه ساندی‌تایمز یکشنبه گذشته در گزارشی عنوان کرد، بوریس جانسون بر این باور است که ترزا می یک سال دیگر از داونینگ استریت کنار خواهد رفت.
 
ترزا می نخست‌وزیر انگلیس تاکنون در قبال سخنان وزیر خارجه‌اش موضعی منفی نگرفته و تأکید کرده است که اعضای کابینه‌اش با یکدیگر متحد هستند.
 
ناظران واکنش نخست‌وزیر انگلیس را به ضعف مدیریتی وی نسبت داده عنوان می‌کنند که او به دنبال ناکامی حزب محافظه‌کار در انتخابات سراسری ماه مه (اردیبهشت) ‌گذشته، از جایگاه باثباتی برخوردار نیست.
 
ترزا می قرار است امروز در جریان کنفرانس سراسری حزب محافظه کار که از یکشنبه گذشته در منچستر گشایش یافت، سخنرانی کنند.
برچسب ها: انگلیس ، جانسون
نظرات بینندگان