arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۸۶۷۷
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۲ - ۲۹ آبان ۱۳۹۶

رئیس پارلمان اقلیم کردستان: پیامدهای همه‌پرسی دستاوردهای ۲۵ سال گذشته را از بین برد/ العبادی مغرور نشود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس پارلمان اقلیم کردستان: پیامدهای همه‌پرسی دستاوردهای ۲۵ سال گذشته را از بین برد/ العبادی مغرور نشود

پس از تمدید دوره به پایان رسیده پارلمان اقلیم کردستان عراق، باور رائج آن بود که یوسف محمد صادق برای انجام مسولیتش به اربیل بازمی‌گردد به ویژه در چنین شرایط سختی که نیاز به وحدت میان گروه‌های مختلف جهت عبور از چالش‌های موجود در روند سیاسی اقلیم در پی شکست همه‌پرسی استقلال و پیامدهای خطرناکش بر وضعیت داخلی اقلیم وجود دارد، اما نه صادق به پارلمان بازگشت و نه شرایط سیاسی به مرحله ثبات رسید. رئیس پارلمان مسؤول اقدام دولت اربیل در برگزاری همه‌پرسی استقلال شد که اعتقاد بر این است، پیامدهای آن دستاوردهای ۲۵ سال گذشته را نابود کرد.

به گزارش ایسنا، یوسف محمد صادق، رئیس پارلمان اقلیم کردستان عراق در مصاحبه‌ای با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط ضمن تاکید بر اینکه آماده گفت‌وگو با بغداد است، از حیدر العبادی، نخست وزیر عراق خواست به خودش مغرور نشود.

صادق در این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره علت عدم بازگشتش به پارلمان پس از آنکه فعالیت‌هایش ازسرگرفته شد، اظهار داشت: شیوه‌ای که به موجب آن پارلمان دوباره فعالیت‌های خود را ازسرگرفت،‌ خواسته‌های ما را برآورده نکرد، ما می‌خواستیم جلسات پارلمان به دور از دخالت‌های حزبی ازسرگرفته شوند اما در واقع هدف اصلی از آغاز مجدد این جلسات تنها مشروعیت بخشی به همه‌پرسی بود،‌ این در حالیست که همه‌پرسی با تصمیمی حزبی و خارج از خواست و اراده پارلمان تصویب و اجرا شد و قانونی ویژه برگزاری آن صادر نشد، این تصمیم بدون فراهم کردن بستر سیاسی، اقتصادی و یا قانونی لازم برای آن اتخاذ شد و این با رویکردهای سیاسی تعارض دارد، زمانی که ما در اربیل بودیم تلاش کردیم پارلمان مرجع اول و آخر برای اتخاذ چنین تصمیمات سرنوشت‌سازی باشد و از آن برای مشروعیت بخشی به تصمیمات حزبی مانند همه‌پرسی استفاده نشود.

صادق با اشاره به تمدید هشت ماهه دوره پارلمان و بازگشت نمایندگان جنبش تغییر و جماعت اسلامی به آن، درباره علت عدم بازگشتش گفت: از ابتدا با تمدید دوره پارلمان به این شکل مخالف بودم به ویژه که تصمیم احزاب بر برگزاری همه‌پرسی پیش از انتخابات پارلمانی بود، این نگرانی شخصی من بود زیرا مطمئن بودم برگزاری انتخابات بلافاصله بعد از همه‌پرسی به علت دوره زمانی کوتاه میان آن دو بسیار دشوار خواهد بود. به عنوان رئیس پارلمان نامه‌ای برای کمیساریای انتخابات ارسال کردم و از آن خواستم برای برگزاری انتخابات ریاست اقلیم و پارلمان پیش از پایان دوره پارلمان در تاریخ ۱۱ ژوئن گذشته آماده شود زیرا من نگران بودم که همه‌پرسی موجب تاخیر در انتخابات شود و متاسفانه آنچه از آن می‌ترسیدم، رخ داد.

رئیس پارلمان اقلیم در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا عدم بازگشتش به پارلمان تصمیم شخصی‌اش بوده و یا تصمیم رهبری جنبشش گفت: فکر می‌کنم که جنبش تغییر با من هم رای بود که بازگشتم در گرو آن است که پارلمان بتواند به وظایف قانونی‌اش عمل کند به این معنی که تحت قیمومیت و یا فرمان کسی نباشد. فکر می‌کنم ما به توافق جدیدی که ضامن تغییر ساختار حکومتی فعلی، دور کردن دستان حزب دموکرات کردستان از دخالت در نهادهای امنیتی و نظامی، برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست اقلیم به شکلی دموکراتیک، شفاف و به دور از تقلب و بازی جهت گفت‌وگو با بغداد و نیز اجرای اصلاحات برای شفاف‌سازی در منابع مالی نیاز داریم.

وی افزود: اگر این اهداف محقق شده و پارلمان توانست نقش خود را ایفا کند، خوب است اما در صورت ادامه یافتن دخالت‌های حزبی و استفاده از پارلمان برای مشروعیت بخشی به تصمیمات احزاب مختلف این مساله با خواسته‌ها و اهداف ما تطابق ندارد. فکر می‌کنم که زمان بازنگری در سیاست‌ها و کنارگذاشتن سیاست‌های غیرقابل پذیرش در تعامل میان احزاب فرا رسیده، این سیاست‌ها چهره اقلیم را برای افکار عمومی جهان تخریب کرده و فکر می‌کنم که ساختار حکومتی که از ۲۵ سال قبل در اقلیم اجرا می‌شود، ناکامی خود را ثابت کرده و زمان تغییر آن فرا رسیده زیرا این ساختار در ابعاد سیاسی، نظامی و اقتصادی شکست خورده و مردم را در برابر آینده‌ای تاریک و نامعلوم قرار داده به همین دلیل امیدوارم که رهبران سیاسی از این تفکر بیمار مبنی بر حذف دیگران و انکار وجود آنها دست بردارند. حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در اظهاراتی تاکید کرد که از پارلمان اقلیم به عنوان یک نهاد قانونی حمایت می‌کند تا بتواند بدون دخالت برخی طرف‌های مشخص کار خود را انجام دهد.

صادق در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این حمایت‌های العبادی می‌تواند پارلمان اقلیم را به نهادی موثر تبدیل کند یا نه، گفت: بله، فکر می‌کنم هر چه قدر روابط ما با مسؤولان دولت مرکزی جدی و مستحکم باشد، بهتر است، این روابط باید از حوزه شخصی و یا تسلط رهبرانی مشخص خارج شود، باید از روابط میان نهادهای قانونی حمایت شود تا آنها به نهادهایی ناظر بر نهادهای حکومتی تبدیل شوند. بنابراین بسیار ضروری می‌دانم که پارلمان کردستان نقشی مهم و موثر در هر گونه مذاکرات میان اربیل و بغداد داشته باشد در صورتی که اربیل در آغاز درب‌های گفت‌وگو با بغداد موفق نشد، پارلمان می‌تواند با تشکیل هیئتی از فراکسیون‌ها تحت نظارت هیئت ریاست اقلیم به عنوان نماینده قانونی مردم کردستان وارد مذاکره با بغداد شود.

نظرات بینندگان