arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۳۳۱۸
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۱ - ۰۶ آبان ۱۳۹۶

جلسه سرنوشت‌ساز پارلمان کردستان عراق به تعویق افتاد/ پیش‌بینی نیوزویک درباره آینده بارزانی

بعد از درز اخباری مبنی بر تصمیم مسعود بارزانی برای اعلام استعفایش در جریان جلسه پارلمان کردستان عراق که قرار بود امروز (شنبه) برگزار شود، پارلمان منطقه کردستان عراق جلسه امروز خود را تا اطلاع ثانوی به تعویق انداخت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بعد از درز اخباری مبنی بر تصمیم مسعود بارزانی برای اعلام استعفایش در جریان جلسه پارلمان کردستان عراق که قرار بود امروز (شنبه) برگزار شود، پارلمان منطقه کردستان عراق جلسه امروز خود را تا اطلاع ثانوی به تعویق انداخت.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز، هیئت پارلمان اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، تصمیم گرفت برگزاری جلسه عادی چهارم خود را که قرار بود امروز باشد تا اطلاع ثانوی به تاخیر بیندازد.

منابع سیاسی گفتند، دلایل تعویق جلسه مربوط به بررسی‌های بین رهبری حزب دموکرات کردستان عراق و نمایندگان ائتلاف ضد داعش در زمینه نحوه قانونی تصمیم استعفای مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق است.

علی عونی، یکی از رهبران حزب دموکرات کردستان عراق وابسته به مسعود بارزانی روز پنجشنبه گفته بود، قرار است پارلمان کردستان عراق درباره انتقال اختیارات بارزانی تشکیل جلسه دهد. به نظر می‌رسد این تعویق برای بررسی‌های بیشتر بین احزاب کرد با طرف‌های داخلی و خارجی درباره این موضوع است.

در مقابل هیمن هورامی مشاور سیاسی دفتر ریاست اقلیم کردستان عراق در توئیتر نوشت: بارزانی در منصبش باقی می‌ماند.

اما در این راستا مجله نیوزویک آمریکا در گزارشی نوشت: تنش در روابط بغداد و اربیل احتمالا منجر به کناره‌گیری بارزانی شود.

این مجله در گزارش خود آورد، بارزانی همچنان از سال ۲۰۰۵ در قدرت است و همه پرسی ماه گذشته را رهبری کرد اما پیشنهاد تعلیق نتایج همه‌ پرسی را هم اخیرا مطرح کرد.

به نوشته این مجله، با این وضعیت ملتهب شمال عراق احتمال این که بارزانی هر لحظه استعفایش را اعلام کند، وجود دارد.

به موجب گزارش این مجله، کمال گومانی، محقق "آکادمی آزادی سیاست‌ها در خاورمیانه" نوشت، ممکن است بارزانی آماده کاهش دوره ریاستش برای هشت ماه باشد و بخواهد قدرت را به یکی از اعضای خانواده‌اش واگذار کند به طوریکه به نظر می‌رسد به شکستش در تلاش برای تشکیل کشور کردستان اعتراف می‌کند. همچنین این گونه استنباط می‌شود ایران عراق، ترکیه حتی اتحادیه اروپا و آمریکا از او راضی نیستند و حضور او در قدرت هیچ مشکلی را حل نمی‌کند.

عبدالله حویز دیگر محقق بخش خاورمیانه مجله نیوزویک می‌گوید، اگر بارزانی قدرت را ترک کند نیچروان بارزانی نخست وزیر دولت اقلیم جای او را خواهد گرفت و بازنده اصلی مسرور بارزانی پسر مسعود بارزانی است که نقش اصلی در برگزاری همه‌پرسی داشت.

همچنین این مجله با اشاره به اختلافات بین اتحادیه میهنی و حزب دموکرات به عنوان دو حزب اصلی در اقلیم و مواضع جنبش تغییر به رهبری عمر سید علی که خواهان تعویق همه‌ پرسی و اخیرا هم استعفای بارزانی شده، افزود، شکست سیاسی بارزانی به میراث حزب دموکرات کردستان ضربه خواهد زد.

نظرات بینندگان