arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۹۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۰ - ۰۱ آذر ۱۳۹۶

واکنش وزارت خارجه آمریکا به در آغوش گرفتن بشار اسد توسط پوتین / نوئرت: ادعای اردوغان درباره رضا ضراب شبیه شوخی است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا استعفای رابرت موگابه را لحظه ای تاریخی برای مردم زیمبابوه دانست که به جدایی آن کشور از جامعه بین المللی پایان داد و گفت:امیداوریم انتخابات منصفانه ای در زیمبابوه برگزار شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

واکنش وزارت خارجه آمریکا به در آغوش گرفتن بشار اسد توسط پوتین / نوئرت: ادعای اردوغان درباره رضا ضراب شبیه شوخی است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا استعفای رابرت موگابه را لحظه ای تاریخی برای مردم زیمبابوه دانست که به جدایی آن کشور از جامعه بین المللی پایان داد و گفت:امیداوریم انتخابات منصفانه ای در زیمبابوه برگزار شود.

به گزارش ایرنا، هدر نوئرت روز سه شنبه در نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که آیا سیاست آمریکا بعد از این درباره زیمبابوه تغییر خواهد کرد؟ اظهار داشت: تا الان چیزی نمی دانم. سال گذشته مقادیر زیادی برای بهداشت زیمبابوه کمک کردیم، اما در حال حاضر بیش از این نمی دانم.
وی افزود: دولت زیمبابوه در صدد استیضاح موگابه بود اما در نهایت خودش تصمیم به استعفا گرفته است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که دقیقا از فلسطین چه می خواهید تا دفترشان در واشنگتن باز بماند؟ گفت: در دسامبر 2015 کنگره آمریکا برای باز بودن دفتر فلسطین در واشنگتن شرایطی را قرار داداما ظاهرا فلسطین با این درخواست موافقت نکرده است.
نوئرت اضافه کرد: ما در حال مذاکره با مقامات فلسطین هستیم. همین طور با آن ها در تماسیم و می خواهیم که برای دوره جدیدی از مذاکرات صلح آماده باشند.
وی در پاسخ به این که ظاهرا ادعا شده که مقامات فلسطین گفته اند دیگر با آمریکا در حال مذاکره نیستیم؛ گفت: خیر، ما در حال مذاکرات با دولت فلسطین هستیم.
خبرنگاری پرسید: شما از یک طرف می گویید با فلسطینی ها در حال مذاکره هستیم و از طرف دیگر آن ها را با بستن دفترشان تنبیه می کنید، موضع شما دقیقا چیست؟
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پاسخ داد: خیر، این ادعا صحیح نیست و ما در حال تنبیه فلسطین نیستیم.
نوئرت به این سوال که گفته شده رهبر کردستان عراق از آمریکا خواسته تا میان آن ها و دولت مرکزی میانجیگیری کند؟ این گونه پاسخ داد: نیازی به فرستاده ویژه نیست اما به تسهیل مذاکره میان بغداد و کردستان کمک خواهیم کرد. ما هم شنیده ایم که رهبر کردها از دولت آمریکا خواسته تا فرستاده ویژه ای تعیین کنیم اما تا کنون چنین تصمیمی نداریم.
وی در جواب این پرسش که کردها از جامعه بین الملل خواسته اند تا با دولت عراق صحبت کنند تا فشار را بر روی کردها کم کند و فرودگاه اربیل را بازکند، برنامه دولت آمریکا چیست؟ گفت: در این باره تیلرسون وزیر خارجه آمریکا به امید کاهش این گونه فشارها با بارزانی و مقامات عراق صحبت کرده است. ما تمام تلاش خود را به کار می گیریم تا دولت عراق، فرودگاه اربیل را برای کردها باز کند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که ظاهرا نیروهای تحت امر عربستان از محموله های غذا به عنوان اهرم فشار علیه مردم یمن استفاده می کنند؟ گفت: همان طور که می دانید به طور مداوم و تنگاتنک برای بهبود اوضاع با دولت عربستان در تماس هستیم و می دانیم که مردم یمن نیازمند غذا هستند.
نوئرت یادآور شد: بنادری که تحت کنترل دولت یمن است، باز هستند و محموله های بشردوستانه به آنجا می تواند برسد. من این اطمینان را می دهم که مذاکرات با عربستان برای بهبود اوضاع مردم یمن ادامه خواهد داشت.
خبرنگاری پرسید رئیس جمهوری آمریکا، کره شمالی را در لیست حامیان تروریسم قرار داد، موضع وزارت خارجه چیست؟
سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا گفت: همان طور که می دانید در شورای امنیت سازمان ملل متحد تحریم های شدیدی را علیه کره شمالی وضع کردیم و پیگیر اجرای این تحریم ها هستیم. وزیر خارجه ما با کشورهای دیگر هم در تماس هستند تا مطمئن شوند همسایگان کره شمالی هم در تحریم این کشور ما را همراهی می کنند.
نوئرت تصریح کرد: همان طور که شاهد بودید وزارت خزانه داری هم امروز تحریم های جدیدی علیه کره شمالی وضع کرده است. ما این کار را تا انزوای کامل کره شمالی ادامه می دهیم.
وی خاطرنشان کرد: وقتی کشوری را حامی تروریست معرفی می کنیم هدف جلب توجه جامعه بین الملل علیه آن کشور است تا به طور دقیقتر به عملکرد آن کشور نگاه کنند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این که چه کشورهای دیگری در این تحریم ها، آمریکا را حمایت می کنند؟ گفت: حدود 20 کشور همچون سنگاپور و مالزی با ما در اعمال تحریم های حداکثری همکاری می کنند.
نوئرت درباره پرونده رضا ضراب که تحت بازجویی است و رئیس جمهوری ترکیه آن را طراحی کودتا علیه ترکیه دانسته است هم گفت: ما این داستان را قبلا هم شنیده ایم. قبلا هم آن ها ما را به طراحی برای کودتا متهم کردند، این بیشتر شبیه یک شوخی است.
وی با بیان این که ما هیچ ارتباطی با این مورد به خصوص نداریم و شما را به دادگاه ارجاع می دهم، گفت: رابطه ما با ترکیه مانند رابطه زن و شوهر است. روزهای خوبی داریم و همین طور می توانیم روزهای تلخی داشته باشیم و فراز و نشیب زیادی داریم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال تاکید کرد: متهم کردن آمریکا در طراحی برای کودتا در ترکیه قطعا صحت ندارد و بیشتر شبیه شوخی است.
نوئرت در پاسخ به این که پوتین رئیس جمهوری روسیه بشار اسد را در آغوش گرفت؟ موضع شما درباره سوریه و آینده آن چیست؟ گفت: موضع آمریکا هم درباره بشار اسد و هم درباره استفاده از بمب شیمیایی علیه مردم مشخص است و تغییری نکرده. ما از گفت و گوهای ژنو حمایت می کنیم.

نظرات بینندگان