arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۳۹۶۱
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۳ - ۰۷ آبان ۱۳۹۶

بلژیک به رهبر جدایی‌خواهان کاتالونیا پناهندگی می‌دهد

وزیر ملی‌گرای بلژیکی برای اعطای حق پناهندگی به رئیس برکنارشده منطقه کاتالونیا اعلام آمادگی کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شبکه پنج تلویزیون فرانسه گزارش داد پیشنهاد یک وزیر بلژیکی مشاجره بین این کشور و اسپانیا را به دنبال داشت. تئو فرانکن، وزیر مشاور در امور پناهندگی و مهاجرت در بلژیک، که عضو حزب ملی گرای فلمان «ان و آ» است، اعلام کرد بلژیک آماده است به کارلوس پوجدمون، رئیس برکنارشده منطقه کاتالونیا، در صورتی که از سوی دادگستری اسپانیا در معرض تهدید قرار داشته باشد، پناهندگی بدهد.

گزارشگر این شبکه گفت: کارلوس پوجدمون ممکن است به بلژیک پناهنده شود. رسانه‌های اسپانیایی اعلام کرده‌اند که وی در صورت بروز بحران در اسپانیا، این کشور را ترک خواهد کرد. گفته می شود که پوژدمون ترجیح می‌دهد اسپانیا را به مقصد بلژیک ترک کند. نظر می رسد که در بلژیک نیز یک وزیر با پوژدمون موافق بوده و برای اعطای حق پناهندگی به رئیس برکنار شده منطقه کاتالونیا اعلام آمادگی کرده است.
 
تلویزیون فرانسه بخشی از سخنان تئو فرانکن، وزیر امور پناهندگی و مهاجرت بلژیک، را پخش کرد. وی گفت: اوضاع کاتالونیا به شدت بحرانی شده است و به نظر من با نگاهی واقع گرایانه می توان دریافت که برخی از شهروندان کاتالونیا از بلژیک درخواست پناهندگی خواهند کرد. آن ها می توانند از این حق برخوردار شوند و قانون این اجازه را داده است.

گزارشگر ادامه داد: دولت اسپانیا قصد دارد رهبر کاتالونیا را به جرم شورش تحت تعقیب قضایی قرار دهد. پوژدمون با خطر سی سال حبس مواجه است و از این رو ممکن است از بلژیک خواستار پناهندگی شود. وی همانطور که تئو فرانکن گفته است، قانونا می تواند از این حق برخوردار شود.
 
تلویزیون فرانسه بخشی از سخنان فیلیپ دو برویکِر، استاد حقوق مهاجرت و پناهندگی در اروپا، را پخش کرد. وی گفت: بر اساس قوانین، درخواست پناهندگی شهروندان اروپایی را نمی توان پذیرفت. به این دلیل که کشورهای اروپایی کشورهایی امن هستند و شهروندانشان را سرکوب نمی کنند. اما استثنائاتی وجود دارد و بر اساس این استثنائات تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا می توانند به طور یکجانبه درخواست پناهندگی شهروندان را بررسی و در مورد آن تصمیم گیری کنند.
 
این گزارشگر افزود: به هر ترتیب این مسئله از نظر دیپلماتیک، مسئله ای حساس است؛ اما تئو فرانکن از اعطای پناهندگی به پوژدمون حمایت خواهد کرد. تلویزیون فرانسه بخشی از سخنان فرانکن را پخش کرد. وی گفت: اگر شما از من سوال کنید که آیا آن ها (شهروندان کاتالونیا) می توانند از من درخواست پناهندگی کنند، به شما پاسخ می دهم «بله». اگر این خوشایند اسپانیایی ها نیست، باید بگویم که قبلا در خصوص باسکی ها این اتفاق افتاده است. این مشکل شماست، نه من. گزارشگر ادامه داد: به نظر می رسد دولت بلژیک در مورد اتخاذ راهبردی در مقابل زورآزمایی مادرید و بارسلونا، متفق القول نیست.
 
نظرات بینندگان