arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۰۴۰۱
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۴ - ۲۱ مهر ۱۳۹۶

نیویورک تایمز: برجام می ماند، خطوط قرمز ترسیم می شود / خطوط قرمز ترامپ چه خواهد بود؟

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که رئیس جمهور آمریکا پایبندی ایران به برجام را تایید نخواهد کرد، اما در عین حال این توافق را ملغی نخواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نیویورک تایمز: برجام می ماند، خطوط قرمز ترسیم میشود
در آستانه اعلام سیاست جدید رئیس جمهوری ایالات متحده در قبال ایران، روزنامه نیویورک تایمز گزارشی داد پرزیدنت ترامپ در سخنرانی روز جمعه که تا ساعتی دیگر ایراد می شود،‌ پایبندی ایران به برجام را تایید نخواهد کرد، اما در عین حال این توافق را ملغی نخواهد کرد.

به گزارش «انتخاب»؛ نیویورک تایمز روز جمعه ۲۱ مهر در گزارش خود نوشت که دولت ترامپ تصریح کرده است که برجام را، دست کم فعلا، دست نخورده باقی خواهد گذاشت، اما همزمان از کنگره ایالات متحده می خواهد تا قوانینی تصویب کند که اگر ایران از مرزها و خطوط قرمز تعیین شده توسط کنگره عبور کرد، تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران مجدد اعمال شوند.

آسوشیتدپرس نیز پیشتر گزارش داده بود بخشی از تلاش دولت ترامپ متقاعد کردن کنگره برای تغییر قانون است. در حال حاضر به موجب قانونی که کنگره بعد از توافق هسته ای به نام قانون «بررسی توافق هسته‌ای ایران» دو سال پیش تصویب کرد،‌ دولت آمریکا موظف است هر ۹۰ روز یکبار گزارشی درباره پایبندی ایران به برجام به کنگره ارائه کند. چنانچه دولت پایبندی ایران را گواهی نکند، کنگره دو ماه برای بازگرداندن تحریم های هسته ای ایران فرصت دارد.

بر اساس گزارش روز جمعه نیویورک تایمز، خطوط قرمزی که کنگره تعیین می کند، احتمالا مواردی چون شلیک موشک‌های بالستیک، امتناع از تمدید دوره محدودیت تولید سوخت، یا جمع‌بندی نهادهای اطلاعاتی آمریکا در خصوص کاهش زمان گریز هسته‌ای به زیر یکسال است.

آسوشیتدپرس به نقش از مقام های دولتی گزارش داد نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره پیش نویس قانونی را در دست دارند که تاکید گزارش دهی هر ۹۰ روز توسط دولت را لغو می کند.

طراح یکی از این پیشنویس ها باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا است که این روزها رابطه خوبی با رئیس جمهوری ندارد. طرح دیگر را نیز «تام کاتن»، سناتور جمهوری‌خواه نوشته است. این طرحها خواستار آن هستند که به جای رئیس جمهوری، جامعه اطلاعاتی آمریکا رفتارهای ایران در خاورمیانه را ارزیابی کند.
نظرات بینندگان