arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۴۵۳۷
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۰۹ - ۱۰ آبان ۱۳۹۶

روسیه: برگزاری انتخابات زودهنگام در سوریه بعید نیست

دور جدید مذاکرات آستانه روز سه شنبه بدون هیچ پیشرفت چشمگیری به پایان رسید و حاضران نتوانستند به توافقی درباره پرونده بازداشت شدگان دست یابند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دور هفتم مذاکرات آستانه در حالی به پایان رسید که شرکت کنندگان در این نشست به توافقی درباره پرونده بازداشت شدگان که محور اصلی این دور از مذاکرات بود، دست نیافتند. اما موضوع جدیدی که در این باره منتشر شد درخواست برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی و ریاست‌جمهوری سوریه بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه مستقل رأی الیوم، برخلاف مذاکرات سیاسی ژنو، مذاکرات آستانه تاکنون بر مسائل نظامی و فنی متمرکز بوده اما به نظر می‌رسد مسکو برای مطرح کردن مسائل سیاسی در این مذاکرات نیز تلاش می‌کند.

دور جدید مذاکرات آستانه روز سه شنبه بدون هیچ پیشرفت چشمگیری به پایان رسید و حاضران نتوانستند به توافقی درباره پرونده بازداشت شدگان دست یابند.

تنها در پایان این نشست روسیه خواهان مشارکت در "کنفرانس مذاکرات مردمی سوریه" شد که ۱۸ نوامبر (۲۷ آبان) در شهر سوچی روسیه برگزار می‌شود.

براساس گزارش وزارت خارجه روسیه ۳۳ نهاد سیاسی سوریه به این نشست دعوت شده‌اند.

روند مذاکرات آستانه تاکنون تنها در ایجاد مناطق کاهش تنش در ادلب، حمص و غوطه شرقی و مناطق جنوب کشور موفق بوده است.

یحیی العریضی، سخنگوی هیئت مخالفان سوریه در کنفرانس آستانه بار دیگر اظهارات واهی علیه ایران مطرح کرد.

وی مدعی شد: تلاش‌هایی از سوی فرستاده روسیه درباره پرونده بازداشت شدگان صورت گرفت اما می‌توانم بگویم ایران در این مساله کارشکنی کرد.

حاضران در این نشست تنها به توافقی درباره ساختاری برای تأسیس منطقه کاهش تنش جدید در جنوب کشور دست یافتند.

به گفته منابع، توافق با طرف‌هایی صورت گرفت که در مذاکرات حضور نداشتند. گروه‌های مخالف سوری درخواستی را برای درج منطقه جنوب دمشق در مناطق کاهش تنش ارائه کرده بودند.

این منابع اعلام کردند که مذاکرات درباره اوضاع ناامن جوبر و بیت جن در جنوب دمشق بود و اوضاع کنونی برای ایجاد منطقه کاهش تنش جدید مناسب است.

اما این پیشرفت همزمان با شکست حاضران در حل اختلافاتشان درباره اوضاع بازداشت شدگان همراه بود.

یحیی العریضی به شدت از روسیه انتقاد و تأکید کرد که این کشور مثل یک کشور اشغالگر برخورد می‌کند.

علاوه بر این سخنگوی هیئت اردن در این نشست اعلام کرد که به هیئت سازمان ملل ابلاغ کرده که دفتر این سازمان در دمشق باید مسؤولیت آوارگان اردوگاه الرکبان در مرز سوریه و اردن را برعهده بگیرد.

در همین راستا، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که هدف از برگزاری نشست مذاکرات مردمی سوریه در شهر سوچی گسترش دایره شرکت کنندگان در روند حل و فصل بحران سوریه است.

وی گفت: ما خواهان دستیابی به جزئیات دقیق‌تر درباره طرح فرانسه برای تأسیس کارگروه تماس درباره سوریه هستیم و آماده‌ایم این طرح را بررسی کنیم.

به گفته هیئت مخالفان مسلح سوریه در این نشست، روسیه متعهد شده که توافق مناطق کاهش تنش را به طور کامل اجرایی کند و مناطق دیگری نیز هستند که می‌توان به این توافقنامه اضافه کرد.

الکساندر لاورنتیف، رئیس هیئت روسیه در این نشست نیز بعید ندانست که انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در سوریه قبل از پایان اختیارات رئیس جمهور و رئیس پارلمان برگزار شود.

وی گفت: اگر سوری‌ها بتوانند به توافقی درباره تشکیل کمیته قانون اساسی برای بررسی تدوین قانون اساسی جدید دست یابند بی‌تردید مساله برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی مطرح خواهد شد.

لاورنتیف گفت: گروه‌های سوری که تحریم کنفرانس مذاکرات مردمی سوریه را انتخاب می‌کنند با پیشرفت روند سیاسی خود را به حاشیه می‌رانند.

وی گفت: مأموریت بزرگتر این کنفرانس تدوین اصلاحات در قانون اساسی است.

نظرات بینندگان