arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۳۹۹۴
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۹ - ۰۸ آبان ۱۳۹۶

العبادی: عدم واگذاری گذرگاه‌های مرزی به بغداد بحران کردستان عراق را وخیم‌تر می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نخست وزیر عراق هشدار داد، در صورتی که گذرگاه‌های مرزی به دولت مرکزی واگذار نشوند احتمال وخیم شدن بحران میان اربیل و بغداد وجود دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در تماس تلفنی با بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس اظهار داشت، بغداد نمی‌خواهد مسائل مورد اختلاف با اربیل را مثل گذشته به حال خود رها کند بلکه باید کنترل خود را بر تمامی نقاط کشور و گذرگاه‌های مرزی اعمال کند اما کردها در اجرای این اقدامات تعلل می‌ورزند.

طبق بیانیه منتشر شده از سوی دفتر نخست وزیری عراق، العبادی در این گفت‌وگوی تلفنی تاکید کرد: بغداد باید کنترل گذرگاه‌هایی که از طریق آنها نفت به ترکیه منتقل می‌شود را به دست بگیرد و در صورتی که این امر حاصل نشود بحران فعلی تشدید خواهد شد.

نخست وزیر عراق افزود: بغداد نمی‌خواهد خونی ریخته شود و یا شرایط بدتر شود در حالی که اربیل و رسانه‌های حزبی آن در راستای تحریک کردها برای کشتن نیروهای عراقی تلاش می‌کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: بغداد به دنبال دستیابی به راه‌حل‌هایی مسالمت‌آمیز است تا عراقی‌ها در کنار یکدیگر در کشوری یکپارچه و متحد زندگی کنند و این امر تنها با وجود یک قدرت بازدارنده عراقی که مانع از وخامت اوضاع شود، محقق خواهد شد.

طبق بیانیه منتشر شده از سوی دفتر العبادی دو طرف در این تماس تلفنی پیروزی‌های به دست آمده توسط ارتش عراق در نبرد با تروریسم، استقرار نیروهای پلیس فدرال عراق در استان کرکوک و سایر مناطق مورد اختلاف و نیز شرایط سیاسی و امنیتی این کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

وزیر امور خارجه انگلیس نیز در این گفت‌وگوی تلفنی از اقدامات العبادی در مدیریت بحران و تاکید وی بر پایبندی به قانون اساسی عراق تقدیر کرد و گفت: نیچروان بارزانی تمایل خود را به گفت‌وگو در این زمینه ابراز داشته است.

جانسون در ادامه تاکید کرد: لندن همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق را تایید نمی‌کند و به حمایت‌های خود از حاکمیت ملی عراق و تمامیت ارضی این کشور ادامه خواهد بود.

نظرات بینندگان