arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۰۶۵۸
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۹ - ۲۲ مهر ۱۳۹۶

جهانگیری: سپاه پاسداران قوت قلب منطقه است

معاون اول رئيس جمهور گفت: سپاه پاسداران امروز به نقطه اي رسيده كه قوت قلب كشورهاي منطقه شده و كسي كه توانست داعش را در منطقه زمين گير كند در واقع سپاه بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش انتخاب، اسحاق جهانگیری معاون اول رئيس جمهور با اشاره به سخنان رئيس جمهور آمريكا و اصرار وي از اينكه ميان ملت ايران و مقام معظم رهبري فاصله است گفت: علت اينكه توطئه هاي آمريكا در سال هاي پس از انقلاب اسلامي به نتيجه نرسيده و دشمنان ايران نتوانستند اهداف خود را محقق سازند، به خاطر پيوند مستحكم ميان امام خميني (ره) و مردم و پس از آن رابطه مقام معظم رهبري با ملت ايران بوده است.

جهانگيري افزود: رئيس جمهور آمريكا اصرار دارد كه روي نهادهاي قدرتمند كشور و نهادهايي كه بيشترين نقش را در حفاظت از كشور داشته اند انگشت بگذارد و اين در حالي است كه ملت ايران به خوبي آگاه هستند كه سپاه چه نقش مهمي در دوران دفاع مقدس داشته است.
جهانگيري تصريح كرد: سپاه پاسداران امروز به نقطه اي رسيده كه قوت قلب كشورهاي منطقه شده و كسي كه توانست داعش را در منطقه زمين گير كند در واقع سپاه بود.
معاون اول رئيس جمهور همچنين با اشاره به اظهارنظر ترامپ درباره توان موشكي ايران گفت: ملت ايران در دوران دفاع مقدس زير موشك باران دشمن بود و هيچ كشوري حاضر نبود كه به ايران موشك دهد تا پاسخ دشمنان را بدهد. حالا اين ملت با اين تجربه با اتكا به توانمندي خود به دستاوردهاي موشكي رسيده است و از اين دستاورد حفاظت خواهد كرد. چرا كه ايران هيچ گاه به كشوري تجاوز نكرده اما همواره مورد تجاوز دشمنان بوده است.
جهانگيري با بيان اينكه آذربايجان در تمدن كهن ايراني و نيز در فرهنگ جديد ايران اسلامي نقش مهمي داشته است گفت: آذربايجان در داشته هاي فرهنگي، صنعتي و اقتصادي ايران سهم بسزايي داشته است و نقش آذربايجان در داشته هاي ملي كشور كم نظير است.
وي ادامه داد: در تحولات اخير نيز نقش نخبگان، متفكران و مردم آذربايجان نقشي كليدي بوده است و نقش آذربايجان و به خصوص تبريز در توسعه هاي فرهنگي، سياسي و اقتصادي نقشي پررنگ بوده است.
معاون اول رئيس جمهور با اشاره به سابقه صنعتي بخش خصوصي در آذربايجان شرقي و وجود ظرفيت ها و منابع طبيعي متعدد در اين استان گفت: اينكه در برخي موارد شاهد واحدهاي صنعتي مشكل دار باشيم و بگوييم كه كل صنعت كشور داراي مشكل است قضاوت درستي نيست. كشوري كه ده ها هزار واحد كوچك و بزرگ صنعتي دارد، حتي اگر 5 هزار واحد با مشكل مواجه باشد نمي توان گفت كه كل صنعت كشور داراي مشكل است.
جهانگيري با اشاره به وجود بخش خصوصي قوي در تبريز و آذربايجان شرقي خاطرنشان كرد: بخش خصوصي از سرمايه هايي است كه بايد مديران استان روي آن حساب باز كنند و البته موانعي نيز در اين ميان وجود دارد كه بايد مورد بررسي قرار گيرد كه چرا تبريز آنطور كه مورد انتظار بوده توسعه نيافته است.
معاون اول رئيس جمهور در ادامه با بيان اينكه دولت يازدهم دو راهبرد همزمان را در پيش گرفت كه بايد در دولت دوازدهم نيز ادامه پيدا كند افزود: اين دو راهبرد تعامل با دنيا و توسعه كشور به طور همزمان بود .
دكتر جهانگيري اضافه كرد: قدرت هاي بزرگ چهره اي از ايران ترسيم كرده بودند كه كسي تمايل به حمايت از ايران نداشت و دولت يازدهم تصميم گرفت اين مسأله را حل كند و ما با اتكا به توانمندي خود و اعتماد به رهبري قدرتمند، رئيس جمهور مقتدر و ملت باتمدن در اين مسير گام برداشتيم تا با روش هاي صحيح از حقوق ملت دفاع كنيم.
معاون اول رئيس جمهور اضافه كرد: ما با اتكا به توانمندي داخلي به توافقي رسيديم و وقتي اين توافق امضا شد كشوري نبود كه برجام را يكي از بزرگ ترين موفقيت هاي ايران نداند و تنها رژيم صهيونيستي و چند كشور منطقه از اين موضوع ناراحت بودند و از همان زمان مشخص بود كه اين كشورها تمام ابزارهاي خود را به كار خواهند گرفت تا نگذارند شيريني برجام در ام ملت ايران بنشيند.
وي با اشاره به شعارهاي انتخاباتي ترامپ و تلاش وي براي زير سوال بردن سياست هاي دولت اوباما خاطرنشان كرد: ترامپ به صورت مفصل عليه برجام سخن گفت اما مشاورين وي به او در اين زمينه اخطار دادند.
جهانگيري با اشاره به نطق نادرست رئيس جمهور آمريكا در اجلاس سازمان ملل يادآور شد: دكتر روحاني نيز در اين اجلاس سخن گفت و منطق و انسانيت را به نمايش گذاشت.
معاون اول رئيس جمهور گفت: ترامپ وعده داده بود كه 20 اكتبر اتفاق مهمي قرار است رخ دهد و استراتژي آمريكا راجع به ايران و برجام اعلام شود.
وي ادامه داد: شب گذشته نمايش ترامپ روي صحنه آمد و اين نمايش مملو از بلوف و جنگ رواني عليه ملت ايران بود اما پس از اين نطق نه كسي براي اون دست زد و نه كسي در ايران از او ترسيد و اين نشان داد كه ترامپ از هميشه تنهاتر است.
دكتر جهانگيري اضافه كرد: نخستين كساني كه به ترامپ پاسخ دادند نماينده اتحاديه اروپا و مسئولين انگلستان، فرانسه، آلمان، روسيه و چين بودند و با اينكه ايران هنوز واكنشي نشان نداده بود، آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام كرد كه ايران به تمام تعهدات خود پايبند بوده است.
وي خاطرنشان كرد: تنهايي ترامپ به اين دليل است كه بي ادب تر و بي پايه و اساس تر از هميشه سخن گفت و در سخنان خود حتي اينقدر مطالعه نكرده بود كه نام درست يك منطقه را بداند و به خاطر رضايت عده اي دون پايه در برخي كشورهاي عربي نام خليج فارس را تغيير داد.
جهانگيري خاطرنشان كرد: دولت همزمان راهبرد ديگر يعني توسعه اقتصادي را نيز دنبال كرد چرا كه مهمترين هدف آمريكا اين است كه فضاي حاكم بر اقتصاد ايران را ناامن كند و ما بايد تلاش كنيم كه فضاي اقتصادي را مثبت و پيش برنده نگه داريم.
معاون اول رئيس جمهور با تأكيد بر اينكه نسخه پيشرفت اقتصادي كشور، نسخه اي مشخص و روشن است افزود: از سال 92رهبر معظم انقلاب اقتصاد مقاومتي را ابلاغ كردند و ما بايد بدانيم كه اين سياست ها فقط براي زمان تحريم و سختي ها نيست، بلكه در دوران پيشرفت و توسعه نيز بايد به آن تكيه كنيم. ما پس از برجام اقتصاد مقاومتي را همانگونه دنبال كرديم كه پيش از برجام به آن اهتمام داشتيم.
دكتر جهانگيري افزود: برنامه هايي براي اجراي اقتصاد مقاومتي در زمينه هاي مختلف تهيه شده و مقام معظم رهبري نيز پس از اعلام نام سال جاري تحت عنوان اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال، بر لزوم امنيت سرمايه گذاري تأكيد كردند و اين نكته نيز حائز اهميت است كه در اقتصاد مقاومتي همه بايد به صحنه بيايند چرا كه اين سياست ها براي كل نظام ابلاغ شده و همه در مقابل آن مسئولند.
معاون اول رئيس جمهور با اشاره به ظرفيت ها و استعدادهاي آذربايجان شرقي و به خصوص تبريز تصريح كرد آذربايجان بايد بار توسعه استان هاي شمال غرب كشور را بر دوش بكشد.
وي با بيان اينكه البته مشكلاتي نيز پيش روي استان وجود دارد، گفت: ما بايد به درياچه اروميه به صورت جدي بپردازيم و تا كنون نيز براي احيا اين درياچه كارهاي مهمي صورت گرفته و بايد منابع مورد نياز در حد امكان تأمين شود.
جهانگيري با بيان اينكه تبريز قرار است سال 2018 پايتخت گردشگري جهان اسلام شود، گفت: در اولين فرصت جلسه اي در اين خصوص با حضور وزراي مربوطه برگزار خواهيم كرد تا مديريت اين برنامه به درستي صورت گيرد و اين مراسم با آبرومندي در سال 2018 برگزار شود.
معاون اول رئيس جمهور گفت: 688 ميليون يورو در جلسه شوراي اقتصاد تصويب كرديم تا براي آب شرب تبريز و شهرهاي مسير هزينه شود البته براي اينگونه طرح ها معمولاً از منابع خارجي استفاده نمي شود اما به دليل حساسيت و اهميت موضوع اين منابع براي آب شرب تبريز اختصاص يافت.
جهانگيري در بخش پاياني سخنان خود تصريح كرد: در مقابل دشمنان و بدخواهان ملت ايران هيچ پاسخي كوبنده تر از انسجام و وحدت نيست و ملت ايران نيز نشان داده در مواقعي كه لازم است به موقع در صحنه حضور خواهد داشت.
نماينده ولي فقيه در استان آذربايجان شرقي و امام جمعه تبريز نيز در اين مراسم بر ضرورت توجه ويژه دولت به درياچه اروميه تأكيد كرد و گفت: رسيدگي به اين درياچه نيازمند عزم ملي است چرا كه آسيب به اين درياچه مي تواند مردم آذربايجان را تهديد كند.
امام جمعه تبريز همچنين با اعلام انزجار از سخنان سخيف و نابخردانه رئيس جمهور آمريكا كه نظام اسلامي و نهادهاي قانوني نظام از جمله سپاه را مورد هدف قرار داد خاطرنشان كرد: ملت ايران نشان داده اند كه هرجا تهديد بيشتر شود انسجام، وحدت و همدلي بيشتر خواهد شد.
وزير صنعت، معدن و تجارت هم با اشاره به طرح هاي صنعتي و معدني در دست اجرا در استان آذربايجان شرقي گفت: در حال حاضر 421 طرح از پيشرفت 70 درصد برخوردار هستند و اگر طرح هاي در دست اجرا به نتيجه برسند شاهد شكوفايي و تحول در استان خواهيم بود.
استاندار آذربايجان شرقي هم در اين جلسه گزارشي از وضعيت استان و شاخص هاي مختلف ارايه كرد و به توضيحاتي در خصوص نقشه راه توسعه استان پرداخت.
در اين جلسه همچنين برخي نمايندگان مردم استان آذربايجان شرقي از جمله دكتر پزشكيان، نائب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي نيز به بيان نظرات و ديدگاه هاي خود در خصوص مسائل استان پرداختند.
پزشكيان با تأكيد بر ضرورت كنار گذاشتن اختلافات داخلي تصريح كرد: آنچه مي تواند آمريكا را سرجاي خود بنشاند وحدت و انسجام ملي است.

نظرات بینندگان