arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۸۷۱۲
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۰ - ۱۳ مهر ۱۳۹۶

حبس ابد برای متهمان سوء قصد به اردوغان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
متهمان سوء قصد به جان رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در جریان کودتای نافرجام 25 تیرماه سال گذشته به حبس ابد محکوم شدند.

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری آناتولی، رسیدگی به پرونده سوء قصد به رئیس جمهوری ترکیه در شب کودتای نافرجام 15 جولای به پایان رسید و گوکهان شاهین سونمزآتش از فرماندهان تیم ترور که عامل سوء قصد به جان اردوغان رئیس جمهوری ترکیه بود، به تحمل چهار بار حبس ابد محکوم شد.
 
پرونده تعدادی از متهمان کودتای سال گذشته ترکیه از جمله گوکهان شاهین سونمزآتش، بورکای کاراتپه، زکریا کوزو ملقب به پاشا، شوکرو سیمن، علی یازیجی و اوزجان کاراجان از سوء قصد کنندگان به جان رئیس جمهوری ترکیه در شب کودتای نافرجام 15 جولای به طور جداگانه رسیدگی شد.
 
شوکرو سیمن و زکریا کوزو ملقب به پاشا که از او به عنوان نماینده خودخوانده گروه گولن نام برده می شود، در چارچوب اقدام به کودتای نافرجام 15 جولای به تحمل چهار بار حبس ابد محکوم شدند.
 
همچنین علی یازیجی یکی از متهمان این پرونده و آجودان سابق رئیس جمهوری ترکیه نیز به تحمل 18 سال حبس محکوم شد.
 
به گزارش ایرنا و به نقل از مقامات دولت ترکیه، تعداد افراد مرتبط با گروه فتح الله گولن نزدیک 170 هزار نفر بوده که این افراد به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کودتای 15 جولای سال گذشته ترکیه نقش داشتند.
 
ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به گولن(فتو) و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای 15 جولای(25 تیرماه سال 1395) را سازماندهی کرده است.
 
در کودتای 15 جولای سال 2016 (25 تیرماه 1395) ترکیه 249 نفر کشته و 2 هزار و 193 نفر نیز زخمی شدند.
محاکمه عوامل کودتای نافرجام 15 جولای ترکیه در مراجع قضایی ترکیه جریان دارد و در آن فتح الله گولن به عنوان متهم ردیف اول معرفی شده است.
نظرات بینندگان