arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۵۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۳ - ۱۴ آبان ۱۳۹۶

تحلیل رویترز از کمیته ضدفسادی که در عربستان زلزله به پا کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رویترز به پشت پرده تشکیل کمیته ضدفساد در عربستان پرداخته و نوشته که این کمیته در حقیقت برای حذف رقبای سیاسی ولیعهد و مقابله با نارضایتی‌های گسترده آل‌سعود تشکیل شده است.

به گزارش فارس، یک روز پس از دستگیری گسترده مقامات و شاهزاده‌های سعودی توسط کمیته ضدفساد که زیر نظر «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور تشکیل شده، خبرگزاری رویترز در گزارشی به بررسی دلائل واقعی این دستگیری‌ها پرداخته است.

رویترز نوشته: «تحلیل‌گران می‌گویند که این دستگیری‌ها، یک اقدام پیش‌دستانه دیگر از سوی ولیعهد برای حذف چهره‌های قدرتمند عربستان است.»

در ادامه به سابقه حذف رقبای سیاسی از سوی بن‌سلمان پرداخته شده و آمده: «این بازداشت‌های دسته‌جمعی، کودتای قصر ماه ژوئن را به خاطر می آورد که طی آن، محمد بن سلمان پسرعموی بزرگ‌تر خود محمد بن نایف را که وزیر کشور و ولیعهد بود، از سمتش به زیر کشید.»

رویترز نوشته که برکناری شاهزاده متعب هم سناریوی مشابهی است زیرا نهاد تحت نظر وی یعنی گارد ملی عربستان، از پایگاه‌های قدرت این کشور است که ریشه در قدرت قبایل حجاز دارد.

در ادامه گزارش به احساسات موجود نسبت محمد بن سلمان پرداخته و نوشته که وی در یک سال اخیر، به تصمیم‌گیر نهایی در خصوص سیاست‌ نظامی، خارجی، اقتصادی و اجتماعی عربستان بدل شده و برخی درون سلسله سعودی، از سیر سعودی نجومی وی به شدت ناراحت هستند.

رویترز به تبعات اقتصادی فوری این پاکسازی درون‌سعودی هم پرداخته و نوشته که در اولین ساعات کاری روز یکشنبه، نماد بورس عربستان (تاسی) یک و نیم واحد افت داشته است.

«جیمز دورسی» از چهره‌های برجسته موسسه مطالعات بین‌الملل سنگاپور در تحلیل وقایع اخیر به رویترز گفته که این دستگیری‌ها، نوعی سرکوب است و عرف رایج در خانواده سلطنتی عربستان برای وجود وفاق و همدلی در میان شاهزاده‌ها را زیر پا می‌گذارد.

دورسی در ادامه گفته: «شاهزاده محمد (بن سلمان) به جای ایجاد ائتلاف، در حال بسط حصار آهنین دور خاندان سلطنتی، ارتش و گارد ملی است تا با مخالفت‌های گسترده خاندان سعودی با اصلاحات و مخالفت نظامیان با جنگ یمن، مقابله کند.»

نظرات بینندگان